fbpx

Danska diesellok populära i Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre tunga och starka diesellok från danska DSB. Ett hyrdes ut direkt och nu står tågföretagen i kö för att hyra de två kvarvarande.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 23 maj 2020

FOTO: JAN LINDAHL
ME 1501, det första loket i serien, med ett Hamburg-tåg på Köpenhamn H i augusti 1985.

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance köpte tre tunga och starka diesellok från danska DSB. En hyrdes ut direkt och nu står tågföretagen i kö för att hyra de två kvarvarande.

De tre dieselloken kom till Sverige i februari i år och har under våren utrustats med det svenska tågsäkerhetssystemet ATC, fått en ordentlig teknisk genomgång, rostsanerats, målats om från danskt mörkblå och röd till blå och ljusgrön.

Åtgärderna har genomförts vid Railcares lokverkstad i Långsele.

”Men loken var väl underhållna av DSB och både motorer och boggier var i gott skick”. Säger Mikael Zagerholm, vd i Nordic Re-finance.

”Loken har ju använts i resandetåg in i det sista och inte hunnit stå avställda och overksamma.”

Loken levererades 1981-1985

Danske Statsbaner (DSB) köpte 37 moderna dieselelektriska lok av tyska Henschel. Loken levererades 1981-1985. Dieselmotorn är den klassiska tvåtaktsdieseln EMD 645 från General Motors, de trefas asynkrona elmotorerna levere5rades från schweiziska BBC och lokkorgarna från danska Scandia, förutom de två första som byggdes av Henschel.

Loken väger 122 ton, har en effekt på 3 300 hästkrafter, startdragkraft på 390 kN, kontinuerlig dragkraft på 1 800 ton och toppfart på 160 km/h. De är dock byggda för att klara 175 km/h.

ME-loken skulle användas både i person- och godståg i Danmark men har se senaste årtiondena använts i persontåg sedan DSB:s godstrafik hamnade i ett eget bolag 2001. Loken levererades med utrustning för att kunna användas med manövervagnar och personvagnar.

Sedan början av 2000-talet har en stor del av tågen i regionaltrafiken i och kring Köpenhamn bestått av inhyrda tvåvåningsvagnar med ME-lok som dragare eller påskjutare.

FOTO: JAN LINDAHL
ME 1536 med ett tvåvånings regionaltåg i Naestved i maj 2015. 

Många begagnade lok från Danmark

 

En lång rad svenska godstågsbolag har under åren köpt bättre begagnade diesellok från Danmark. De har byggts av Nohab i Trollhättan från slutet av 1950-talet till slutet av 1970-talet. Det flesta är fortfarande i trafik.

”Men ME-loken från Danmark är betydligt mer moderna med asynkronmotorer, effektiv elbroms och fastbromsningsskydd”, säger Zagerholm. ”Det är teknik från 80-talet jämfört med teknik från 50- och 60-talen.

2013 fick DSB kritik för att ME-loken spred hälsovådliga dieselpartiklar och motorerna byggdes om för lägre oljeförbrukning och minskade partikelemissioner.

Det första ME-loket, som får beteckningen TME i Sverige, långtidshyrs av Nordiska Tåg för att användning som röjningslok med stationering i Kil.

Röjningsloken ska ha en dragkraft för minst 900 ton och hastighet för ensamt lok om minst 90 km/h. TME-loken får sägas uppfylla kraven med råge,

Utanför storstadsregionerna ska röjning av spåren, oftast bogsering av trasiga tåg, påbörjas inom tre timmar. Röjningsloket i Kil kan nå långt utanför Värmland och Dalsland på den tiden.

Uthyrning klar inom kort

Det två andra TME-loken kommer inom kort att hyras ut.

”Vi har fyra intressenter”, säger Zagerholm. ”Ett danskt tågföretag, norska Cargonet, ett annat norskt företag och ett svenskt godstågsföretag.”

Enligt Zagerholm är det för närvarande brist på lok i Sverige.

”Alla våra ellok och alla större diesellok är uthyrda”, säger han. ”Det finns något uthyrningsföretag som har ett antal ellok att hyra ut och ett av de större godstågsbolagen har ellok som är avställda men i stort sett rullar allt trots coronapandemin och minskningen av antalet godståg i vissa branscher.”

DSB har beställt 26 Vectron-lok av Siemens och från december 2021 blir alla ME-lok överflödiga. DSB planerar att sälja de flesta loken.

”Vi är definitivt intresserade av att köpa fler”, säger Zagerholm.

”Vi är definitivt intresserade av att köpa fler”

 

Mikael Zagerholm, vd, Nordic Re-finance AB.

Fler artiklar

Nu är Flixtrain på banan

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

read more

Vill du läsa fler artiklar?