Publicerad: 2025-03-24

”Det behövs fler kvinnor inom järnvägen”

Internationella kvinnodagen fyllde som vanligt sociala media och nyhetssidor med hyllningar och fina ord om goda intentioner. Men vad gör järnvägsbranschen resten av året för att öka jämställdheten? Hur lockar vi kvinnor till denna extremt mansdominerande värld? Förutom små enkla konkreta steg, som att införa gratis mensskydd på toaletter, som jag sett här och var, tycker jag att det ekar tomt. Alldeles för tomt.

Ewa Forslund

Ewa Forslund

Styrelseledamot i Vätebolagen

Därför har jag tagit initiativ till att starta nätverket Women in Rail Sverige.

Vi behöver en gemensam strategi inom järnvägen och vi behöver skapa rutiner för att styra arbetet mot konkreta mål och regelbundet följa upp framstegen. Någon måste börja ställa krav på och inspirera branschens ledare att på allvar arbeta med jämställdhet och mångfald.

I nästan alla branscher finns en motsvarande organisation som driver på utvecklingen, ökar medvetenheten och kompetensen och som dessutom är en plattform där kvinnor kan nätverka, coacha varandra, byta erfarenheter, utveckla sin kompetens och knyta kontakter. Exempel som Women in Tech, Kraftkvinnorna och Women in Rail UK har inspirerat mig till att ta detta initiativ.

Det finns fler kvinnliga förebilder

Det finns flera viktiga kvinnliga förebilder inom järnvägen, och intresset för och inställningen till dessa frågor är genuint positiv, både bland kvinnor och män. Women in Rail vill stimulera och uppmuntra detta.

Min förhoppning är att vi kan samarbeta med Almega och Tågföretagen då ett nätverk av denna sort kommer att ha en naturlig anknytning till arbetgivarorganisationen. En annan viktig organisation som jag hoppas få ett givande utbyte med är facebook-gruppen Järnvägskvinnor.

Porträttbilder: Maria Hofberg, VR, Monica Lingegård, SJ, Franciska Ramsberg, Trafikverket, Ewa Forslund, Vätebolagen, Kristina Nyquist, Siemens och Maria Signal Martebo, Alstom. Stora bilden: Lokförarna Christina Löfstedt och Emma Friman på Hector Rail i april 2022.

Genom att vi samlar oss inom branschen och formulerar en gemensam strategi för ökad jämställdhet och mångfald kan vi göra mycket för kommande generationer. Jag hoppas också att vi tillsammans med JBS och Järnvägsjobb kan driva på järnvägens rekryteringsarbete med fokus på jämställdhet.

Breddad rekryteringsbas

Ökad jämställdhet och mångfald är avgörande faktorer för att kunna öka rekryteringsbasen till järnvägen. Vi måste rekrytera fler kvinnor och vi måste se till att de vill stanna kvar. Det gynnar hela branschen.

Flera forskningsrapporter visar att heterogena ledningsgrupper leder till ökad vinst och ökad omsättning. I dagsläget finns flera järnvägsbolag utan en enda kvinna i deras ledningsgrupp.

Jag har bjudit in ett trettiotal ledande kvinnor inom svensk järnväg för att grunda nätverket på Train & Rail mässan i Stockholm, och responsen har varit mycket positiv.

Med Women in Rail kommer vi att fylla vi ett tomrum i den svenska järnvägsbranschen.

Relaterat innehåll:

Debatt

DEBATT: Undermålig städning av nattågen

Jag har läst artiklarna och debattinläggen på Järnvägar.nu om städningen av och statusen på de vagnar som används i nattågen till och från Boden och jag har efter många års tågåkande min åsikt klar. Det skriver Anneli Strömbom i en debattartikel.

Debatt

DEBATT: Förstärk järnvägen från Göteborgs hamn

Göteborgs hamn är helt avgörande för försörjningen av Sverige, Norge och Finland inte bara i fredstid utan också under kris och krigsförhållanden. Det menar Per-Olof Bentley, doktor i matematikdidaktik, docent vid Göteborgs universitet och medlem i Föreningen för Göteborgs Försvar.

Debatt

DEBATT: Vy Tåg utförde gediget underhåll

Vy Tåg anser att artikeln om övertagandet av nattågstrafiken till Övre Norrland, som publicerades på Järnvägar.nu 21 februari, inte gav all väsentlig information om statusen för lok och vagnar vid deras övertagande och inte heller när de lämnade över trafiken till ny operatör.

Debatt

Bygg bort Sveriges värsta flaskhals

Den värsta flaskhalsen på de svenska järnvägarna finns på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Nu pågår ett kortsiktigt och onödigt järnvägsprojekt på Västra stambanan, en utbyggnad av två förbigångsspår vid Lerums station. Ett högriskprojekt med kort livslängd. Det menar Björn Stahre och Lennart Wassenius som är verksamma i Tankesmedjan/Järnvägsföreningen i Lerum.

Debatt

Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.

Debatt

Det är dags att avreglera avregleringen

Tio förslag för att vända utvecklingen! Fler persontåg, eftersatta investeringar och underhåll på Europas järnvägar har skapat kapacitetsbrist. I Tyskland, där godstågstrafiken ökat under senare år, finns kilometerskatt på lastbilar som också är betydligt mindre än i Sverige. Det är en av många förklaringar till kräftgången för godstågstrafiken i Sverige, skriver Bo-Lennart Nelldal och Lars Ahlstedt i en debattartikel.

Debatt

Vad EU bör göra för tågtrafiken

I debatten inför EU-parlamentsvalet blev tågresande ett ämne som återkom vid flera tillfällen. Alla partier utom SD uttryckte ambitioner om att EU skulle göra mer för oss som vill åka tåg över nationsgränserna.

Debatt

Järnvägen lider av flera systemfel

Tågen har under lång tid haft oacceptabelt mycket förseningar och under senare tid allt flera inställda tåg. Det belastar allvarligt samhällets varutransporter, personresor och privatpersoner. Det menar Evert Andersson och Gunnar Hallert.

Debatt

Resenärerna, Trafikverket och klimatet

Trafikverket överskattar ökningen av biltrafik och underskattar ökningen av tågresande. Det menar Karin Svensson Smith, miljöpartist, före detta riksdagsledamot och ordförande i riksdagens trafikutskott. Läs debattinlägget här.

Debatt

Götalandsbanan har enorm potential

Bo Lind är pensionerad universitetsadjunkt. Han menar att det det svenska järnvägsnätet inte alls är fullt utbyggt som många påstår. I dag saknar Stockholm och även Linköping och Norrköping i stort sett direkta tågförbindelser med flera större städer i landet.

Debatt

En vision för järnvägen – och för ett starkare Sverige

Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på att vi har ett väl fungerande transportsystem med järnvägen som den självklara ryggraden. Därför lanserar idag JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, en gemensam vision för Sverige 2050 tillsammans med landets ledande branschaktörer.

Debatt

Sverige behöver lasarettståg

Kriget i Ukraina har visat på behovet av att snabbt kunna evakuera ett stort antal skadade människor från en del av landet till andra mindre utsatta delar. För att åstadkomma detta bör ett antal lasarettståg inrättats. Det skriver Gunnar Tufveson och Jan Enskog i ett debattinlägg.

Debatt

“MTR har organiserat sig fel”

Anledningen till att tågtrafiken mellan Uppsala och Gävle fungera så dåligt är inte personalbrist utan att trafiken är organiserad på fel sätt. Problemet är att MTR valt en centraliserad administration och trafikledning för hela sitt uppdrag för Mälardalstrafik.

Debatt

Privata sektorn kan finansiera de nya snabbspåren

"Nya planeringsmetoder och ny byggteknik reducerar kostnaderna för och riskerna med att bygga nya järnvägar. Det finns gott om tillgängligt privat kapital som söker långa investeringar med stabil avkastning," menar Börje Lundvall på Projektfinans AB.