Annons:
Digital spårövervakning minskar tågförseningar
En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
Utvecklingen av ett modernare och effektivare järnvägsunderhåll pågår i snabb takt i Trafikverket och nya landvinningar görs hela tiden. Ett exempel är en ny metod för att upptäcka balisfel i anläggningen.
“Baliser är placerade längs järnvägsspåret och är en del av järnvägens signalanläggning. Om de är trasiga kan de orsaka stopp och förseningar i trafiken. Därför är det så viktigt att reparera dem i tid”, säger projektledare Jan Toröd.
Unikt i Europa
Att binda ihop fordonsdata med konkreta åtgärder i anläggningen är en metod som är unik i Europa. Tekniken går ut på att tåg i reguljär trafik, med hjälp av ombordutrustning, skickar data trådlöst till Trafikverket vid varje balisfel. På så sätt kan felaktiga eller trasiga baliser upptäckas och åtgärdas snabbare, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.
“Utrustningen finns idag på ett 60-tal fordon tillhörande Mälardalstrafik och Tåg i Bergslagen, vilket gör att vi täcker stora delar av Stockholm, Mälardalen och Bergslagen, och därmed en tredjedel av landets alla baliser. Ytterligare förstärkning kommer inom kort från SL:s pendeltåg och 2027 ska hela landet vara täckt”, berättar Jan Toröd.
Det här första året har ett hundratal baliser bytts ut med det nya arbetssättet, antingen för att de redan var trasiga eller för att de höll på att bli det och därför behövde bytas i förebyggande syfte. I takt med att analysen av informationen från tågen automatiseras kommer fler baliser kunna identifieras och bytas ut ännu snabbare.
Mer kostnadseffektivt underhåll
Genom den digitala övervakningen får Trafikverket bättre kontroll på anläggningen och kan förebygga underhållet. När entreprenören inte längre behöver prova sig fram för att hitta felet kortas tiden för felsökning och det krävs mindre tider i spår. Sammantaget blir underhållsarbetet enklare, effektivare och mer kostnadseffektivt. Och den samhällsekonomiska nyttan för hela branschen är stor. Att få ner antalet tågstörande fel och minska förseningarna är värt många miljoner kronor per år.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Mobil kontroll av skador på järnvägsräls med hjälp av ultraljud
Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät.
Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg
Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund
För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.
Ny kommunikationschef hos SJ
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn
I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.
Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS
För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.