Annons:

Publicerad: 2022-02-09

Fler containrar på järnväg

Andelen containrar som transporteras på järnväg till och från Göteborgs hamn fortsätter att öka och kan i år nå en halv miljon. Tågpendlarna till hamnen kör allt fler turer. Dessutom startar TX Logistik ett nytt kombitåg mellan Trelleborg och Eskilstuna.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

CFL Cargo med containertåg mellan Göteborg Skandiahamnen och Insjön på bron över Dalälven vid Duvnäs i januari 2017.

Annons:

Det blev en ny rekordnotering för containertransoporter på järnväg till och från Göteborgs Hamn förra året. Under 2021 transporterades motsvarande 458 000 20-fotscontainrar (TEU) mellan hamnen och kombiterminaler i Sverige.

Det är en ökning med nio procent sedan 2020. Drygt 60 procent av alla containrar till och från hamnen går på järnväg.

”Operatörerna har gjort ett jättejobb under året som gått”, säger Claes Sundmark, vice vd och marknadschef i Göteborgs Hamn.

”Pandemin, bristen på containrar och kraftigt ökade transportvolymer har satt tågföretagen på hårda prov men alla har gjort storverk.”

Under 2021 introducerades två nya containerpendlar till Göteborgs hamn. CFL Cargo kör sedan april mellan Piteå och Göteborg och Hector Rail kör i samarbete med CFL Cargo sedan i augusti mellan Malungsfors och Göteborg.

Sågat trä från lastbil till tåg

Nästa vecka rullar det första containertåget med sågat trävirke från Malungsfors till Skandiahamnen i Göteborg. Brädorna kommer från Fiskarheden i Transtrand och ska till Japan.

Ny containerpendel från Piteå

Det finns hopp för svensk godstågstrafik. 9 april startade CFL Cargo en ny containerpendel mellan Piteå och Skandiahamnen i Göteborg. Nu kör tågen en avgång i veckan, målet är fem avgångar.

Dessutom har det körts extratåg från Gävle, Insjön och Falköping till Göteborg Skandiahamnen.

”Trafiken har ökat på nästan alla linjer till Göteborg”, säger Claes Sundmark. Trafiken till och från Falköping ökade med 27 procent och trafiken till och från Nässjö och Karlstad ökade med 19 procent vardera.”

De internationella transporterna drabbades 2021 av brist på containrar, flaskhalsar, nedstängningar och störningar i det globala logistiksystemet.

Balans import-export i Göteborg

Göteborgs hamn har som en av få hamnar i Sverige balans mellan export och import vilket gör att det inte uppstår samma brist på containrar som i många andra svenska hamnar. Dessutom har antalet fartygslinjer med anlöp i Göteborg ökat under 2021.

Totalt hanterades 828 000 containrar mätt som 20-fotscontainrar (TEU) Göteborgs hamn under förra året. Det var en ökning med sju procent. Hamnens rorotrafik ökade med tio procent och importen och exporten av bilar med nio procent.

”2022 har börjat bra och vi ser en fortsatt ökning av containertrafiken”, säger Claes Sundmark. ”Det finns ett stort och växande intresse för kombitrafik på järnväg och kanske kan vi nå 500 000 containrar på järnväg i år.”

Claes Sundmark ser fyra faktorer som talar för järnvägar: den höga kapaciteten som järnvägstransporter erbjuder, ökad miljömedvetenhet hos transportköparna, ökade dieselpriser och bristen på lastbilschaufförer som uppstått under pandemin.

Baneservice växlar i Skandiahamnen i Göteborg i juni 2017.

Högt dieselpris viktigt på sikt

”Ingen byter från lastbil till tåg för att dieselpriset är högt ett par månader men är det så här högt en längre period, flera år, kommer många transportköpare att välja tåg framför lastbil når det är dags att teckna nya transportavtal”, säger han.

De två containerpendlarna som hade premiär förra året får redan nu tätare trafik.

Tågen från Malungsfors med virke från Fiskarheden i 34 containrar som gått var tredje vecka till Göteborg för export på fartyg till Japan genom Ocean Network Express (ONE) körs från början av februari i år varje vecka, den totala kapaciteten trefaldigas.

Containertransporterna med virke och flera andra produkter från Piteå till Skandiahamnen som organiseras av First Row Shipping och utförs av CFL Cargo utökas nu från en till två gånger i veckan.

Den 1 400 kilometer långa transporten tar kring 21 timmar.

Green Cargo har dessutom börjat köra lastbilstrailrar på tåg mellan Rosersberg norr om Stockholm och Göteborg.

TX Logistik kör för LKW Walter

TX Logistik inledde 31 januari regelbunden kombitågstrafik mellan Trelleborg och Eskilstuna fyra dagar i veckan för österrikiska LKW Walter.

Tåget som kan transportera upp till 38 lastbilstrailrar körs via Frövi och har en gångtid på drygt sju timmar. Lastbilstrailrarna transporteras mellan Tyskland och Sverige på färjorna mellan Rostock/Travemünde och Trelleborg.

TX Logistik AB är dotterbolag till tyska TX Logistik AG som är dotterbolag till italienska Mercitalia som är dotterbolag till statliga italienska FS.

TX Logistik kör för närvarande 20 tåg i veckan mellan Bro, nordväst om Stockholm, och Malmö med av- och tillkoppling av vagnar i Alvesta för Coop och sju kombitåg i veckan mellan Trelleborg och Eskilstuna via Malmö.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Upphandling till kammarrätten

Region Jönköpings län vill att kammarrätten prövar upphandlingen av trafiken med Krösatågen. Förvaltningsrätten beslutade för några veckor sedan att upphandlingen måste göras om.

Nyhet

Lång väntan på gammal bro

Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.

Nyhet

Utredningen om dödsolyckan i Värö klar

Lastbilschauffören såg inte tåget och körde ut i korsningen utan att lämna företräde. Det är orsaken till olyckan på Värö bruk för ett år sedan då en lokförare omkom. Men tåget kördes över tillåten hastighet och riskerna vid den obevakade korsningen var kända men inte åtgärdade.