Annons:

Publicerad: 2025-09-05

Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution

Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
ARKIVFOTO: Christiaan Dirksen

Verksamheterna omsatte under 2024 cirka 550 MSEK, med god lönsamhet. Under 2025 har Eleda därmed genomfört 14 förvärv, med en total omsättning om drygt 1,5 Mdr SEK.

”Vi fortsätter stärka vår position inom de växande marknaderna järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution i Norden. Samtliga idag annonserade bolag utgör tilläggsförvärv som kompletterar befintliga verksamheter med unik kompetens på våra nordiska marknader. Vi är väldigt glada att få välkomna dess ledningar och anställda till Eleda”, kommenterar Ellinor Thiel, VD och Koncernchef Eleda.

Sunaru (fokus på kraftdistribution) och LinjePartner (design, konstruktion och underhåll av kraftnät) kommer ingå i Eledas plattformsbolag Craftor. Craftor är en elkraftentreprenör som projekterar, bygger och underhåller elnät och är specialiserade på kraftanläggningar upp till 400 kV. Hurtigs Track service (järnvägsunderhåll) kommer ingå i plattformsbolaget Eleda Rail, där Eledas verksamheter inom järnvägsunderhåll samlas.

”De tre förvärvade bolagen kompletterar Craftors och Eleda Rails erbjudanden med unik kompetens och geografisk räckvidd. Våra plattformsbolag och de förvärvade bolagen känner varandra väl efter en tid av nära dialoger och vi har funnit varandra i vår vision för tillväxt och delar värderingar kring vikten av decentralisering och entreprenörskap, i enlighet med Eleda-modellen.” säger Tobias Andersson, chef för M&A på Eleda.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

SJ kör vidare i Norge

SJ Norge får köra tågen på Dovrebanan, Rørosbanan, Nordlandsbanan, Raumabanan och Trønderbanan i ytterligare två år. Det har Jernbandedirektoratet beslutat.

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Notis

Sweco vinner uppdrag om två nya spår mellan Hässleholm och Lund

Trafikverket har gett arkitektur- och teknikkonsultföretaget Sweco i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning för två nya järnvägsspår mellan Hässleholm och Stångby, norr om Lund. Genom att gå från två till fyra spår på sträckan förbättras möjligheten till arbetspendling och kapaciteten för godstransporter på järnväg ökar. Uppdraget, med ett ordervärde på cirka 80 MSEK, löper till mitten av 2028.

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.