fbpx

ANNONS

Eskilstuna växer med logistiken

Logistikparken i Eskilstuna har på några år vuxit till en av Sveriges största. Coop flyttar hit sin lagercentral om två år och kombiterminalen byggs ut från fyra till sex-sju spår.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 18 augusti 2022

Gångpassage vid sjön Örlen sju kilometer öster om Tibro. Här var det länge sedan man behövde se upp för tåg, 2003 gick det sista godståget.

FOTO: KASPER DUDZIK
Coops nya centrallager i Eskilstuna växer fram. Lagret får två långa spår för Coop-tågen som körs av TX Logistik. 

Strax efter klockan 05 på morgonen rullar Rc4-loket med ett dussin lastade containervagnar in på Eskilstuna kombiterminal.

Lokföraren Lars Nyström har kört Tågfrakts containertåg från Falköping och kopplat av tio vagnar i Hallsberg. Men tåget kommer från Skandiahamnen i Göteborg och körs för GDL Sjöcontainer.

”Vi har 22 containervagnar och kopplar väl i snitt av knappt hälften i Hallsberg”, säger Lars Nyström. ”Tågen går fem dagar i veckan.”

Lars Nyström kan slumra till ett par timmar på en brits i ett vilrum på kombiterminalen. Strax efter klockan 11 börjar returresan mot Göteborg med tillkoppling av vagnar i Hallsberg och förarbyte i Falköping.

Tågfrakt Produktion som är tågdragare åt GDL hyr Rc4-loken som används i tågen av Nordic Re-Finance.

 

Kombiterminalen en del av Logistikparken

Eskilstuna kombiterminal är en del av Eskilstuna Logistik och Etablering som bildades 2016 med målet att locka fler företag inom tillverkningsindustri samt transport- och logistiksektorn att etablera sig i Eskilstuna.

”Vi kan väl konstatera att vi lyckats”, säger Claes Sörman, teknisk chef i Eskilstuna Logistik och Etablering. ”Vi har ett bra samarbete med de olika avdelningarna inom Kommunkoncernen och tillsammans hjälper vi våra kunder i etableringsprocessen.”

”Vi har byggt ut logistikparken i omgångar och den omfattar nu 4,2 miljoner kvadratmeter.”

Eskilstuna Logistikpark har bra logistiska förutsättningar vid Svealandsbanan och E20. Det bor fyra miljoner människor inom 60 minuters restid med tåg eller bil.

ANNONS

Gångpassage vid sjön Örlen sju kilometer öster om Tibro. Här var det länge sedan man behövde se upp för tåg, 2003 gick det sista godståget.

FOTO: KASPER DUDZIK
TX Logistiks trailertåg från Eskilstuna till Trelleborg på väg mot Flen om aftonen 31 maj 2022.

ANNONS

Elektrifierade spår i logistikparken

Spåren till flera fastigheter i södra delen av logistikparken är elektrifierade.

Nyligen invigde det danska logistikföretaget Frode Laursens sitt nya lager i Eskilstuna logistikpark, en första del av ett blivande storlager, och de senaste åren har även Sportamore, Gardenstore, Amazon, Apoteket och flera andra företag etablerat sig här.

”Nu är det snart fullt”, säger Claes Sörman. ”Kommunen arbetar med detaljplaner för ett område norr om E20 vid logistikparken såväl som i Svista-området så vi kan fortsätta att växa.”

Coop räknar med att inviga sitt nya lager i Eskilstuna logistikpark på sensommaren 2024. Coop har under senare haft två centrallager i Sverige, ett stort lager i Bro mellan Stockholm och Enköping och ett mindre lager, främst för kylvaror, i Västerås.


Coop satsar på automatiserat höglager

”Vi växer och satsar på ett automatiserat höglager med bra läge i Mälardalen”, säger Therese Knapp, presskommunikatör på Coop Sverige.

”Vi har 800 butiker i Sverige och med ett lager i Eskilstuna får vi nästan lika nära till Stockholmsregionen som i Bro och närmare till våra butiker i södra Sverige.”

”Det är viktigt för oss att få ett lager med spåranslutning och i Eskilstuna får vi elektrifierat spår till lagret och slipper använda diesellok för växling.”

Dessutom kommer Coop att se till att 840 meter långa tåg kan tas in på spåren i lagret.

”I Bro behöver vi dela dagens kortare tåg för att kunna lossa och lasta”, säger Therese Knapp. ”I Eskilstuna ska vi kunna ta in längre tåg utan att dela dem.”

ANNONS

Gångpassage vid sjön Örlen sju kilometer öster om Tibro. Här var det länge sedan man behövde se upp för tåg, 2003 gick det sista godståget.

FOTO: KASPER DUDZIK

Lossning av ankommande container- och traiilertåg i Eskilstuna Logistikpark på morgon 1 juni 2022.
Gångpassage vid sjön Örlen sju kilometer öster om Tibro. Här var det länge sedan man behövde se upp för tåg, 2003 gick det sista godståget.

FOTO: KASPER DUDZIK

Tågfrakts containertåg mot Göteborg Skandiahamnen med Rc4 1164 inhyrt från Nordic Re-Finance lämnar Eskilstuna 1 juni 2022.

Provkörning med långt godståg

Nyligen kördes ett 838 meter långt kombitåg för Coop från Malmö till Frövi som en del förberedelserna för att kunna köra långa godståg i Sverige.

Lyckat prov med långt tåg – Järnvägar (jarnvagar.nu)

”Coop vill se längre tåg, det ger effektivare, klimatsmartare och billigare transporter”, säger Therese Knapp. ”Vi vill öka andelen transporter på järnväg.”

Till att börja med kommer Coop-tågen att rulla ungefär som i dag med av- och tillkoppling av vagnar i Alvesta men mellan Malmö och Eskilstuna i stället för som i dag mellan Malmö och Bro.

Kombiterminalen tar för närvarande mot fem tåg i veckan från Göteborg Skandiahamnen med Tågfrakt som tågdragare och GDL Sjöcontainer som marknadsansvarigt och elva tåg i veckan från Trelleborg och Malmö med TX Logistik som helhetsansvarigt.

När den nya tågplanen träder i kraft i december i år utökas antalet kombitåg från Trelleborg. Dessutom har Cargonet aviserat att man vill börja köra kombitåg mellan Oslo Alnabru och Eskilstuna.

Stor ökning av tågtrafiken 2024

När Coop successivt tar sitt nya lager i bruk 2023-2024 ökar antalet tåg markant och när lagret är i full drift om två år kommer TX Logistik att köra tio tåg i veckan från Malmö.

För närvarande lossas och lastas tågen på kombiterminalen med två stora och en mindre reachstacker, sträckstaplare eller teleskopbomtruck i svensk översättning.

Det finns dessutom utrustning för att lasta sågat timmer i containrar med en så kallad loadplate för transport med tåg till Göteborg och export med fartyg för Setra Group, Ljungträ med flera.

”Vi planerar att bygga ut antalet spår på terminalen från fyra till sex eller sju”, säger Claes Sörman. ”För att öka kapaciteten kommer vi framgent att skaffa kranar som lyfter containrar och trailrar från vagnarna på fyra eller fem av spåren.”

”Dessutom utökar vi markytan för kombiterminalen för att få plats med fler lastbärare.”

Gångpassage vid sjön Örlen sju kilometer öster om Tibro. Här var det länge sedan man behövde se upp för tåg, 2003 gick det sista godståget.

FOTO: KASPER DUDZIK

Claes Sörman är teknisk chef vid Eskilstuna Logistik och Etablering. Sågat virke lastas i containrar vid terminalen.

Green Cargo har Eskilstuna som sontainerhub

Green Cargo har en hub för containertrafiken från och till Göteborg Skandiahamnen på Gredby godsbangård i närheten av Eskilstuna C. Green Cargo kör också anslutande containertåg till och från Norrköping, Södertälje, Stockholms hamn i Norvik strax norr om Nynäshamn och Gävle med olika frekvenser.

Green Cargo kör ett fåtal vagnar till och från kombiterminalen i Eskilstuna, i snitt 40-45 enheter per månad.

Eskilstuna utsågs till Årets handels- och logistikstad 2021 och Årets hetaste logistikläge 2021.

”Det är väldigt trevligt att jobba i en kommun som verkligen satsar på järnvägstransporter”, säger Claes Sörman. ”Jämte Falköping och Umeå borde vi vara kommunerna som verkligen anstränger sig för att öka andelen miljövänliga och klimatsmarta transporter.”

 

Gångpassage vid sjön Örlen sju kilometer öster om Tibro. Här var det länge sedan man behövde se upp för tåg, 2003 gick det sista godståget.

FOTO: KASPER DUDZIK

Lokföraren Lars Nyström på Tågfrakt genomför bromsprov innan kombitåget mot Göteborg Skandiahamnen via Hallsberg ska avgå från Eskilstuna. 

ANNONS

Senaste artiklarna

Tjeckiskt lok till Railcare

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

read more
Oro inför regeringsskiftet

Oro inför regeringsskiftet

Några är oroliga, många förhoppningsfulla. Frågan är vilka järnvägsprojekt den nya regeringen vill satsa på och vilka som skjuts upp. Höghastighetsjärnvägarna är i farozonen men det finns stora förväntningar i norr och söder.

read more
Ny el till gamla priser

Ny el till gamla priser

Trafikverket köper el upp till fyra år i förväg för att minska variationerna och göra priset förutsägbart för tågtrafikföretagen. I augusti var priset mycket lågt men nu varierar det kraftigt från dag till dag. Ibland är elen dock billigare än gratis.

read more

Vill du läsa fler artiklar?