Annons:

Publicerad: 2024-04-16

Green Cargo skär ner

Green Cargo varslar 70 anställda om uppsägning. Det handlar om administrativ personal, de allra flesta verksamma Hallsberg och Solna.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ett av Green Cargos tåg från Halmstad mot Göteborg har tvingats ta omvägen via Herrljunga och närmar sig Viskadalsbanans infart till Borås i augusti 2022.

”Vi behöver jobba mer effektivt och minska kostnaderna”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.

Green Cargo har drygt 1 800 anställda varav 400 arbetar med olika typer av administrativa uppgifter.

280 av dessa jobbar i Hallsberg och de flesta av resterande på huvudkontoret i Solna. Nu varslas 50 personer i Hallsberg och 20 i Solna om uppsägning.

”Det innebär att varslet inom administrationen omfattar nästan var femte anställd”, säger Stephan Ray.

”Produktionspersonalen berörs inte av varslet.”

Hur många av de anställda som verkligen kommer att sägas upp avgörs i förhandlingar mellan arbetsgivare och de fackliga organisationerna. Ofta blir det färre än antalet ursprungligt varslade eftersom en del anställda hinner gå i pension eller söka andra jobb medan förhandlingarna pågår.

”Vissa administratörer har tidigare arbetat inom produktionen och ett antal kommer kanske att välja att åter köra tåg”., säger Stephan Ray.

”Vi har fortfarande viss brist på lokförare.”

Fortsatt dystert för Green Cargo

Det statliga godstågsbolaget Green Cargo redovisar ett negativt rörelseresultat på 71 miljoner kronor för fjärde kvartalet förra året trots 75 Mkr i miljökompensation och försäljningen av lok till Tågab som gav en reavinst på 37 Mkr. Även i år väntar förlust.

Annons:

Green Cargo har i många år tvingats redovisa förluster.

Det fjärde kvartalet förra året gav ett negativt rörelseresultat på 71 miljoner kronor trots 75 Mkr i miljökompensation och försäljningen av lok till Tågab som gav en reavinst på 37 Mkr. 

Helåret 2023 slutade med ett rörelseresultat på -44 miljoner kronor trots lokförsäljningen och miljökompensation på 430 Mkr.

Lokförarstrejkerna i Tyskland och den hårda vintern med inställd godstågstrafik i norra Sverige har knappast ökat Green Cargos lönsamhet under inledningen av 2024.

”Ska vi kunna öka våra intäkter måste vi bli mer konkurrenskraftiga genom att minska våra kostnader och höja effektiviteten och servicegraden mot våra kunder”, säger Stephan Ray.

“Nästa år höjs banavgifterna kraftigt och vi måste kunna köra lika många tåg som i dag till lägre kostnad.”

 ”Vi genomför nu resultatstärkande åtgärder och en del av detta är ett besparingsprogram som dessvärre även innebär en personalminskning inom vår administration.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Två upphandlingar, tre överklaganden

SJ och Arriva överklagar Mälardalstrafiks beslut att låta MTR köra Mälartågen i minst åtta år från december 2021. Förra veckan överklagade Vy Tåg JLT:s beslut att låta SJ köra Krösatågen i tolv år från december 2021.

Nyhet

VR tar över efter SJ

VR Sverige kommer att köra tågen för Tåg i Bergslagen (TiB) från december nästa år och i minst tio år. Avtalet är värt 3,9 miljarder kronor.

Nyhet

Kärvt för godstågsbolagen

Trots en kraftig ökning av den statliga miljökompensationen sjönk vinsten för de flesta godstågsbolagen i Sverige 2022. Utan statsbidragen skulle godstrafik på järnväg resulterat i en miljardförlust.

Nyhet

Snälltåget till salu

Transdev har beslutat sälja Snälltåget och Merresor Buss, dotterbolagen som kör kommersiell trafik. Transdev kommer i fortsättningen endast att bedriva upphandlad trafik. Vem som köper Snälltåget är ännu oklart.