Annons:

Publicerad: 2022-07-07

Holmen köper virkesterminal

Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.

Text: Ulf Nyström Foto: Holmen

Virkeslastning på terminalen i Bastuträsk.

Annons:

Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg.

 

Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord

Holmen har länge transporterat virke med tåg från terminalen i Bastuträsk vid Stambanan genom Övre Norrland.
Transporterna har gått till sågverk och massaindustrier vid Övre Norrlandskusten, bland annat till Piteå och Husum.

Under årens lopp har både volymen och antalet destinationer ökat betydlig. De senaste åren har cirka 200 000 kubikmeter virke lastats årligen på tåg på terminalen.

Övertag 1 juli

1 juli tog Holmen över virkesterminalen av Terminalen i Bastuträsk AB och tog samtidigt över de fyra anställda och driften av verksamheten. I affären ingår befintliga byggnader, utrustning och företaget Nordsvenska maskiner som sköter lossning, lastning och hanteringen av virket. Köpeskillingen är inte officiell.

Sedan tidigare har Holmen virkesterminaler i anslutning till sina produktionsenheter, bland annat i Iggesund, Hallstavik och Braviken utanför Norrköping, men det här är den första fristående terminalen som förvärvas.

”Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg”, säger Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord.

Ökar värdet på skogen

”Det stärker i sin tur våra möjligheter att försörja vår egen industri och ökar också värdet på skogen i området eftersom den blir mer tillgänglig.”

Men Holmen har för avsikt att låta virkesterminalen i Bastuträsk, som ligger längs banan mellan Bastuträsk och Skellefteå, vara en öppen terminal där virke från och till andra skogs-, trä- och pappersföretag kan lastas.

Holmen omsatte förra året 19,5 miljarder kronor och har 3 500 anställda.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

SJ får bättre betalt av TiB

SJ och Tåg i Bergslagen kom nyligen överens om att avsluta avtalet om tågtrafiken i Bergslagen redan i december 2023. Nu står det klart att SJ får ett engångsbelopp i år och bättre betalt för de sista två åren.

Nyhet

Nya X2000 fyra år försenad

2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter. Men färgsättningen är hemlig.

Nyhet

Begagnat lyft för Inlandsbanan

Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.