Annons:
Holmen köper virkesterminal
Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.
Text: Ulf Nyström Foto: Holmen
Virkeslastning på terminalen i Bastuträsk.
Annons:
Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg.
Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord
Holmen har länge transporterat virke med tåg från terminalen i Bastuträsk vid Stambanan genom Övre Norrland.
Transporterna har gått till sågverk och massaindustrier vid Övre Norrlandskusten, bland annat till Piteå och Husum.
Under årens lopp har både volymen och antalet destinationer ökat betydlig. De senaste åren har cirka 200 000 kubikmeter virke lastats årligen på tåg på terminalen.
Övertag 1 juli
1 juli tog Holmen över virkesterminalen av Terminalen i Bastuträsk AB och tog samtidigt över de fyra anställda och driften av verksamheten. I affären ingår befintliga byggnader, utrustning och företaget Nordsvenska maskiner som sköter lossning, lastning och hanteringen av virket. Köpeskillingen är inte officiell.
Sedan tidigare har Holmen virkesterminaler i anslutning till sina produktionsenheter, bland annat i Iggesund, Hallstavik och Braviken utanför Norrköping, men det här är den första fristående terminalen som förvärvas.
”Med köpet av virkesterminalen i Bastuträsk ökar vi våra möjligheter att transportera virke effektivt och miljövänligt med tåg”, säger Johan Karlsson, virkeschef i Holmen Skog Region Nord.
Ökar värdet på skogen
”Det stärker i sin tur våra möjligheter att försörja vår egen industri och ökar också värdet på skogen i området eftersom den blir mer tillgänglig.”
Men Holmen har för avsikt att låta virkesterminalen i Bastuträsk, som ligger längs banan mellan Bastuträsk och Skellefteå, vara en öppen terminal där virke från och till andra skogs-, trä- och pappersföretag kan lastas.
Holmen omsatte förra året 19,5 miljarder kronor och har 3 500 anställda.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Komplicerat järnvägsbygge i väst
Ett av Sveriges mest komplicerade infrastrukturprojekt har kommit halvvägs. I Olskroken byggs fem nya broar för att skapa planskilda tågvägar i ett gytter av järnvägar.
Kylan stoppar tåg i norr
På tisdagen ställdes nästan alla persontåg i norr om Umeå på grund av den hårda kylan. Jul- och nyårshelgen och mellandagarna har varit besvärliga för tågresenärerna med inställda tåg, tåg som varit försenade två–tre timmar och tåg som körts med lok och vagnar i stället för X2000.
Oro inför regeringsskiftet
Några är oroliga, många förhoppningsfulla. Frågan är vilka järnvägsprojekt den nya regeringen vill satsa på och vilka som skjuts upp. Höghastighetsjärnvägarna är i farozonen men det finns stora förväntningar i norr och söder.
Grenland brädar Green Cargo
Grenland Rail tar i december i år över transporterna av flis och massaved för Moelven i Sverige. Därmed förlorar Green Cargo ett betydande uppdrag.