Annons:

Publicerad: 2025-07-01

Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan

Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
X55 3354 vid Norralatunneln på Ostkustbanan i oktober 2022. FOTO: Kasper Dudzik

“Det är oerhört glädjande att vi har vunnit alla tre avtalen och därmed tillsammans med våra duktiga medarbetare får fortsätta att bedriva underhållet på Ostkustbanan. Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Trafikverket samt att fortsätta vårt uppdrag att säkra trygga och effektiva person- och godstransporter på denna viktiga sträckning”, säger Henrik Cederqvist, divisionschef Underhåll.

Ostkustbanan är ett av tre underhållkontrakt som omfattas av Trafikverkets projekt VISARE.

Tilldelningsbeslutet kan överprövas inom tio (10) dagar från det att tilldelningen meddelats.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen