Annons:
Ingen vill köra nattåg till Norrland
3 juni gick tiden ut för att lämna anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland. Men Trafikverket har inte fått in ett enda anbud.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett nattåg på väg söderut passerar Byskeälven strax söder om Myrheden på Stambanan genom Övre Norrland en septemberkväll 2019.
Annons:
SJ kör på uppdrag av Trafikverket nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland sedan tidtabellsskiftet i december 2024.
När Vy Tåg, som kört nattågen sedan i december 2020, valde att inte förlänga avtalet med Trafikverket enligt den option som fanns i avtalet direktupphandlade Trafikverket nattågstrafiken av SJ sommaren 2024.
I mars i år beslöt Trafikverket att utlösa optionen som innebär att SJ kör nattågstrafiken till mitten av december 2026.
Under våren har Trafikverket gått ut med en anbudsförfrågan om nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland från december 2026 till december 2029 med option på ytterligare ett plus ett år.
Men när anbudstiden löpte ut för drygt två veckor sedan hade Trafikverket inte fått in ett enda anbud.
”Nej, så är det”, säger Dan Lundholm, avtalsförvaltare på Trafikverket.
”Vi har inte fått in några anbud.”
”Vi har ingen förklaring”
”Vi har ingen förklaring till detta, jag vet inte varför det blivit så.”
”Nu får vi fundera på hur vi ska gå vidare. Det finns ett antal parametrar i anbudsförfrågan som vi får titta på och förändra på något sätt.”
Trafikverket håller för närvarande på att utvärdera de anbud på nya lok och sov- och liggvagnar för nattågstrafiken som lämnades in i början av maj. Ett beslut om vilket företag som går leverera fordonen väntas under sommaren.
Anbudstiden för nattågstrafiken var anpassad för leveransen av nya lok och vagnar och skulle gälla fram till dess att fordonen levererats och var klara för trafik.
Ingen förvåning inom SJ
Jan Kyrk, affärschef på SJ och ansvarig för nattågstrafiken, är inte förvånad över att ingen lämnat anbud på nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland.
”Vi kommenterar aldrig vilka upphandlingar vi deltar i men det är ju uppenbart att vi inte lämnat något anbud i denna upphandling”, säger han.
”Men det är inte förvånande att ingen annan har lämnat anbud.”
SJ kör nattågen ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.
SJ körde den upphandlade nattågstrafiken till och från övre Norrland mellan juni 2008 och december 2020 och kör tågen sedan december 2024. Under natten till 4 juni 2020 står tåg 71 och 91 på Sundsvall C redo att avgå mot Göteborg och Stockholm.
Jan Kyrk vill inte berätta varför SJ inte valt att lämna anbud på nattågstrafiken till och från Övre Norrland.
”Lika lite som vi kommenterar vilka anbud vi lägger kommenterar vi inte varför vi valde att lägga något anbud vid detta tillfälle”, säger han.
“Men vi kör jättegärna nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland. Det finns en stor efterfrågan på tågresor men villkoren i upphandlingen måste vara realistiska.”
Fler nöjda resenärer
Enligt Jan Kyrk går såväl nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland som nattågstrafiken mellan Stockholm och Duved bra förutom vid de tillfällen då koppartjuvar varit i farten.
”Vi har bra passagerarsiffror och kundnöjdheten för tågen till Övre Norrland har ökat till samma som kundnöjdheten i Jämtlandstrafiken”, säger Jan Kyrk.
Ett av de tågtrafikföretag som fick en anbudsförfrågan från Trafikverket och, i likhet med SJ, valde att inte lämna något anbud förklarar sitt agerande så här.
”En alltför stor osäkerhet”
”Efter att noga gått igenom Trafikverkets anbudsunderlag för nattågstrafiken till/från Övre Norrland ser vi att den riskfördelning som föreslås mellan beställare och operatör innebär en alltför stor osäkerhet”, skriver en källa inom tågtrafikföretaget till Järnvägar.nu.
”Vi skulle gärna köra nattåg till Övre Norrland men då behöver vi göra det i partnerskap med beställaren och med villkor som gör det möjligt att köra trafiken med sund ekonomi och hög kvalitet.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Fler tåg i tid i november
88,6 procent av alla persontåg var i tid i november. Lokaltågen var mest punktliga, fjärrtågen mest försenade. Men det är stora skillnader mellan olika fjärrtågslinjer.
Nya virkesvagnar för Innofreight
Protrain tog 14 december över transporterna av sågtimmer och massaved för Holmen. 28 nya virkesvagnar ställs i ordning för transporterna över stora delar av Sverige.
Spårvägen till Lindholmen invigd
Med julsånger framförda av Brunnsbo musikklasser, tal av regionstyrelsens ordförande och kommunfullmäktige ordförande och överlämning av en förgylld räl invigdes 12 december den 2,8 kilometer långa spårvägen mellan Lindholmen och Frihamnen i Göteborg.
Två etapper av fem fullbordade
Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.
Renoverade nattågsvagnarna nu i trafik
Nästan tre år för sent och utan pukor och trumpeter har SJ satt in de två först upprustade liggvagnarna i nattågen. Den första upprustade sovvagnen kommer troligen i trafik nästa vecka.
Mänskliga faktorn bakom spårvagnsolyckan
Spårvagnsolyckan i centrala Göteborg 20 juni i år orsakades av att föraren blivit medvetslös. Göteborgs Spårvägar utreder nu ett förbättrat säkerhetsgrepp och larm vid onormala ögonrörelser.
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.
Halverad nattågstrafik till Norrbotten
SJ tvingas krympa nattågstrafiken till Övre Norrland sedan Trafikverket beslutat att drastiskt dra ner på den ekonomiska ersättningen till SJ. Trafikverket skyller på regeringen och oväntat kostsam nattågstrafik.
Inget nattåg Malmö–Basel
Det blir ingen nattågstrafik mellan Basel och Malmö från april 2026. Det schweiziska parlamentet sade på tisdagsförmiddagen nej till att som enda nation subventionera nattågen.
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.










