Annons:

Publicerad: 2024-04-30

Lint klara för trafik efter fem år

Det dröjer ytterligare ett halvår innan de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 kan sättas i trafik. Flera av tågsätten kan kommas att hyras ut men framtiden är ännu oviss.

Text: Ulf Nyström  Foto: Tobias Jäderup

Ett av de ombyggda Lint-tågen drogs 21 mars 2022 till Tågabs verkstad i Kristinehamn för installation av ATC. Foto vid Bergsjö mellan Storfors och Kristinehamn.

”Vi genomför en revision på bromssystemen och hoppas att fordonen därefter ska kunna godkännas för kommersiell trafik av Transportstyrelsen”, säger Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan.

”Vi vill inte lova mer än vi kan hålla men vi räknar med att det femte och sista fordonet ska vara godkänt i november.”

Inlandståg, ett dotterbolag till Inlandsbanan, köpte 2019 fem begagnade motorvagnståg med beteckningen Lint 41 tillverkade av Alstom 2001–2002. Tågen hade då gått i regionaltågstrafik i Nederländerna i drygt 15 år. Tanken var att de nygamla tågen skulle sättas i trafik på Inlandsbanan våren 2021.

Pandemi och krig försenade ombyggnaderna

Men den omfattande moderniseringen av tågen i Polen drog ut på tiden, främst på grund av på pandemin och kriget i Ukraina.

Ett tågsätt kom till Sverige redan 2019 ommålad i Inlandstågs röda färgsättning och användes under vintern 2019–2020 i reguljär trafik på sträckan Mora–Östersund. Det kolliderade dock med en bil och drogs till Polen för reparation på samma verkstad som sköter upprustningen av tågen. Tågsättet fick en enkel ombyggnad och har nu varit i Sverige i flera år.

De två första av fyra grundligt ombyggda motorvagnstågen kom till Sverige våren 2022, drygt ett år försenade.

De två resterande ombyggda tågsätten anlände till Östersund hösten samma år.

Bistro och toaletter

De fyra tågsätten har försetts med bistro som ska kunna erbjuda varma och kalla rätter och drycker, nya glas i de stora panoramafönstren, nya stolar och toaletter.

Men moderniseringen av tågen i Polen gjordes inte helt enligt de svenska regelböckerna. Viktfördelningen blev ojämn och elsystem och ventilationsanläggning har fått byggas om.

Otto Nilsson, vd i Inlandsbanan.

Ingen Lint till Värmland

Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.

Och ännu återstår revision av bromssystemen innan tågen kan sättas i kommersiell trafik.

”Vi byter vissa komponenter och upparbetar vissa andra”, säger Otto Nilsson.

”Ett problem är de långa leveranstidernas, i några fall handlar det om 40 veckor.”

”När bromssystemen är åtgärdade ska tågen genomgå en tredjepartscertifiering och därefter kommer Transportstyrelsen, förhoppningsvis, att godkänna de fem tågsätten.”

Det betyder att det blir det drygt 40 år gamla Y1:orna som går transportera turisterna på Inlandsbanan även sommaren 2024.

Uthyrning nio månader per år optimalt

Hur det blir från sommaren 2025 återstår att se. Otto Nilsson och Inlandsbanan vi helst hyra ut ett antal Lint-motorvagnar för att få tillbaka en del av de stora summor som lagts på inköp, upprustning och anpassningar av tågen.

”Även om affären med Region Värmland gick i stöpet eftersom vi inte fick klara Lint-tågen i tid finns det visst intresse av att hyra ett antal tågsätt”, säger Otto Nilsson.

”Vi ser helst uthyrning nio månader per år så vi kan använda Lint-tågen i vår sommartrafik på Inlandsbanan men om det går att ordna är oklart.”

Just nu rullar Vildmarkståget på Inlandsbanan med cirka 60 resenärer och i höst körs ytterligare ett Vildmarkståg, då med 90 resenärer.

”Bokningsläget inför sommaren ser bra ut och vi kör som förra sommaren med fyra Y1:or och har en i reserv”, säger Otto Nilsson.

Massaved från nya terminalen

19 december förra året invigdes den nya virkesterminalen i Hogdal 13 mil söder om Östersund.

Sedan dess har det körts ett massavedståg i veckan till Husum norr om Örnsköldsvik med Inlandståg som tågdragare Hogdal–Östersund och Green Cargo som tågdragare Östersund–Husum.

Virkesterminalen i Hogdal invigd

Nu är virkesterminalen i Hogdal, 13 mil söder om Östersund, invigd. Första tåget med massavirke gick till Husum. Men i fortsättningen blir det troligen mest transporter av bränsleflis.

Två steg närmare köp

I mars nästa år. Eller i april–maj. Då kan Tågabs köp av Inlandståg vara genomfört. Processen har då tagit två år trots att det knappast finns några stötestenar.

Annons:

”Just nu diskuterar vi transporterna av bränsleflis kommande eldningssäsong”, säger Otto Nilsson.

”Flistransporterna till värmeverk i Mellansverige kommer att bli den stora möjligheten för terminalen i Hogdal att utnyttjas effektivt.”

Försäljningen av Inlandståg snart i hamn

16 april gick tiden ut för kommunerna som äger Inlandsbanan att säga nej till förslaget att Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) köper Inlandståg av Inlandsbanan.

De flesta kommunerna har bifallit förslaget, ingen har opponerat sig.

Under tisdagen, 30 april, träffas Lars Yngström, vd i Tågab, och Otto Nilsson för att diskutera affären.

”Vi är överens om hur vi ska beräkna värdet av Inlandståg och vi kommer att prata om köpeskillingen”, säger Otto Nilsson. 

”Lars Yngström vill betala så lite som möjligt och jag tycker han ska betala så mycket som möjligt…”

Otto Nilsson tror på ett avtal under våren. Om det formella övertagandet sker före eller efter sommarsäsongen på Inlandsbanan återstår att se.

”Men helt klart har vi aldrig varit så nära en uppgörelse som nu”, säger han.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Hård kritik mot regeringen

Regeringens beslut att inte genomföra det beslutade aktieägartillskottet till Green Cargo får nu kritik av Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V).

Nyhet

Simrishamnsbanan rustas för 600 Mkr

Järnvägen mellan Ystad och Simrishamn rustas upp för 600 miljoner kronor. Med en ny mötesstation i Gärsnäs ökar kapaciteten på banan samtidigt som risken för förseningar minskar.

Nyhet

Nu är Flixtrain på banan

Avgången var tre minuter sen. Ankomsten i rätt tid. Däremellan gick det som på räls i tre timmar och 31 minuter. Stolarna var hårda och ljudnivån ganska hög men resenärerna var nöjda.

Nyhet

Tågbolag klarar konkursen i First Row

Väte Rail, BLS Rail och Hector Rail var bland de stora förlorarna när logistikföretaget First Row gick i konkurs i höstas. Skulderna i konkursboet uppgick till 67 miljoner kronor och tillgångarna var 31 miljoner kronor.