Annons:

Publicerad: 2024-10-10

Liten nytta med trådbyteståg

Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås kommer att bytas ut under nästan tre år med start i januari 2025. Ett X2000-tåg från Göteborg mot Stockholm passerar på bron över Säveån vid Jonsered i oktober 2010.

”Det är helt nödvändigt att byta elkraftanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås”, säger Jon Sundh, avdelningschef Järnvägssystem, verksamhetsområde Underhåll på Trafikverket.

”Den nuvarande anläggningen har varit med så länge att det är dags att byta ut den. Många fundament och kontaktledningsstolpar är 100 år gamla, från mitten på 1920-talet när stambanan elektrifierades.”

”Totalavstängning hade inte fungerat”

”För att komma åt att byta alla komponenter behövs enkelspårsdrift kombinerat med helavstängningar under veckosluten. Det hade inte fungerat med en totalavstängning av banan även om vi kunnat göra jobbet snabbare. Det hade tagit ett år och konsekvenserna hade blivit orimliga.”

När ett spår mellan två driftplatser är stängt hänvisas tågen till det andra spåret. Enkelspårstrafiken begränsar antalet tåg från dagens 22 tåg per timma i båda riktningarna till tio tåg per timma under våren och åtta tåg per timma från sensommaren 2025 och ett par år framåt.

Trafikverket har i samråd med tågtrafikföretagen upprättat en kapacitetsplan med ett tågläge per timme och riktning för pendeltåg och ett indraget uppehåll på sträckan Göteborg–Alingsås, ett tågläge per timme och riktning för regionaltåg, ett till två tåglägen per timme och riktning för fjärrtåg och ett tågläge per timme och riktning för godståg.

Fler tåg i vår

Under våren tillåts tre fjärrtåg per timma, en avgång och två ankomster till Göteborg C eller tvärtom beroende på tid på dygnet. Fjärrtåg betyder i praktiken SJ:s och VR:s snabbtåg sedan SJ beslutat ställa in trafiken med nattåg mellan Göteborg och Norrland.

Under sensommaren och hösten tillåts endast ett fjärrtåg per timma och riktning förutom under morgontimmarna och eftermiddagen. Då måste ytterligare två uppehåll för pendeltågens resandeutbyte dras in.

Under nätterna reserveras i stort sett alla tåglägen för godståg.

Fler godståg på Vänerbanan

Godståg som utgår från eller ska till i Kristinehamn, Karlstad, Kil, Ludvika eller Borlänge eller längre norrut hänvisas till Vänerbanan.

Tågtrafikbolagen är relativt nöjda med resultatet. De flesta snabbtågen kan köras ordinarie väg via Alingsås, drygt ett halvdussin tvingas ta järnvägen via Borås.

Annons:

Avvägningen mellan olika tågslag och olika tågtrafikföretag har genomförts i samråd med operatörerna under tilldelningsprocessen.

Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när endast ett tåg per timma släpps fram. Normalt körs tre tåg i timman i högtrafik.

Godstågen får svårt att ta sig fram under dagtid vilket kan ställa till bekymmer i Göteborgs hamn. Många godståg får också betydligt längre gångtider när de tvingas stå åt sidan för att passeras av resandetåg.

Det finns ett äldre trådbyteståg som skulle kunna användas för att byta utliggare, bärlinor och kontaktledning. Men tåget har inte använts på flera år. En förklaring är att Trafikverket anser att användning av trådbyteståget inte är konkurrensneutralt när bytet av kontaktledningsanläggning ska utföras, det är endast ett underhållsföretag som förfogar över tåget.

”Sparar inte mycket tid med trådbyteståget”

”Men den avgörande förklaringen är att vi inte skulle spara särskilt mycket tid med ett trådbyteståg”, säger Jon Sundh.

”Det är sättning av nya fundament och kontaktledningsstolpar och borttagningen av gama fundament och stolpar som tar tid. Vi byter också de gamla sugtransformatorerna mot autotransformatorer som minskar överföringsförlusterna i kontaktledningen, det klarar inte trådbyteståget.”

Dessutom omdanas bangården i Lerum genom att trespårstationen får ytterligare ett genomgående spår och de två inre spåren reserveras för pendeltåg som gör uppehåll eller som vänder.

Laxå–Falköping fick ny kontaktledning 2010–2014

Kontaktledningsanläggen mellan Laxå och Falköping byttes 2010–2014 med enkelspårstrafik på en eller två stationssträckor i taget. Nya fundament och stolpar monterades nattetid under flera år.

Under kommande år ska resterande delar av Västra Stambanan få ny kontaktledningsanläggning: Järna–Laxå och Falköping–Alingsås, cirka 250 kilometer. Men de sträckorna är inte lika hårt trafikerade som sträckan Göteborg–Alingsås och enkelspårstrafik får inte lika drastiska konsekvenser.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Många inställda tåg under påskhelgen

Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.

Göteborg C byggs om för längre tåg

Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.

Tågtrafiken stoppas 16 helger i år

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.

Oväntat punktliga tåg

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.

Upprustningen av Västra stambanan påbörjad

Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Unika spårkorsningar i Olskroken

Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.

Nyhet

Vision 2050 har lämnat perrongen

Torsdag morgon den 26 juni i gotländska Almedalen. Solen sken som vanligt över Visby när det var dags för Sveriges järnvägselit att samlas och tala framtid. ”Det är viktigt att vi samlas kring järnvägen, så att vi får den järnväg vi vill ha, inledde Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket.

Nyhet

Sänkt hastighet om personal i spåren

Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.