Annons:

Publicerad: 2024-10-10

Liten nytta med trådbyteståg

Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås kommer att bytas ut under nästan tre år med start i januari 2025. Ett X2000-tåg från Göteborg mot Stockholm passerar på bron över Säveån vid Jonsered i oktober 2010.

”Det är helt nödvändigt att byta elkraftanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås”, säger Jon Sundh, avdelningschef Järnvägssystem, verksamhetsområde Underhåll på Trafikverket.

”Den nuvarande anläggningen har varit med så länge att det är dags att byta ut den. Många fundament och kontaktledningsstolpar är 100 år gamla, från mitten på 1920-talet när stambanan elektrifierades.”

”Totalavstängning hade inte fungerat”

”För att komma åt att byta alla komponenter behövs enkelspårsdrift kombinerat med helavstängningar under veckosluten. Det hade inte fungerat med en totalavstängning av banan även om vi kunnat göra jobbet snabbare. Det hade tagit ett år och konsekvenserna hade blivit orimliga.”

När ett spår mellan två driftplatser är stängt hänvisas tågen till det andra spåret. Enkelspårstrafiken begränsar antalet tåg från dagens 22 tåg per timma i båda riktningarna till tio tåg per timma under våren och åtta tåg per timma från sensommaren 2025 och ett par år framåt.

Trafikverket har i samråd med tågtrafikföretagen upprättat en kapacitetsplan med ett tågläge per timme och riktning för pendeltåg och ett indraget uppehåll på sträckan Göteborg–Alingsås, ett tågläge per timme och riktning för regionaltåg, ett till två tåglägen per timme och riktning för fjärrtåg och ett tågläge per timme och riktning för godståg.

Fler tåg i vår

Under våren tillåts tre fjärrtåg per timma, en avgång och två ankomster till Göteborg C eller tvärtom beroende på tid på dygnet. Fjärrtåg betyder i praktiken SJ:s och VR:s snabbtåg sedan SJ beslutat ställa in trafiken med nattåg mellan Göteborg och Norrland.

Under sensommaren och hösten tillåts endast ett fjärrtåg per timma och riktning förutom under morgontimmarna och eftermiddagen. Då måste ytterligare två uppehåll för pendeltågens resandeutbyte dras in.

Under nätterna reserveras i stort sett alla tåglägen för godståg.

Fler godståg på Vänerbanan

Godståg som utgår från eller ska till i Kristinehamn, Karlstad, Kil, Ludvika eller Borlänge eller längre norrut hänvisas till Vänerbanan.

Tågtrafikbolagen är relativt nöjda med resultatet. De flesta snabbtågen kan köras ordinarie väg via Alingsås, drygt ett halvdussin tvingas ta järnvägen via Borås.

Annons:

Avvägningen mellan olika tågslag och olika tågtrafikföretag har genomförts i samråd med operatörerna under tilldelningsprocessen.

Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när endast ett tåg per timma släpps fram. Normalt körs tre tåg i timman i högtrafik.

Godstågen får svårt att ta sig fram under dagtid vilket kan ställa till bekymmer i Göteborgs hamn. Många godståg får också betydligt längre gångtider när de tvingas stå åt sidan för att passeras av resandetåg.

Det finns ett äldre trådbyteståg som skulle kunna användas för att byta utliggare, bärlinor och kontaktledning. Men tåget har inte använts på flera år. En förklaring är att Trafikverket anser att användning av trådbyteståget inte är konkurrensneutralt när bytet av kontaktledningsanläggning ska utföras, det är endast ett underhållsföretag som förfogar över tåget.

”Sparar inte mycket tid med trådbyteståget”

”Men den avgörande förklaringen är att vi inte skulle spara särskilt mycket tid med ett trådbyteståg”, säger Jon Sundh.

”Det är sättning av nya fundament och kontaktledningsstolpar och borttagningen av gama fundament och stolpar som tar tid. Vi byter också de gamla sugtransformatorerna mot autotransformatorer som minskar överföringsförlusterna i kontaktledningen, det klarar inte trådbyteståget.”

Dessutom omdanas bangården i Lerum genom att trespårstationen får ytterligare ett genomgående spår och de två inre spåren reserveras för pendeltåg som gör uppehåll eller som vänder.

Laxå–Falköping fick ny kontaktledning 2010–2014

Kontaktledningsanläggen mellan Laxå och Falköping byttes 2010–2014 med enkelspårstrafik på en eller två stationssträckor i taget. Nya fundament och stolpar monterades nattetid under flera år.

Under kommande år ska resterande delar av Västra Stambanan få ny kontaktledningsanläggning: Järna–Laxå och Falköping–Alingsås, cirka 250 kilometer. Men de sträckorna är inte lika hårt trafikerade som sträckan Göteborg–Alingsås och enkelspårstrafik får inte lika drastiska konsekvenser.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg

Nytt tåg sätter fundamenten

Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.

Lång väntan för godstågen

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.

Pendlarna drabbas hårdast

Pendeltågstrafiken drabbas hårdast när kontaktledningen bytas mellan Olskroken och Alingsås med start i januari 2025. Två av tre pendeltågs ställs in i högtrafik.

VR tappar tio procent

VR kommer att kunna köra 90 procent av dagens tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg, åtminstone under första året med kontaktledningsbyte mellan Olskroken och Alingsås.

Tre svåra år för tågresenärerna

Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Snart full fart i 160-växel

Den första växeln som tillåter 160 km/h till avvikande spår tas i drift 23 oktober. Men den har legat på plats i Härad på Svealandsbanan sedan i maj förra året. Det har tagit 17 månader att få klartecken från Transportstyrelsen.

Nyhet

Nytt tåg sätter fundamenten

Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.

Nyhet

VR tar över Öresundstågen

VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.

Nyhet

EU-beslut om spårkapacitet i vår

Johan Danielsson (S) blir ansvarig förhandlare för den socialdemokratiska gruppen i EU-parlamentet när parlamentet och rådet ska enas om en kapacitetsförordning för de europeiska järnvägarna.