Annons:
Liten vinst för Green Cargo
Green Cargo redovisar en vinst på 42 miljoner kronor för tredje kvartalet. Det är en förbättring med 79 Mkr jämfört med tredje kvartalet förra året. Men i år fick Green Cargo miljökompensation på 41 Mkr.
Text: Ulf Nyström Foto: Mattias Eriksson
Green Cargo växlar på Skärblacka bruk med T44 343 den 24 oktober 2021. Trafiken sker på uppdrag för BillerudKorsnäs.
Annons:
Förluster flera år i följd
Under de tredje kvartalen 2019 och 2018 redovisade Green Cargo rörelseresultat på -27 respektive -54 miljoner kronor. Den statliga miljökompensationen på 41 Mkr för första kvartalet i år utbetalades under tredje kvartalet.
”Resultatet har påverkats positivt av ökade transporter inom segmentet Stål och Kemi och fortsatt arbete med vårt transformationsprogram som resulterar i bättre kostnadskontroll”, säger Ted Söderholm. ”Men halvledarbristen och stöket i den globala containertrafiken medför minskande volymer inom segmentet Handel och Logistik.”
Transportvolymerna har ökat tre procent
Green Cargos nettoomsättning under årets tre första kvartal uppgick till 3 099 Mkr vilket är en ökning med två procent jämfört med samma period föregående år.
Transportvolymerna var tre procent högre än de första nio månaderna förra året trots att Green Cargo tappat virkestransporterna för Södra till Hector Rail.
Green Cargo tecknade under tredje kvartalet nya eller förlängda transportavtal till ett totalt kontraktsvärde om 159 Mkr, bland annat med Holmen Skog och om transporterna av flygbränsle från Gävle till Arlanda.
Trafiksäkerhetsindex ligger fortsatt högt och uppgick under kvartalet till 96,5 (96,2). Men punktligheten och kundnöjdheten försämrades på grund av förseningar som uppstod på grund av planerade större banarbeten och efter nedrivna kontaktledningar och urspårningar.
”Vi har små eller inga möjligheter att påverka punktligheten i sådana lägen, vi tvingas till omledningar med förseningar som följd”.
Hector Rail trappar upp striden mot Green Cargo
Hector Rail har anmält Green Cargo till Konkurrensverket för otillbörlig konkurrens. I vintras anmälde Hector Rail Green Cargo till EU-kommissionen.
Ännu inget aktieägartillskott
Green Cargo har ännu inte erhållit det aktieägartillskott som riksdagen beslutade om i december förra året. Någon form av dialog mellan Näringsdepartementet och EU-kommissionen lär pågå.
Hector Rail anmälde i våras Green Cargo till Konkurrensverket sedan Green Cargo vägrat rangera godsvagnar åt Hector Rail på Hallsbergs rangerbangård.
Konkurrensverket utreder om Green Cargo gjort sig skyldigt till otillbörlig konkurrens.
”Vi har svarat på ett antal frågor från Konkurrensverket”, säger Ted Söderholm. ”Men vi är inte oroade över vad resultatet kan bli, vi kan knappast vara skyldiga att växla vagnar åt ett annat företag.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Många små steg för godstågen
Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssytem och automatkoppell. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.
Två upphandlingar, tre överklaganden
SJ och Arriva överklagar Mälardalstrafiks beslut att låta MTR köra Mälartågen i minst åtta år från december 2021. Förra veckan överklagade Vy Tåg JLT:s beslut att låta SJ köra Krösatågen i tolv år från december 2021.
Slutkört för museitåg i Nora
Det sista museitåget kan ha ångat in på stationen i Nora. Styrelsen för Nora Bergslags Veteran-Jernväg anser att banan är i så dåligt skick att tågen inte kan framföras på ett säkert sätt. Men politikerna i Nora hoppas på en lösning.
Fortsatta problem för Euronight
Sovvagnarnas bromssystem måste uppgraderas, sittvagnarna väntar fortfarande på formellt godkännande och restaurangvagnarna kan i bästa fall sättas i trafik i sommar. Nattågsresenärerna och SJ har fått lära sig den hårda läxan för internationell tågtrafik.