Annons:
Mälardalsrådet vill utbilda för pålitliga tåg
Mälardalen saknar järnvägstekniska övningsanläggningar. Nu måste staten ta sitt ansvar och satsa på utbildningar för branschens behov. Det skriver Mälardalsrådet i sitt remissvar om framtidens yrkeshögskola.
“I Stockholm-Mälarregionen finns stora behov av utbildad arbetskraft inom både byggnation och drift av samhällsviktig infrastruktur. Allt från ingenjörer till signaltekniker och spårsvetsare. Men i vår del av landet saknas det anläggningar för att utbilda sig inom de järnvägstekniska yrkena. Sådana anläggningar kräver ofta stora investeringar, som en enskild kommun har svårt att bära. Med tanke på Stockholm-Mälarregionens betydelse för hela landets transportinfrastruktur måste staten ta sitt ansvar och etablera en eller flera järnvägstekniska övningsanläggningar i Stockholm-Mälarregionen”, säger Jens Sjöström (S), investeringsregionråd Stockholm och ordförande Mälardalsrådet.
“8 av 10 tåg i Sverige startar eller slutar i Stockholm. Varje dag reser 750 000 pendlare över kommungränserna i Stockholm-Mälarregionen för att komma till jobbet. Mälardalsrådet har en tydlig plan för hur järnvägen behöver byggas ut, men då måste det också finnas samhällsbyggare som kan göra jobbet. Från staten efterlyser vi en långsiktig planering, satsningar på innovation och stöd till utbildningar som kräver utbildningsmiljöer inom järnvägen”, säger Kristoffer Tamsons (M), regionråd Stockholm och ordförande för Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
Mälardalsrådet, samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen, har lämnat ett remissvar till regeringen över betänkandet om framtidens yrkeshögskola (SOU 2023:31). Remissvaret utgår från Mälardalsrådets långsiktiga arbete för fler samhällsbyggare och bättre transporter i Stockholm-Mälarregionen.
“För att utveckla yrkeshögskolan behövs en starkare samverkan mellan alla som jobbar med frågorna. För samhällsbyggare inom infrastruktursektorn skulle Trafikverket kunna ges i uppdrag att inrätta storregionala kompetensråd. Det skulle förbättra samordningen mellan exempelvis bransch, utbildningsanordnare och regioner och göra det enklare att förutse vilken kompetens som behövs. Mälardalsrådet bidrar gärna med underlag och erfarenheter”, säger Irén Lejegren (S), Region Örebro län och ordförande i Mälardalsrådets samarbete för strategisk kompetensförsörjning En Bättre Matchning.

Mälartåg. FOTO: Mälardalstrafik
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Tomteboda ska upprustas för bättre kapacitet
Utvecklingen av Tomteboda ska stärka Stockholms framtida tågkapacitet. Sweco har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag för utveckling av området med målet att modernisera bangården för att möta dagens och framtidens behov och samtidigt avlasta Stockholms Centralstation.
Sänkt hastighet om personal i spåren
Sänkt hastighet för tågen där personal finns i spårområdet och krav på dokumentation av riskbedömning vid egenförflyttning inom spårområdet. Det är Trafikverkets svar på Transportstyrelsens föreläggande.
Mantena rustar upp 22 tåg för Västtrafik
Mantena har fått uppdraget att uppgradera Västtrafiks Coradia X61-tågset. Kontraktet är värt 67 miljoner svenska kronor.
Nytt hopp för ny järnväg
Om det går att ordna fram ytterligare tre-fem miljarder kronor kan det bli ett avtal mellan staten, regionen och ett antal kommuner om ny järnväg mellan Göteborg och Borås. Det är innebörden av ett inriktningsbeslut som parterna nu är överens om.