Annons:
Många tågstopp i Skåne 16–18 mars
Helgen 16–18 mars genomför Trafikverket underhållsarbeten på flera olika tågsträckor i Skåne. Även Öresundsbron är stängd för tågtrafik denna helg. Tågtrafiken ersätts med bussar, men i mycket begränsad omfattning.
Trafikverket genomför underhållsarbeten på flera olika platser i Skåne under helgen 16–18 mars. Även Öresundsbron stängs för tågtrafik under helgen. Tågtrafiken kommer under avstängningarna 16–18 mars att ersättas med bussar i mycket begränsad omfattning. Skånetrafiken uppmanar därför att planera eventuellt resande väl och även överväga att resa vid andra tidpunkter om det är möjligt.
“Det är bra att järnvägen underhålls och förbättras så att störningar och förseningar minskar. Under helgens avstängningar ersätter vi de inställda tågen med buss, men i mycket begränsad omfattning”, säger Hans Engleson, affärsområdeschef tåg hos Skånetrafiken.
“Nästan halva vår tågkapacitet är borta denna helg och tågen är väldigt kapacitetsstarka. Att ersätta med buss kräver flera hundra bussar och ännu fler förare. Det är omöjligt att få tag på. Men vi har över 120 bussar som kör ersättningstrafiken. Den som verkligen måste resa denna helg kan ha koll på sin resa i vår app eller på hemsidan och räkna med längre res- och väntetider.”
Även Citytunneln i Malmö är avstängd för tågtrafik under helgen då det förutom underhållsarbete bland annat pågår en stor blåljusövning i tunneln. Därmed kommer inga tåg att stanna på Triangelns station. Avstängningen av Citytunneln kommer att leda till att resenärer som behöver resa mellan Malmö C, Malmö Triangeln station och Malmö Hyllie väljer att resa med flera busslinjer.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikförvaltningen har tecknat avtal med Connecting Stockholm
21 november tecknade trafikförvaltningen i Stockholm avtal med Connecting Stockholm för utförande av tunnelbaneverksamheten i Stockholm. Trafikstarten sker i november 2025 och avtalet gäller 11 år.
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Haverikommissionens rapport från Iggesund klar
Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.
SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död
Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.