Annons:

Publicerad: 2025-02-01

Norconsult inspekterar järnvägstunnlar

Norconsult Sverige kommer att utföra huvudinspektioner av järnvägstunnlar inom region väst och norr. Det rör sig om totalt 49 anläggningar från Halmstad i söder till Malmbanan i norr.

FOTO: Norconsult

Huvudinspektion innebär att alla järnvägstunnlar i Sverige inspekteras för att säkerställa att de är säkra att trafikera och bedöma behovet av åtgärder. Inspektionen utförs var sjätte år och under 2025 och 2026 med option för 2027 har Norconsult fått i uppdrag att utföra kommande inspektioner i västra och norra Sverige. Med i projektet är berginspektörer från bergteknik, bland annat med specialistkompetens inom klättring, och betonginspektörer från broteknik.

Avtalet undertecknades i höstas och arbetet har nu påbörjats.

“Inspektionsarbetet fortlöper med fokus på norr under sommarhalvåret och väst under vinterhalvåret. I norr är vädret och framkomligheten en utmaning eftersom det kan vara långa avstånd till närmsta bilväg. I väst ligger utmaningen i att få tillstånd att arbeta i spår”, säger Christoffer Kall, gruppledare inom bergteknik på Norconsult Sverige.

Uppdraget rymmer flera långa och högt trafikerade tunnlar, exempelvis Gårdatunneln i Göteborg som är över två kilometer lång och Trollhättetunneln som är cirka 3,5 km.

“Taket i tunnlarna inspekteras med hjälp av en spårgående lift, därför behöver vi ha spänningslöst när vi arbetar i tunneln vilket kräver särskilda tillstånd. Så en stor del av uppdraget handlar om planering och att söka tider i spår”, säger Christoffer Kall.

 

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Bygget av spårvagnsdepå i Nåntuna fortskrider

Regionfullmäktige i Uppsala har fattat beslut om att investeringen i att bygga en depå för Uppsala spårväg ska gå vidare. Det innebär att projektet övergår från förberedelsefas till genomförandefasen. Förutsättningen är att detaljplanen för depån vinner laga kraft. Den totala investeringen får uppgå till högst 1 415 miljoner kronor.

Notis

Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg

Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.

Notis

Rekordår för Arlanda Express

Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag 2024 med en punktlighet på i snitt 95,6 procent. Dessutom har företaget uppnått nettonollutsläpp ett år tidigare än planerat.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Notis

Fyra av fem rälskador åtgärdade

Drygt 120 av de 156 sprickorna i rälerna på spåren söder om Stockholm hade på fredagen åtgärdats. Hastighetsnedsättningarna har upphävts på flera sträckor och inom kort gäller åter normala hastigheter på ett av Västra stambanans spår.

Notis

Railcare fortsätter att röja snö

Railcare kommer att sköta snöröjning för Trafikverket i ytterligare fyra år. Med det nya avtalet fortsätter Railcare att fungera som en nationell resurs för snöröjning på ett stort antal platser i Sverige.

Notis

Resiliens och cirkularitet på Transportforum 2025

Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.