Annons:
Nordic Re-Finance blir franskägt
Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Porträttbilder uppifrån och ned: Mikael Zagerholm, Sven Engquist och Kim Zagerholm. Nordic Re-Finance har nyligen köpt 25 Rc4-lok av Green Cargo och har tidigare övertagit tio Rc-lok. CFL cargos tåg till Avesta Krylbo med inhyrda Rc4 1159 från Nordic Re-Finance som dragkraft passerar Ervalla strax norr om Örebro i juli 2021.
Annons:
”Det är mycket pengar men jag vill inte kommentera hur mycket Infranity har betalt”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance som tidigare ägde 30 procent av aktierna i bolaget.
Nordic Re-Finance har under många år varit det största svenska lokuthyrningsföretaget. Företaget hade 2023 en nettoomsättning på 218 miljoner kronor och gjorde en vinst efter finansnetto på 36,3 Mkr.
Efter en överavskrivning på 48 Mkr och skatt blev resultatet -8,7 Mkr.
Köpt lok i Sverige, Danmark och Schweiz
Nordic Re-Finance har under senare år köpt ett stort antal begagnade el- och diesellok av Green Cargo, SBB Cargo och DSB och kommer att köpa fler begagnade lok.
”Men vi har sett att vi även behöver anskaffa nya lok för att kunna hyra ut. Befintliga aktieägare har inte velat skjuta till de stora belopp som kommer att krävas”: säger Mikael Zagerholm.
”Vi körde slut på pengarna.”
Av de 8 335 aktierna i bolaget ägdes förra året 2 500 av Vätterstads Investment, 2 500 av Batten, 1 250 av Kopparnäset Invest, 1 250 av Crane Equity och 835 av Oscar Engquist Bäckalyckan.
Vätterstad Investment ägdes av Mikael Zagerholm.
Batten ägdes av i huvudsak av Måns Johansson som är vd i sågverkskoncernen Vida.
Kopparnäset Invest ägdes huvudsakligen av Björn Ulvaeus, mer känd som musiker och kompositör.
Crane Equity ägdes av Sören Törnqvist med flera och hade kopplingar till Björn Ulvaeus bolag.
Oscar Engquist Bäckalyckan ägdes av familjen Engquist. Sven Engquist är vd i Nordic Re-Finance.
20 procent kvar hos svenska ägarna
Efter försäljningen av 80 procent av aktierna till Infranity äger Mikael Zagerholm genom sitt bolag 7,5 procent av aktierna, Kim Zagerholm, son till Mikael Zagerholm, 7,5 procent och Sven Engquist genom sitt familjebolag 5,0 procent av aktierna.
Kim Zagerholm har samtidigt utsetts till vice vd i Nordic Re-Finance.
Nordic Re-Finance har köpt tolv Traxx-lok av SBB Cargo för användning i Sverige och Norge. Traxx-loken har utrustats med ETCS och används bland annat på Malmbanan. FOTO: Patrik Söderholm
Infranity är en investeringsfond med säte i Paris som ägs italienska Generali, ett av världens största försäkrings-och kapitalförvaltningsbolag med 82 000 anställda och närmare 1 000 miljarder kronor per år i premieintäkter.
Infranity har över 11,4 miljarder euro, motsvarande cirka 130 miljarder kronor, i förvaltade tillgångar och är specialiserad på infrastruktur och transporter.
När det stod klart att nuvarande ägare inte kunde ställa upp med så mycket kapital som krävdes för att finansiera köp av ett betydande antal moderna lok vände sig företagsledningen till Carnegie som sonderade intresset för lokuthyrningsföretaget.
19 företag intresserade
”Det var 19 företag, de flesta utländska investerare, som var intresserade av att ta över hela eller delar av bolaget”, säger Mikael Zagerholm.
”Till slut blev det Infranity som köpte 80 procent av bolaget.”
Nordic Re-Finances huvudkontor och centrallager blir kvar i Bankeryd strax norr om Jönköping.
Nordic Re-Finance har sedan starten 2007 köpt över 200 lok, merparten i Sverige, Danmark och Schweiz. De allra flesta loken är uthyrda till tågtrafik- och infrastrukturföretag i Sverige, Norge och Danmark men ett tjog lok har de senaste åren hyrts ut till Polen och Ungern och via en sale-and-leaseback-affär med SBB Cargo.
”Nu accelererar vi utvecklingen och siktar på att ha 500 lok före 2030”, säger Mikael Zagerholm.
”Vi kommer att stärka vår närvaro i norra och centrala Europa, men vi kommer att förbli oberoende gentemot loktillverkare, verkstäder och operatörer.”
Diskussioner om köp av nya ellok
Enligt Mikael Zagerholm inleds diskussioner med bland andra tågtillverkarna Alstom och Siemens om inlöp av nya lok inom kort.
Romain Le Mélinaidre, executive investment director på Infranity, säger enligt en skriftlig kommentar att förvärvet av Nordic Re-Finance är Infranitys tredje aktieinvestering på den europeiska transportmarknaden och den tredje investeringen i den nya aktiefonden, Infranity Equity Fund.
”Vi är mycket glada över att välkomna Nordic Re-Finance inom Infranity-familjen. Vi har imponerats av kvaliteten på den erfarna ledningen och den trovärdighet som byggts upp gentemot våra främsta kunder i Norden men även i Europa”, skriver Romain Le Mélinaidre.
”Vi tror att vår flexibla kapital- och finansieringsexpertis kommer att bidra till att låsa upp nya strategiska expansionsmöjligheter för att inte tala om att påskynda några av deras hållbara tillväxtplaner.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Automatkoppel testas i ståltågen
I veckan inleds testerna med digitala automatkoppel i ståltågen mellan Luleå och Borlänge. Testerna ska pågå två år och vagnarna med automatkoppel ska hinna rulla drygt 30 000 mil.
Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken
Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.
Sen avgång för Norient Express
Premiären för lyxtåget Norient Express har skjutits upp ett år. Hösten 2026 ska tåget rulla mellan Bergen och Bodø via Oslo och Trondheim.
Railcare har tömt lagret
Railcare har sedan tågtrafiken på norra delen av Malmbanan kunde återupptas i full utsträckning i juni förra året kört nästan all den järnmalm som lagrades i Pitkäjärvi under de tre tågstoppen mellan december och juni till väntande fartyg i Narvik.