Annons:
Ny tåglösning mellan Göteborg och Norrköping
Green Cargos startar en intermodal tåglösning som ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.
FOTO: Green Cargo
Green Cargos intermodala tåglösning ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.
“Vi ser en ökad efterfrågan av kombinerade järnväg- sjö- och vägtransporter. En stor mängd gods transporteras idag på väg i stråket. I samarbete med terminalerna vill vi erbjuda marknaden, som strävar efter att minska sin klimatpåverkan ett kostnadseffektivt, snabbt och hållbart transportalternativ”, säger Matilda Hedström, strategisk säljare på Green Cargo.
Attraktiva in- och utlämningstider
Terminalerna länkas ihop med anpassning till kundernas behov av attraktiva in- och utlämningstider med transporter under natten.
“Den nya järnvägslösningen förenklar vår logistikprocess och ger oss ett hållbart alternativ till lastbilstransporter. Våra kunder vill köpa godstransporter av en speditör, för att effektivt koordinera och synkronisera kommunikation och slottider. Vi kan med denna nya lösning med Green Cargo erbjuda våra kunder en tidseffektivt planerad och klimatsmart logistiklösning som spar tid och pengar”, säger Peter Nerheden från DB Cargo FLS Nordic.
ANNONS:
Senaste nyheterna
Regioner vill bygga ny järnväg mellan Linköping och Jönköping
Region Östergötland och Region Jönköping vill bygga nya spår mellan Linköping och Jönköping. Finansieringsförslaget bygger på så kallad offentlig-privat samverkan (OPS). Staten, genom Trafikverket, bidrar med 12 miljarder kronor och övriga medel förväntas komma från EU och privata investerare.
Trafikstart på Lilla Lidingöbron
Den 17 maj påbörjar SL provkörningar med spårvagn på Lilla Lidingöbron. Om allt går enligt plan blir det start för trafik med resenärer den 26 maj 2024.
Många tågstopp på Bohusbanan
Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.
Åter fler containrar på tåg
Efter en nedgång under 2023 ökar transporterna av containrar på tåg till och från Göteborgs hamn åter under 2024. Men första kvartalet ökade antalet containrar på tåg med endast en procent, antalet containrar på lastbil ökade mycket mer.
MTRX har nöjdaste kunderna
Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.
Nya manöversystem till t-banan
Cactus Rail ska leverera och underhålla nya manöversystem för tunnelbanans blå och röda linjer i Stockholm. Ordervärdet är 35 miljoner euro, drygt 400 miljoner kronor.
Många inställda tåg i väst
Många tåg i Västsverige ställs in under Kristi himmelsfärdsveckan. Trafikverket genomför arbeten i Olskroken och Varberg som stoppar trafiken på bland annat Bohusbanan, Vänerbanan, Västkustbanan och Hamnbanan i Göteborg.
Stopp för åkning på fotsteg
Green Cargo får från 3 september i år inte låta personal åka på fotsteg utanpå lok och godsvagnar vid växling. Det har Arbetsmiljöverket beslutat. Hur vagnväxling ska se från i höst är oklart.
Stockholms Spårvägar skriver avtal med Region Stockholm
23 maj 2023 tilldelades AB Stockholms Spårvägar kontraktet för all spårvagnstrafik i Stockholm. Därefter följde en lång period av överprövningar. 18 april 2024 signerades avtalet och vann laga kraft.
Onrail tar över NRE
DB Schenker lägger i december ner trafiken med North Rail Express som körts av Green Cargo mellan Oslo och Narvik. Men norska Onrail tar över stafettpinnen och får DB Schenker som största kund.