Annons:
Ny tågpendel mellan Piteå och Göteborg
Träfraktkontoret i Göteborg och dotterbolaget TFK Logistics har etablerat en järnvägspendel mellan Piteå och Göteborgs Hamn. Det innebär att företag i Norrbottenregionen säkrat en effektiv och klimatsmart transportlösning till och från marknader runt om i världen.
Den nya järnvägspendeln drivs av Träfraktkontorets dotterbolag TFK Logistics som trafikerat sträckan sedan den 10 december. Den nya pendeln har två avgångar i veckan. Vagnarna lastas både hos Shorelink i Piteå Hamn, såväl som på Stenvalls Träs spåranslutna terminal på Lövholmen innan tåget avgår mot Göteborgs Hamn.
Väl i Göteborgs Hamn körs containrarna direkt in i containerterminalen som driftas av APM Terminals, där de lyfts direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Teoretiskt kan företag som lastar sitt gods i Piteå ha sitt gods ombord på ett direktgående oceanfartyg som lämnar Göteborg på sin resa ut i världen 48 timmar senare.
Med järnvägspendeln transporteras även tankcontainers och från och med mars kommer man även att starta med trailervagnar på tåget. Trailervagnarna kommer då att hanteras på Arken kombiterminal som driftas av Gothenburg Roro Terminal.
Logistiklösningen ger inte bara företagen i regionen ett tidseffektivt transportalternativ till containerfrakt på Östersjön, utan även en hållbar logistiklösning som ger en stora klimatbesparingar. Enligt Svenska Miljöinstitutet IVL:s beräkningar medför logistiklösningen 80–90 procent mindre utsläpp av klimatgaser jämfört att ta lasten på feederfartyg genom Östersjön.
FOTO: Göteborgs Hamn
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Inlandsbanan kan rustas med lån
Inlandsbanan AB, som förvaltar Inlandsbanan, bjuder in järnvägsbyggare, finansinstitut och näringslivet att låna ut pengar för att rusta upp Inlandsbanan. Kostnaden beräknas till 11,5 miljarder kronor.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Green Cargo säljer 55 lok
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance köper 25 Rc4-lok och 25 V5-lok av Green Cargo. Loken levereras under det närmaste halvåret. Köpeskillingen är inte officiell men uppgår troligen till drygt 200 miljoner kronor. Dessutom köper Grenland Rail fem Rc4-lok.
Hector Rail kör flis till Örebro
Hector Rail kör sedan ett par veckor bränsleflis från Södra i Värö och SCA i Töva till kraftvärmeverket i Örebro. Det blir minst 47 tåg med närmare 160 000 kubikmeter flis under eldningssäsongen.
Green Cargo och Trafikverket oense
Green Cargo beslöt nyligen att upphöra med rangeringen av järnvägsvagnar Ånge och utöka rangeringen i Sundsvall. Nu vill Trafikverkets utredare bygga ut rangerbangården i Ånge och nedgradera bangården i Sundsvall.