Annons:
Ny tågpendel mellan Piteå och Göteborg
Träfraktkontoret i Göteborg och dotterbolaget TFK Logistics har etablerat en järnvägspendel mellan Piteå och Göteborgs Hamn. Det innebär att företag i Norrbottenregionen säkrat en effektiv och klimatsmart transportlösning till och från marknader runt om i världen.
Den nya järnvägspendeln drivs av Träfraktkontorets dotterbolag TFK Logistics som trafikerat sträckan sedan den 10 december. Den nya pendeln har två avgångar i veckan. Vagnarna lastas både hos Shorelink i Piteå Hamn, såväl som på Stenvalls Träs spåranslutna terminal på Lövholmen innan tåget avgår mot Göteborgs Hamn.
Väl i Göteborgs Hamn körs containrarna direkt in i containerterminalen som driftas av APM Terminals, där de lyfts direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Teoretiskt kan företag som lastar sitt gods i Piteå ha sitt gods ombord på ett direktgående oceanfartyg som lämnar Göteborg på sin resa ut i världen 48 timmar senare.
Med järnvägspendeln transporteras även tankcontainers och från och med mars kommer man även att starta med trailervagnar på tåget. Trailervagnarna kommer då att hanteras på Arken kombiterminal som driftas av Gothenburg Roro Terminal.
Logistiklösningen ger inte bara företagen i regionen ett tidseffektivt transportalternativ till containerfrakt på Östersjön, utan även en hållbar logistiklösning som ger en stora klimatbesparingar. Enligt Svenska Miljöinstitutet IVL:s beräkningar medför logistiklösningen 80–90 procent mindre utsläpp av klimatgaser jämfört att ta lasten på feederfartyg genom Östersjön.

FOTO: Göteborgs Hamn
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
Nio av tio tåg i tid
Nio tåg av tio var punktliga i september. För första gången kom över 80 000 tåg fram i tid under en septembermånad, fler tåg än det gick tåg för tio år sedan.
Sju av tio VR-tåg i tid
Under tredje kvartalet i år anlände 70,3 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg till slutstationen i tid. Det är ungefär samma nivå som under andra kvartalet i år och innebär att VR hade högst punktlighet på sträckan.
Ungdomsresa på smalspår
Under veckoslutet har järnvägsintresserade ungdomar från hela landet som är engagerade i museijärnvägar som är anslutna till Museibanornas Riksorganisation (MRO) samlats till en resa på smalspårsjärnvägen mellan Hultsfred och Västervik.
Nattågstrafiken utreds
Trafikverket ska på uppdrag av regeringen utreda behovet och kostnaderna för nattågstrafik i Sverige. Det beslöt regeringen på torsdagen, den 9 oktober.
Sandahls satsar på egen kombiterminal
På onsdagsmorgonen 1 oktober anlände det första tåget till den nya kombiterminalen i Gnarp. Kombiterminalen ägs av Sandahl Logistik och har byggts på rekordtid.
Väte Rail tar över kombiterminal
Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.
Nu rullar tågen på stambanan igen
Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.
Vossloh förvärvar Sateba
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.