Annons:

Publicerad: 2024-01-20

Ny tågpendel mellan Piteå och Göteborg

Träfraktkontoret i Göteborg och dotterbolaget TFK Logistics har etablerat en järnvägspendel mellan Piteå och Göteborgs Hamn. Det innebär att företag i Norrbottenregionen säkrat en effektiv och klimatsmart transportlösning till och från marknader runt om i världen.

Den nya järnvägspendeln drivs av Träfraktkontorets dotterbolag TFK Logistics som trafikerat sträckan sedan den 10 december. Den nya pendeln har två avgångar i veckan. Vagnarna lastas både hos Shorelink i Piteå Hamn, såväl som på Stenvalls Träs spåranslutna terminal på Lövholmen innan tåget avgår mot Göteborgs Hamn.

Väl i Göteborgs Hamn körs containrarna direkt in i containerterminalen som driftas av APM Terminals, där de lyfts direkt på fartyg för vidare transport ut i världen. Teoretiskt kan företag som lastar sitt gods i Piteå ha sitt gods ombord på ett direktgående oceanfartyg som lämnar Göteborg på sin resa ut i världen 48 timmar senare.

Med järnvägspendeln transporteras även tankcontainers och från och med mars kommer man även att starta med trailervagnar på tåget. Trailervagnarna kommer då att hanteras på Arken kombiterminal som driftas av Gothenburg Roro Terminal.

Logistiklösningen ger inte bara företagen i regionen ett tidseffektivt transportalternativ till containerfrakt på Östersjön, utan även en hållbar logistiklösning som ger en stora klimatbesparingar. Enligt Svenska Miljöinstitutet IVL:s beräkningar medför logistiklösningen 80–90 procent mindre utsläpp av klimatgaser jämfört att ta lasten på feederfartyg genom Östersjön.

FOTO: Göteborgs Hamn

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Cargonet hotas av viten

Det norska Jernbanetilsynet kommer att utfärda ett vite på 30 000 norska kronor per dag till statsägda Cargonet så länge företaget inte ge konkurrenten Onrail tillgång till godsvagnsverkstaden i Alnabru.

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Notis

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Nyhet

Tågtrafiken stoppas 16 helger i år

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.

Notis

Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik

Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.

Notis

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.