Annons:

Publicerad: 2025-06-15

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: Railcare

Med ett ökat fokus på tillgänglighet i transportsystemet är röjningsloken i beredskap en viktig del för att trygga tågtrafiken.

“Röjningsloken ska vara redo att rycka ut inom en timme från att en incident inträffat, och då effektivt röja det person- eller godståg som blivit stående på spåret. En insats som säkerställer att störningar kan hanteras snabbt vilket både näringsliv och resenärer har stor nytta av”, berättar Fredrik Nordlander, projektledare på Railcare.

Stationeringsorterna Gävle och Ånge har valts ut av Trafikverket för att täcka viktiga delar av järnvägsnätet. I Gävle har röjningslok funnits tidigare medan Ånge är en helt ny punkt på kartan som ersätter tidigare beredskap i både Ljusdal och Östersund.

De lok som används i beredskapsuppdraget är försedda med moderna Euro 5-dieselmotorer, så kallade Steg V, samt utrustade med ETCS vilket gör dem framtidssäkrade enligt europeiska standarder. Dessutom kan de köras på HVO100 vilket bidrar till att minska klimatpåverkan. Loken bemannas av Railcares entreprenadförare, som har erfarenhet av arbete i komplexa säkerhetszoner samt är utbildade på varje loktyp.

Railcare har, förutom ovan nämnda orter, även röjningslok i Nässjö, Älmhult, Långsele, Vännäs, Boden, Kiruna och Borlänge.

I början av 2026 etableras det sista röjningsloket i Hallsberg.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen

Notis

Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar

Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.

Notis

Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni

3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.