Annons:
Nya X2000 snart i trafik
Senare i höst visas nya X2000 upp för press och allmänheten och innan vintern sätts de första tågsätten i reguljär trafik. Ett av två tågsätt som är nästan klara för trafik provkörs nu.
Text: Ulf Nyström Foto: Jonas Strömblad, Maria Cederlund
X2000-tåget med X2 2011 som drivenhet på Stockholm C 20 september 2021.
Annons:
Till det yttre är det mest de svarta fälten över fronterna på drivenheten och manövervagnen som skiljer X 2000 Upgrade från övriga X2000-tåg. De stora ytorna med korrugerat rostfritt stål är opåverkade av moderniseringen men de släta ytorna målas silvergrå, det vill säga i samma färg som stålplåten.
”Men mellanvagnarna är inte ommålade utvändigt ännu”, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ. ”I övrigt är två tågsätt helt klara för trafik.”
Hela inredningen utbytt
Hela inredningen i såväl sittvagnar som bistro och drivenhet har rivits ut i de två ombyggda tågen.
De har fått nya stolar, nya innerväggar, nya innerdörrar, ny elutrustning med nya batterier och ny belysning.
Interiören har vunnit pris i den internationella designtävlingen Red Dot långt innan tågen satts i trafik.
De nya stolarna ska ge ökad komfort och bättre utrymme för benen trots att varje tågsätt får 15 procent fler sittplatser, 360 i stället för dagens 310-330 beroende på andelen förstaklassvagnar. Det blir endast en förstaklassvagn i varje tågsätt men en del av en andraklassvagn i varje tåg reserveras för 2 klass Lugn där samtal ska ske med dämpad röst och ljudlös elektronik. 2 klass Lugn har redan introducerats i X2000-tågen som ersättning för tyst avdelning.
Nya X2000 snart i trafik
Senare i höst visas nya X2000 upp för press och allmänheten och innan vintern sätts de första tågsätten i reguljär trafik. Ett av två tågsätt som är nästan klara för trafik provkörs nu.
Mindre bistro, mer pizza
Bistron har krympts i nya X2000 men får helt ny inredning med varmluftsugn så gör att pizzor och nybakat bröd gör sitt intåg på snabbtågen.
Satsningen på nya X2000 uppgår totalt till cirka 3,5 miljarder kronor Vid halvårsskiftet hade 936 miljoner kronor använts för den tekniska upprustningen och 284 MKr för interiörombyggnaden. I dagsläget har sammanlagt nio drivenheter och tio manövervagnar fått ny teknisk utrustning.
SJ beslöt redan 2013 att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017. Då var beskedet att det första ombyggda X2000-tåget skulle sättas i ordinarie trafik tredje kvartalet 2018. Två år senare pratades det om trafikstart fjärde kvartalet 2020.
Men premiärturen sker alltså första i slutet av 2021.
X2000-tåget med X2 2011 som drivenhet provkördes under måndagen Göteborg-Tillberga efter att ha varit i Göteborg en tid. Bilden togs i Borås 13 september då provtåget kördes Göteborg-Borås-Göteborg.
X2 Upgrade anländer till Stockholm C den 20 september 2021.
Nya X2000 fyra år försenad
2013 beslöt SJ att modernisera X2000-tågen. Det första skulle vara klart 2016. Men provkörningarna inleddes först 2017 och ännu är det första tågen inte klart för trafik. Nu lovar SJ premiärtur i vinter. Men färgsättningen är hemlig.
Förseningsorsaken oklar
Varför ombyggnaderna och provkörningarna dragit ut på tiden är inget som SJ-ledningen vill redogöra för.
”Det är en utmaning att få de nya tekniska systemen att komma överens med de gamla systemen som finns kvar”, sade Arvid Fredman, teknisk direktör på SJ till Järnvägar.nu hösten 2020. ”Det blir oerhört många gränssnitt som skall fungera i alla lägen.”
Enligt Fredman försenade dessutom coronapandemin leveranserna av komponenter vilket bidragit till att utbildning för lokförare, ombordpersonal och verkstadstekniker kommit igång senare än planerat.
De äldsta X2000-tågen har varit i drift i 31 år, sedan september 1990, och det har gjorts drygt 200 miljoner resor med X2000-tågen.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Fler trailrar på tåg
First Row Logistics utökar godstågstrafiken mellan Göteborg och Holmsund. BLS Rail blir ny operatör för två tågpar i veckan. Samtidigt utökas trafiken mellan Göteborg och Sundsvall.
Tätare tågtrafik i Västsverige
Västtrafik vill trefaldiga tågresandet till år 2035. Redan om åtta år ska antalet resor med tåg i Västra Götaland ha ökat till 33 miljoner reser per år. Kostnaderna för skattebetalarna väntas öka från 650 miljoner till 800–900 miljoner kronor om året.
Kombilösning för Göteborg-Borås
Genom att knyta Kust till kust-banan till en ny järnväg mellan Göteborg och Borås i Mölnlycke kan det lokala och regionala resandet öka kraftigt utan att kostnaden stiger.
Lite snabbare med nytt spår
Hade inte spåret på Ostkustbanan bytts i höst hade omfattande hastighetsnedsättningar varit nödvändiga. I stället kommer tågen att kunna köra lite snabbare om fyra månader.