Annons:

Publicerad: 2023-02-27

Svårt köra fler godståg

Trafikverkets nya planeringsverktyg MPK skulle göra det enklare för tågtrafikföretagen att få bra tidtabeller för nya godståg. Men det verkar ha blivit tvärtom.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik, Viktor Friberg

BLS Rail med containertåget från Båramo till Göteborg Skandiahamnen 23 februari 2023

Annons:

Snart två månader med Båramo-pendeln

Containertågen mellan Båramo och Skandiahamnen har körts av BLS Rail i snart två månader. I januari inträffade en urspårning i samband med inväxling av tåget på terminalen i Båramo.

”Vi fick ställa in trafiken ett par dagar men i övrigt har det rullat på”, säger Thomas Blidér.

Antalet containrar på tågen varierar kraftigt, från ett tiotal till fullastat.

BLS Rail hyr en lägenhet i närheten av stationen i Värnamo för företagets lokförare.

”Det är betydligt trevligare att kunna bo i en egen lägenhet i stället för att bo på hotell”, säger Thomas Blidér. ”Det är sällan hotellen kan ordna frukost på de udda tider som lokförarna har.”

BLS Rail kör sedan årsskiftet godstågen mellan Billingsfors och Mellerud för Stiftelsen DVVJ.

BLS Rail växer i väst

Vid årsskiftet tog BLS Rail över dragningen av Båramopendeln mellan Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen och godstågsdragningen för DVVJ mellan Billingsfors och Mellerud.

En månad med godståget Malmö-Ånge

För en månad sedan, 25 januari, körde Väte Rail, det första tåget för First Row Logistics mellan Malmö och Ånge via Göteborg Skandiahamnen och Sundsvall.

Liksom BLS Rail har Väte Rail tvingats söka ad hoc-lägen för tågen hos Trafikverket eftersom de inte sökt tåglägen redan våren 2022, då fanns det inga färdiga planer för tågen.

”Det har inneburit stora svårigheter att få bra tidtabeller för tågen”, säger Jan G Forslund, vd och delägare i Väte Rail. ”Vi har fått körtider på 16 timmar mellan Malmö och Ånge, det är alldeles för långsamt och vi har tvingats dra ner trafiken till två omlopp i veckan.”

”Vi hade ju trott att det nya planeringsverktyget för tågtrafiken, Marknadsanpassad planering av kapacitet, skulle göra det lättare att få bra tåglägen men det har blivit en besvikelse. Det är om möjligt svårare än det varit tidigare att få acceptabla tåglägen.”

Nytt godståg Malmö-Ånge

25 januari körs det första tåget av Väte Rail för First Row Shipping & Logistics mellan Malmö och Ånge via Göteborg och Sundsvall. Tåget ska köras två och ett halvt omlopp i veckan.

BLS Rail med Båramo-pendeln i Alingsås i början av februari 2023. Tåget var omlett över Herrljunga-Alingsås på grund av banarbeten.

Hyr Rc3-lok av BLS

Väte Rail hyr lok av BLS Rail och lokförare från bemanningsföretaget Traindrivers.

”Lokförarbristen är fortfarande akut”, säger Jan G Forslund. ”Men tågen rullar och kunderna verkar vara nöjda även om vi hade en besvärlig start och har tvingats till den del temporära lösningar för att få lastning och lossning att fungera på tider vi inte hade planerat för.”

Tåget mellan Malmö och Ånge via Göteborg och Sundsvall medför i huvudsak farligt gods, bland annat till Kvarntorp i Kumla och från Alby utanför Ånge och Stockvik utanför Sundsvall.

”Vi fyller ett tåg med farligt gods”, säger Jan G Forslund. ”Vi hyr ju ett Rc3-lok, det är det enda som går att få tag på just nu i Sverige, och det begränsar tågvikten till 1 300 ton.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

De gula maskinernas högtid

Ingen annan tid på året arbetas så mycket på de svenska järnvägarna som under påsken. 2020 är inget undantag. Många jobb började redan förra veckan och pågår till annandagen

Nyhet

SJ går som tåget

Ett havererat X2000-tåg, massiva förseningar och många inställda tåg drog ner resultatet för SJ under fjärde kvartalet förra året. Men helåret gav en halv miljard i vinst.

Nyhet

Ingen dröm för godstrafiken

Öresundsbron skulle bli för brant och för dyr. Därför var den fasta förbindelsen över och under Öresund inte särskilt populär på SJ Gods. Att köra genomgående godståg mellan Sverige och Tyskland bjuder fortfarande på utmaningar.