Liten nytta med trådbyteståg

Liten nytta med trådbyteståg

Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.

Fler nyheter

Hur räknar man egentligen?

Veckans fundering är det här med hur man räknar och vad man egentligen vill? Två saker: den ena upphandlingar, den andra kalkylfokus istället för vision. För mig som följt den här branschen i tre, fyra decennier nu känns det som upphandlingar i sin nuvarande form nått vägs ände.

Lång väntan på ny bro

Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.

Möte med järnvägsbranschen

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägspodden

Här kan du lyssna direkt på Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. De två programledarna Staffan Sporre och Ulf Carlsson samtalar med olika spännande gäster som bjuder på interna såväl som externa perspektiv på den svenska järnvägen. Ett nytt avsnitt publiceras var tredje vecka.

%

Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners

Notiser

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägjobb

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Debatt & krönikor

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.

Statistiken uppdaterad 9 februari 2025

Annons:

Reportage

Reportage

En resa med O-lok på Bergslagsbanan

14–15 oktober 1972, för exakt 50 år sedan, genomförde Svenska Järnvägsklubben en utfärd på Bergslagsbanan från Göteborg till Gävle. En historisk resa som ett halvsekel senare bjuder på mycket nostalgi.

Sponsrat innehåll

Så fungerar RMD:s unika plattform

Railway Metrics and Dynamics utvecklar och säljer en unik plattform för analys och övervakning i realtid av både rullande materiel och infrastruktur. Lösningen gör det möjligt att hantera alla typer av tillgångar proaktivt och prediktivt.

Annons:

Annons:

Guldkorn från arkivet

Nyhet

Regionaltågen räddade

Regionaltågen i Bergslagen och på Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping är räddade. Åtminstone under 2025. Trafikverket lovar bidrag till Tåg i Bergslagen och Region Kalmar län ett år till.

Nyhet

SJ kör fler tåg

SJ kan öka trafiken på flera linjer när nya tidtabellen träder i kraft 10 december. Bristen på lokförare är allt mindre besvärande och SJ har gott om lok och vagnar.

Nyhet

Väte Rail i ny skepnad

Väte Rail har inlett trafik mellan Bohus och Varberg sedan Green Cargo valt att lägga ner transporterna till och från Nouryon i Bohus. Alla diesellok tankas nu med miljödiesel och ett av de inhyrda Traxx-loken har strajpats om.

Nyhet

Fler grips för spårspring

Obehöriga i spåret orsakar 10 000-tals förseningstimmar och kostar samhället 100-tals miljoner kronor om året. Men polisen har ökat sina insatser och griper allt fler som beträder spåren.