Lång väntan på ny bro

Lång väntan på ny bro

Den gamla bron över kanalen i Vänersborg skulle repareras under tre veckor och sedan skulle tågen åter kunna rulla över bron. Tio månader senare är bron borta och en ny bro dröjer ytterligare drygt ett år.

Fler nyheter

Stopp för nya stambanor

Riksdagsledamöter från de fyra högerpartierna vill stoppa byggandet av höghastighetsjärnvägar i Sverige. Men partierna verkar inte överens om vad som ska komma i stället. Miljöpartiet är inte förvånat.

Tjeckiskt lok till Railcare

Det första av tio nya diesellok från den tjeckiska loktillverkaren CZ Loko har anlänt till Göteborg. Loken har köpts av norska Trainpoint och fem av dem kommer att hyras ut till svenska Railcare av norska Nordisk Togteknikk.

Möte med järnvägsbranschen

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägspodden

Här kan du lyssna direkt på Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. De två programledarna Staffan Sporre och Ulf Carlsson samtalar med olika spännande gäster som bjuder på interna såväl som externa perspektiv på den svenska järnvägen. Ett nytt avsnitt publiceras var tredje vecka.

%

Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners

Notiser

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägjobb

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Debatt & krönikor

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 132 000 sidvisningar och 74 000 besökare. Sammantaget ser vi 459 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.

Statistiken uppdaterad 11 augusti 2025

Annons:

Reportage

Sponsrat innehåll

Dags att byta ut gammal teknik

Fasa ut dieseltågen. Minimera energiförbrukningen i varje enskild komponent. Men framförallt – förändra upphandlingsmodellerna. Det återstår många steg för att järnvägen ska bli riktigt grön.

Reportage

25 år sedan Linx skapades

12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.

Annons:

Annons:

Guldkorn från arkivet

Nyhet

Green Cargo slog Hector Rail på pappret

Green Cargo vann kampen med Hector Rail om ett av Sveriges största logistikuppdrag, transporterna av två miljoner ton papper från sju svenska pappersbruk och av 700 000 ton returpapper.

Nyhet

Rekordvinst eller inte

Tack vare återbetalningen av en stor del av banavgifterna och miljökompensationen kan Green Cargo redovisa nästan en halv miljard kronor i vinst. Men utan återbetalning och kompensation hade det blivit förlust.

Debatt

Vad EU bör göra för tågtrafiken

I debatten inför EU-parlamentsvalet blev tågresande ett ämne som återkom vid flera tillfällen. Alla partier utom SD uttryckte ambitioner om att EU skulle göra mer för oss som vill åka tåg över nationsgränserna.

Nyhet

Åter godståg från Haparanda

Väte Rail kommer från 8 april att köra två nya kombitåg i veckan mellan Umeå och Göteborg på uppdrag av Nurminen Logistics. I sommar inleds trafik mellan Haparanda och Göteborg.