
Ingen Lint till Värmland
Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.
Fler nyheter
Västtrafik stannar i regionen
Västtrafik sänker ambitionerna för gränsöverskridande trafik och lägger planerna på regionaltåg mellan Borås och Värnamo samt mellan Trollhättan och Halden på is. Tågen på Kinnekullebanan ska vända i Laxå eller Hallsberg.
Malmfrakt kräver bättre bana
Om två-tre år kan gruvan i Dannemora åter vara i full drift. Men den illa underhållna järnvägen klarar bara några få malmtåg i veckan. Nu kräver kommuner och företag att banan rustas upp.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 132 000 sidvisningar och 74 000 besökare. Sammantaget ser vi 459 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 11 augusti 2025
Annons:
Reportage
Omfattande tester väntar X80
Det första X80-tåget har anlänt till Alstom i Västerås. Nu väntar ett år av tester innan de fem första tågsätten överlämnas till Västtrafik. Premiärturen Göteborg-Vänersborg sker tidigast hösten 2023.
Med 1 200 ton flis från skog till ugn
Lastningen går som tåget. Lossningen går som tåget. Men tåget går inte som tåget. Det blir många inbromsningar och många tunga starter när 1 200 ton bränsleflis transporteras från Småland till Stockholm.
Nygammal bro har nått Vänersborg
Om tre månader ska tågen åter börja rulla över Trollhätte kanal i Vänersborg. Under lördagen transporterades klaffbron på pråm från Göteborg till Vänersborg på Göta älv.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Lastbilstrailrar kvar på spåren
När logistikjätten DB Schenker avbröt allt samarbete med Sandahls i Småland riskerade 40 000 lastbilstransporter att hamna på E4 varje år. Men Sandahl ger giganten en match och fortsätter köra trailrar på tåg.
Verktyget var inte färdigtestat
Det kommer att dröja länge innan SJ:s nya planeringsverktyg för fordon och personal fungerar perfekt. Men med många mindre åtgärder ska det sakta men säkert fungera allt bättre.
Train & Rail inspirerades på Innotrans
Revolutionerande ny järnvägsteknik gav en bild av järnvägens nära framtid på Innotrans 2024. På plats i Berlin var också Train & Rail – järnvägsbranschens största mötesplats i Norden.
Lint snart på Fryksdalsbanan
Det mesta tyder på att de krånglande Itino-tågen på Fryksdalsbanan kompletteras med två Lint-tåg från Inlandsbanan under två år. På fredag körs en tur på banan för politiker och massmedia.