
Ny rekordsommar på spåren
Mycket pekar på en ny rekordsommar på de svenska järnvägarna. Nästan samtliga tågtrafikbolag noterar ovanligt många sålda biljetter trots att flera banor stängts av.
Fler nyheter
Tungt för Vy Tåg i norr
Coronapandemi, höga biljettpriser, få resenärer, brist på lokförare, oerfaren ombordpersonal, stora trafikstörningar med inställda och försenade tåg, oväntad konkurrens och ett lågt anbud som inte täcker kostnaderna.
Nu ökar tågresandet igen
Efter ett år med få resenärer på tågen har det vänt. Resandet ökar märkbart och bokningarna inför sommaren ökar kraftigt.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
%
Stötta våra oberoende nyheter – vi har plats för fler företagspartners
Notiser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 132 000 sidvisningar och 74 000 besökare. Sammantaget ser vi 459 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 11 augusti 2025
Annons:
Reportage
Fjärrstyrning införs Ludvika-Fagersta
Efter 162 år avbemannas stationen i Smedjebacken. På onsdagskvällen gick den siste tågklararen hem och banan Ludvika-Fagersta stängdes. På måndag öppnas banan igen men då fjärrstyrs trafiken från Gävle.
EuroDual: Lösningen på Sveriges åldrande lokflotta
Svensk järnväg befinner vid ett vägskäl. En stor del av landets lokflotta har varit i drift i årtionden, vilket leder till många operativa och ekonomiska utmaningar. Höga underhållskostnader, ineffektivitet och oförmåga att uppfylla moderna miljöstandarder hotar såväl konkurrenskraft som omställningen av Sveriges järnvägssektor.
Lång natts färd mot dag
Den 130 mil långa resan från ett par meter över havet i Malmö i södra Sverige till 600 meter över havet i Storlien i västra Jämtland tar 17 timmar och kräver två byten av lokförare och ombordpersonal.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Trafikverket greppar underhållet på tre banor
Trafikverket tar över planering och produktionsledning av underhållet på tre banor när kontrakten med de nuvarande entreprenörerna löper ut 2025–2027. Det är Trafikverkets svar på regeringens uppdrag att redovisa hur delar av underhållet kan utföras i egen regi.
Politiker vill ha bredare sovvagnar
Riksdagen kommer senare i vår att tillkännage för regeringen att den anser att de nya sov- och liggvagnarna som Trafikverket håller på att upphandla bör vara lika breda som dagens vagnar.
Det finns mycket att lära av Spanien
Under försommaren 2023 åkte Karin Svensson Smith tåg till Spanien. "De av oss som tågluffade under förra århundradet minns att tågresan blev långsammare ju längre söderut vi kom. Idag är förhållandena omvända", skriver hon i en krönika.
Getingmidjan snart som ny
150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny. Det sista åtta veckor långa trafikstoppet är historia men än återstår mycket att göra.