Nordic Re-Finance blir franskägt

Nordic Re-Finance blir franskägt

Det franska investeringsbolaget Infranity köper 80 procent av det svenska lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance. Köpeskillingen är hemlig men uppgår enligt en källa till drygt två miljarder kronor. Med försäljningen lämnar Björn Ulvaeus järnvägsbranschen.

Fler nyheter

VR tar över Öresundstågen

VR tar i december nästa år över tågkörningen av och för Öresundståg. Avtalet gäller i fem år och är värt sex miljarder kronor. Med det nya kontraktet växer VR på några år till det nästa största tågtrafikföretaget i Sverige.

EU-beslut om spårkapacitet i vår

Johan Danielsson (S) blir ansvarig förhandlare för den socialdemokratiska gruppen i EU-parlamentet när parlamentet och rådet ska enas om en kapacitetsförordning för de europeiska järnvägarna.

Möte med järnvägsbranschen

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägspodden

Här kan du lyssna direkt på Järnvägspodden – Trafikverkets podcast för dig i järnvägsbranschen. De två programledarna Staffan Sporre och Ulf Carlsson samtalar med olika spännande gäster som bjuder på interna såväl som externa perspektiv på den svenska järnvägen. Ett nytt avsnitt publiceras var tredje vecka.

Notiser

Toppmöte mellan LKAB, Trafikverket och BDX

LKAB:s vd och koncernchef Jan Moström och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och BDX vd Catrin Ingvarsson träffades i Kiruna onsdagen den 10 januari. Anledningen till mötet var att gå igenom arbetet med återställningen av banan efter urspårningen i Vassijaure den 17 december.

Ny dokumentär om Loshultsbranden

Den 12 juli 1921 startade ånglok nr. 17 den skogsbrand som gått till historien som Loshultsbranden. Ånglok nr. 17 finns i dag på Järnvägsmuseet i Kristianstad.

Vildmarkståget 2024 i två olika årstider

Inlandsbanan och Järnvägsmuseet i Gävle arrangerar under 2024 två unika tågresor med avstamp i årstidernas variationer. Gemensamt för resorna är att de sker i bekväma förstaklassvagnar från 1940-, 1950- och 1960-talet inklusive restaurang- och barvagn.

Sponsrat innehåll

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägjobb

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Debatt & krönikor

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.

Statistiken uppdaterad 9 februari 2025

Annons:

Reportage

Reportage

Ånga under midnattssolen

Under natten mellan 2 och 3 juni 2022 kördes två historiska malmtåg på Malmbanan, ett med ångloket R 976 från 1908 och ett med elloket Dm3 1246-1247-1248 från 1970 som dragkraft.

Reportage

Coop-trailrar går som tåget

Det börjar bra och det slutar ändå bättre. Coop-tåget från Malmö godsbangård till terminalen i Bro avgår elva minuter tidigt och går i mål 48 minuter före utsatt tid. När många resandetåg är inställda håller godstågen tidtabellerna utan problem.

Reportage

Lång natts färd mot dag

Den 130 mil långa resan från ett par meter över havet i Malmö i södra Sverige till 600 meter över havet i Storlien i västra Jämtland tar 17 timmar och kräver två byten av lokförare och ombordpersonal.

Annons:

Annons:

Guldkorn från arkivet

Nyhet

Hector Rail kör tågen för Flixtrain

Det blir Hector Rail som kommer att dra tågen för Flixtrain när trafiken mellan Göteborg och Stockholm kommer i gång i vår. Det blir tre dubbelturer per dag och restider på tre och en halv timma.

Nyhet

Ökat tågresande, stigande priser

Tågresandet har återhämtat sig efter pandemin men flygresandet är betydligt mindre än tidigare. Tågbiljetterna har blivit dyrare i takt med att efterfrågan ökar och allt fler tåg blir slutsålda.

Nyhet

En miljon med MTRX i år

2022 blev det bästa året i MTRX korta historia. Omsättningen fördubblades och förlusten krympte kraftigt. I år kommer MTRX troligen att kunna redovisa vinst för första gången.

Nyhet

Upphandling till kammarrätten

Region Jönköpings län vill att kammarrätten prövar upphandlingen av trafiken med Krösatågen. Förvaltningsrätten beslutade för några veckor sedan att upphandlingen måste göras om.