Annons:

Publicerad: 2024-01-14

Vildmarkståget 2024 i två olika årstider

Inlandsbanan och Järnvägsmuseet i Gävle arrangerar under 2024 två unika tågresor med avstamp i årstidernas variationer. Gemensamt för resorna är att de sker i bekväma förstaklassvagnar från 1940-, 1950- och 1960-talet inklusive restaurang- och barvagn.

Ombord lagas och serveras lunch och middagar av tågets egna hovmästare och köksteam. Dragkraften står ånglok, ellok och diesellok för under olika sträckor av resorna.

“Autentiska upplevelser och vällagad mat i historisk tågatmosfär står i fokus på våra resor med Vildmarkståget. Det som skiljer vår- och höstresan förutom årstiderna är resrutten och besöksmålen, säger Therese Fanqvist, Destination Inlandsbanan.

Den första resan går av stapeln i april i samband med Valborg. Tåget avgår från Stockholm för vidare färd mot Åre, där hotellboende väntar. Resan går sedan vidare norrut med ånglok från Östersund till Jokkmokk, Gällivare, Kiruna och Abisko. 

Den andra och sista resan för året går i början av september. Resan startar i Stockholm med sikte mot Inlandsbanans sydligaste destination Kristinehamn, tåget går sedan vidare norrut längs hela Inlandsbanans sträckning för upplevelser i Östersund, Gällivare och Kiruna.

Ångloket E2 904 passerar Sörtjärn 24 september 2022. Foto: Dave Collier

Restaurangvagnen i Vildmarkståget. Foto: Mikael Dunker, Järnvägsmuseet

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen

Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.

Notis

Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt

Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.

Notis

Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025

Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.

Notis

VR Öresundståg kapar 26 tjänster

VR Öresundståg minskar personalstyrkan med 22 lokförare och fyra tågvärdar. Övertaligheten finns i Malmö, Hässleholm, Karlskrona och Kalmar. MBL-förhandlingarna är avslutade och uppsägningar sker i september.

Notis

Implenia och Züblin bygger vidare

Trafikverket har tilldelat Implenia projektet Station Korsvägen och Züblin projektet Liseberg. Arbetena i de södra delarna av Västlänken har i stort sett legat på is sedan Trafikverket i september förra året sade upp avtalet med konsortiet WLC.