Annons:
Planer för ny station i Uppsala
Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.
Med en ny station i Bergsbrunna söder om centrala Uppsala och anslutning till den nya spårvägen kan Uppsala C avlastas. Ett SJ-tåg anländer till Uppsala C i juli 2021. FOTO: Kasper Dudzik
Stationen ska avlasta Uppsala C och fungera som en av två ändstationer för spårvägen som håller på att byggas ut,
”Beslutet tar oss ett steg närmare en station som stärker hela stadens infrastruktur och samtidigt utgör en viktig investering för näringslivet i Uppsala”, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Detaljplanen omfattar stationsbyggnad, plattformsförbindelser och perronger. Själva byggnaden ska även fungera som passage över järnvägen i öst–västlig riktning. Stationen och dess tillhörande byggnader integreras i den nya stadsmiljön, med fokus på tillgänglighet, hållbarhet och en tilltalande arkitektur.
”Detaljplanen för Bergsbrunna järnvägsstation är en milstolpe för Uppsalas framtida utveckling. Den nya tågstationen förbättrar trafikflödena till och från Uppsala”, säger Ylva Stadell (S), plan- och byggnadsnämndens ordförande.
Den nya stationen är en del av fyrspårsavtalet mellan Uppsala kommun, staten och Region Uppsala. Avtalet innebär bland annat att staten bygger två nya spår mellan Uppsala och Arlanda, vilket ger fyra järnvägsspår hela vägen från Uppsala till Stockholm, samt en ny station i södra Uppsala.
Uppsala åtrar sig samtidigt att utveckla bostäder i de södra stadsdelarna samt att tillsammans med regionen bygga spårväg.
Trafikverket kommer att ansvara för byggnationen och står för huvuddelen av finansieringen av den nya stationen. Uppsala kommun bekostar tillägg som anpassar stationen till den urbana miljön, bland annat genom att bredda gångbron så att den kan fungera både som plattformsförbindelse och som kommunikationsstråk mellan de östra och västra stadsdelarna.
Uppsala kommun räknar med att den nya detaljplanen ska kunna antas av kommunfullmäktige under första kvartalet 2028.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.
Nya tåg till Saltsjöbanan
Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.
Landskrona är Årets station 2025
Resenärerna, riksorganisationen för kollektivtrafikens resenärer, utser årligen Årets station för att uppmärksamma de stationer och resecentrum som på ett bra sätt möter resenärens behov och förväntningar.
Växelfabriken invigd i Sala
Fredagen 7 november installerades de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken, ett gemensamt projekt mellan Vossloh och Trafikverket som industrialiserar 1-till-1-växelbyten och effektiviserar järnvägsunderhållet i Sverige.
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.









