Annons:

Publicerad: 2025-02-18

Protrain hyr åtta lok av Northrail

Protrain kommer att hyra åtta diesellok av tyska Northrail. Loken ska användas för växling i Göteborg Skandiahamnen och som beredskapslok i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Vossloh Rolling Stock visade hösten 2021 upp ett DE 18-lok i Sverige och Tågab använde det i ett antal timmertåg från Torsby till Gruvöns bruk i Grums.

Annons:

Protrain som bedriver lokförarutbildning, bemanning av tåg, växling, terminaltjänst och viss godstågstrafik, kommer att långtidshyra fyra Voith Gravita 10-lok och fyra Vossloh Rolling Stock DE18-lok.

Det första Gravita-loket överlämnades till Protrain strax före årsskiftet och de resterande tre kommer till Sverige i mars.

De fyra DE18-loken kommer att överlämnas till Protrain under 2025.

Protrain har hyrt Gravita-lok länge

Protrain har under flera år hyrt ett antal Gravita-lok för växlingen i Skandiahamnen. Gravita 10BB är ett fyraxligt dieselhydrauliskt lok som byggdes 2008–2013, har tjänstevikten 80 ton, största tillåtna hastighet 100 km/h, effekten 1 000 kW och startdragkraften 259 kN.

DE 18 är ett fyraxligt dieselelektriskt lok med en tolvcylindrig dieselmotor på 57 liter från MTU som kan leverera 1 800 kilowatt. Dieselmotorn driver en generator som förser de fyra asynktronmotorerna med ström. Elmotorerna kan prestera 1 800 kW kontinuerlig effekt och 291 kilonewton i startdragkraft och loket har största tillåtna hastighet 120 km/h.

”Vi kommer att använda loken i växlingen i Göteborg och som beredskapslok i Göteborg, Malmö och Stockholm”, säger Karl Johan Börjesson, vd i Protrain.

”Göteborgs Hamn ställer höga krav på låga emissioner och klimatsmarta lösningar.”

DE18-loken ny loktyp i Sverige

”Vi har använt Gravita-loken under lång tid och det är en beprövat lok. Men DE18-loken är ju en ny loktyp på svenska spår.”

Vossloh visade upp ett DE18-lok i Sverige hösten 2021 och det provkördes bland annat i Tågabs virkeståg mellan Torsby och Grums.

Hytten i mitten från Kiel till Kil

En stor del av godstågen på icke-elektrifierade järnvägar i Sverige dras av gamla, mycket gamla, diesellok. Medelåldern är snarare 50 än 40 år. Det problemet vill Vossloh Locomotives råda bot på.

Protrain kommer att hyra fyra DE18-lok av Northrail. Loken kommer att användas som beredskapslok och eventuellt i linjetjänst. Foto: Vossloh Rolling Stock

Men inte förrän nu kommer DE18-lok att användas reguljärt i Sverige.

”Den svenska deselloksflottan behöver förnyas”, säger Karl Johan Börjesson.

”Många lok som används i dag är väldigt gamla. DE18-loken har emissioner under Euro5-reglerna och är försedda med ombordutrustningen ETCS för tågsäkerhetssystemet ERTMS.”

Karl Johan Börjesson vidgår att åtta lok är något för många för hamnväxlingen i Göteborg och tjänsten som beredskapslok.

DE18 kan användas i linjetjänst

”DE18 fungerar ju utmärkt bra linjelok så det kanske blir något sådant de kommer att användas till så småningom”, säger han.

Protrain kör för närvarande godståg mellan Rosersberg, strax norr om Stockholm, och Gävle på uppdrag av Yilport och timmertåg för Specialvirke i samarbete med Tågab.

För Yilport-tåget används ett Rc4-lok inhyrt från Nordic Re-Finance och för timmertågen ett Traxx 187-lok inhyrt från Railpool.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Fortsatt oenighet om nattågen

Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.

Nyhet

”Sluta sopa och sätt spaden i marken”

Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.