Annons:

Publicerad: 2022-05-23

Dubbelt upp för CFL cargo

CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Traxxloket 185 413 på med ett av Hector Rails tåg på Hamnbanan i Göteborg 28 april 2022.

”Vi har skrivit avtal med CFL cargo om tågdragningen Göteborg-Sundsvall med till och avkoppling av vagnar från och till Jönköping i Falköping, som CFL redan nu kör för oss, och Göteborg-Umeå, som Green Cargo kör sedan flera år”, säger David Sandahl, vd i Real Rail.

”Vi har haft ett långvarigt samarbete med CFL cargo och det har varit till stor belåtenhet. Green Cargo har förklarat att man inte längre strävar efter tågdragning åt andra företag, man koncentrerar sig på de egna affärerna, så det är inte några hard feelings.”

Sandahl tar över tågdragningen

I januari blev det klart att Sandahlsbolagen ämnade ta över dragningen av de flesta egna tågen och därför förvärvat Bure Equitys lokleasingverksamhet i Bures dotterbolag Investment AB Bure och sju Traxx-lok.

Då hade Green Cargo någon månad tidigare börjat köra kombitågen mellan Göteborg och Luleå via Västerås med till och avkoppling av vagnar på kombiterminalen vid Västerås Västra.

Nu står det klart att Real Rail kommer att köra tågparet mellan Göteborg och Luleå, tågparet mellan Helsingborg och Umeå via Nässjö och tågparet mellan Helsingborg och Luleå via Nässjö i egen regi med de nyligen förvärvade Traxx-loken samt ett inhyrt Traxx-lok och egna lokförare.

Real Rail kör kombi till Västerås

Sandahlsbolagen har tagit över driften av kombiterminalen i Västerås. Kombitåget mellan Göteborg och Luleå körs nu via Västerås med av- och tillkoppling av vagnar. Om nio månader tar Real Rail över tågdragningen.

Sandahl ska dra egna tågen

Sandahlsbolagen köper Bure Equitys sju Traxx-lok. I december tar Sandahlbolagens dotterbolag Real Rail över tågdragningen av företagets kombitåg. Green Cargo tappar ett av de större uppdragen.

Annons:

Lastning av trailrar för Real Rails kombitåg Göteborg-Luleå på kombiterminalen i Västerås i mars 2022.

Loken från Bure förblir svarta

Loken kommer att förbli svarta men folieras med SANDAHLS i röda versaler.

CFL cargo kör de två tågpar som Real Rail ännu inte har tillräckligt med lok för att kunna köra på egen hand.

Avtalet med CFL cargo är på två år och gäller från 12 december 2022. CFL cargo kommer att använda Traxx-lok i båda tågparen.

”Vi erbjuder ett effektivt och tillförlitligt transportupplägg med trafik fem dagar i veckan 52 veckor om året”, säger David Sandahl.

Ersätter 40 000 landsvägstransporter per år

”De miljövänliga transportuppläggen ersätter 160 lastbilar och släp per dag. Det motsvarar 40 000 långtradartransporter per år. Vi kör alla godståg med ellok och förnyelsebar grön el.”

Just nu pågår rekrytering av ett 30-tal lokförare till Real Rail.

”Intresset är stort och vi har fått mångfaldigt fler ansökningar än antalet lediga tjänster”, säger David Sandahl.

Real Rail är ett helägt dotterbolag i Sandahlskoncernen. Koncernen med säte i Värnamo har 700 anställda och en årlig omsättning på drygt två miljarder kronor.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Flixtrains första vagnar till Sverige

De 15 första vagnarna som Flixtrain ska använda i tågen mellan Göteborg och Stockholm anlände till Göteborg på onsdagen. Trafiken kommer troligen igång 6 maj och biljetterna släppts om ett par veckor.

Nyhet

Hårda tider för Green Cargo

Krympande transportvolymer, sjunkande omsättning, höjda kostnader och försämrat resultat. Bokslutet för Green Cargo andra kvartalet 2023 är ingen uppmuntrande läsning.

Nyhet

Fler tåg till Båramo

Godstågstrafiken mellan Båramo söder om Vaggeryd och Göteborg Skandiahamnen har nu kompletterats med ett godståg mellan Båramo och Malmö kombiterminal.

Nyhet

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett rörelseresultat på -77 miljoner kronor andra kvartalet 2020.