Annons:
Rekordlåg punktlighet för persontågen 2023
Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen för punktligheten på järnväg i Trafikanalys officiella statistik.
Jämfört med 2022 har punktligheten under 2023 minskat med 2,5 procentenheter. Jämfört med 2020, som hade den högsta punktligheten under den senaste 10-årsperioden, är nedgången betydande –7,2 procentenheter.
Under 2023 ankom endast 58,6 procent av de framförda tågen helt enligt tidtabell, det är också en minskning med 5,8 procentenheter jämfört med föregående år. Tåg som anlände högst 15 minuter efter tidtabell utgjorde 96 procent av de framförda tågen, en minskning med 0,6 procentenheter jämfört med 2022. Tåg som anlände högst 60 minuter efter tidtabell utgjorde 99,5 procent av de framförda tågen, en minskning med 0,1 procentenheter jämfört med föregående år.
Punktligheten under 2023 var som högst under januari och februari, med 91 procent av de framförda tågen ankomna till slutstationen högst fem minuter efter tidtabell. I kontrast noterades den lägsta punktligheten under december, med endast 83,5 procent av de framförda tågen ankomna högst fem minuter efter tidtabell. Jämfört med motsvarande månad 2022 försämrades punktligheten för framförda tåg under 9 av årets månader, mest under december med 5,3 procentenheter.
- Punktligheten för kortdistanstågen försämrades mest jämfört med 2022. Drygt 91 procent av de framförda kortdistanstågen kom fram till sin slutstation senast fem minuter efter tidtabell, vilket är en minskning med 3,3 procentenheter jämfört med föregående år.
- Motsvarande andel för medeldistanstågen var 86,4 procent, 1,7 procentenheter lägre än 2022, och den sämsta årsnoteringen för medeldistanståg sedan statistiken började sammanställas.
- Långdistanstågen hade 71 procent av de framförda tågen anlända till slutmålet inom fem minuter, en försämring med 1,5 procentenheter jämfört med 2022.
Under hösten 2023 beslutade Trafikanalys att pausa publiceringen av kvartalsstatistiken för punktlighet på järnväg på grund av betydande kvalitetsproblem i datamaterialet, som baseras på Trafikverkets system för uppföljning av tågtrafik (LUPP).
Det finns fortsatta svårigheter att beräkna det sammanvägda tillförlitlighetsmåttet, STM, där även akut inställda tåg beaktas. Eftersom kvalitetsproblemen kvarstår, så har Trafikanalys beslutat att använda punktlighetsmåttet för framförda tåg “Rätt Tid” (RT) i stället för STM i publiceringen av årsstatistiken för 2023. Här kan du läsa om skillnaderna mellan STM och RT.
Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik – ”Punktlighet på järnväg 2023”.
Här hittar du statistiken för tågens punktlighet.
Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Trafikverket har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Succé för Snälltågets linje till Köpenhamn
För ett år sedan, den 17 maj 2024, invigde Snälltåget linjen Stockholm–Köpenhamn, som sedan slutet av oktober förra året kör varje dag. Intresset för linjen har varit stort och bokningsläget inför sommaren är betydligt högre jämfört med förra året.
Plus och minus för Inlandsbanan
Ett steg framåt och ett tillbaka. Den långa följetången om Lint-motorvagnarna verkar gå mot ett lyckligt slut. Eller snarare en lycklig början. Det nästan lika långa äventyret upphandlad tågtrafik på Inlandsbanan verkar dock sluta i intet.
VR har Sveriges nöjdaste tågresenärer 2025
VR får högst betyg av alla svenska tågbolag i årets mätning från Svenskt Kvalitetsindex, SKI. Med ett kundnöjdhetsindex på 76,7 placerar sig VR långt över branschsnittet – och utses därmed till Sveriges populäraste tågföretag 2025.
Storsatsning på Malmbanan
Trafikverket genomför de närmaste åren en storsatsning på Malmbanan. I år fullbordas spårbytet mellan Gällivare och Råtsi samtidigt som flera bangårdar förlängs för att klara längre tåg.
25 år sedan Linx skapades
12 maj 2000, för 25 år sedan, skrev två stolta generaldirektörer under ett avtal om att bilda ett samägt bolag, Linx, för snabbtågstrafik mellan de tre skandinaviska huvudstäderna. Tågen började rulla i januari 2001. Fyra år och några chefer senare likviderades bolaget.
SJ och Skistar vill att fler tar tåget
SJ och Skistar inleder ett samarbete för att få fler svenskar att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
VR kör vidare i Skåne
VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.
Bra början på 2025 för SJ
Ökad punktlighet, en kraftig ökning av antalet resenärer och betydligt bättre resultat än första kvartalet 2024. Första kvartalet 2025 blev ett bra kvartal för SJ.
Första helrenoverade spårvagnen i Göteborg
Den första av Västtrafiks 79 klassiska M31-spårvagnar är nu färdigrenoverad i Tjeckien. Efter en omfattande uppgradering är den snart redo att rulla på Göteborgs gator igen. Den 24 april anländer den hem och lastas av i Göteborg.
Västtrafik vill köpa 65 nya spårvagnar
Västtrafiks styrelse har beslutat att rekommendera regionstyrelsen i Västra Götaland att ge klartecken för en upphandling av 65 nya spårvagnar.