Annons:

Publicerad: 2024-03-23

Så blir nya Norrköpings Centralstation

Norrköpings kommun har tillsammans med Sveriges Arkitekter arrangerat en tävling om hur den nya centralstationen ska se ut. En jury har utsett ett vinnande förslag, Railway Renaissance, framtaget av Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor, Bogl och Sigma Civil.

Gamla stationen och Drottninggatan. Förslagsställare: Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor, Bogl och Sigma Civil. Illustration: Wingårdhs

Vinnare är förslaget Railway Renaissance som har tagits fram av ett team bestående av Wingårdhs, Fredriksson Arkitektkontor, Bogl och Sigma Civil.

Ett enat kommunfullmäktige tog 2020 beslut om att Ostlänken ska gå i upphöjt läge på en järnvägsbro genom Norrköping. Det ger goda möjligheter för stadsutveckling kring den nya stationen och alla trafikslag kan enkelt passera järnvägen.

Nu kommer arbetet med utformningen av den nya stationen i Norrköping att gå in i en mer intensiv fas med utgångspunkt i det vinnande förslaget Railway Renaissance. Kommunen och det vinnande arkitektteamet ska bearbeta förslaget i samverkan med Trafikverket och Jernhusen.

Ur juryns utlåtande:

Med Railway Renaissance får Norrköping en resandets arkitektur som står sig under lång tid och blir en bra startpunkt för utvecklingen av Södra Butängen. Förslaget visar en stilig och enkel disposition av stationshallar, trafiklösning, platser och stråk i den nya centralstationen, som rätt genomförd blir en livfull plats i staden. Genom att lägga stor omsorg vid utformningen av järnvägsbrons kanter och undersida ges människor som vistas under bron en trivsam och trygg upplevelse. Stadsdelarna norr och söder om järnvägen binds väl samman med breda öppningar som ger god sikt under bron. Den gamla stationsbyggnaden införlivas på ett självklart sätt i stadsväven med hjälp av en klassiskt stram park, som blir en elegant fortsättning på pärlbandet av äldre parker i söder.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Kapacitet Notis

Tomteboda ska upprustas för bättre kapacitet

Utvecklingen av Tomteboda ska stärka Stockholms framtida tågkapacitet. Sweco har fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram förslag för utveckling av området med målet att modernisera bangården för att möta dagens och framtidens behov och samtidigt avlasta Stockholms Centralstation.

Notis

Malmbanan återöppnas 7 mars

Malmtågstrafiken och övrig godstågstrafik på nordligaste delen av Malmbanan kan, enligt Trafikverkets senaste prognos, återupptas klockan 16.00 torsdag 7 mars.