Annons:
Särskild händelse på Trafikverket
Trafikverket har beslutat utlysa en Särskild händelse för att kraftsamla kring arbetet med den nuvarande och den kommande tågplanen. SJ välkomnar beslutet.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Tågtrafikföretagen har länge klagat på sena besked från Trafikverket om vilka tåg som kan köras och vilka vägar de leds om i samband med banarbeten. Nu kraftsamlar Trafikverket för att kunna ge snabbare besked. En av Västtrafiks X61:or avgår från Varberg mot Göteborg 12 april 2022. I förgrunden rampen för den nya stationen i Varberg.
Annons:
”Vi skapar en särskild organisation för att kraftsamla vårt arbete med det nya planeringsverktyget MPK och för att ge tågtrafikföretagen bättre information kring kommande banarbeten och behoven att ställa in eller leda om tåg”, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Tågtrafikföretagen har länge varit kritiska mot Trafikverkets senfärdighet när det gäller den nya tågplanen som infördes i december förra året och med de sena beskeden om hur planerade banarbeten påverkar de tåg som företagen ansökt om att få köra.
SJ har inte kunnat släppa biljetterna till tågen mellan Stockholm och Göteborg under påskhelgen förrän de senaste dagarna på grund av oklarheter kring olika banarbeten och vilka tåg som måste ställas in och vilka som kan ledas om.
”Vi har fortfarande inte fått besked om tågen mellan Stockholm och Karlstad-Oslo under påskhelgen”, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ till Järnvägar.nu vid 11-tiden 17 mars.
Risk för totalt tågstopp
All tågtrafik i Sverige kan komma att stoppas 11 december. Tågföretagen anser att Trafikverket inte visat att det nya planeringssystemet MPK är tillräckligt säkert.
Sena biljetter till tåg i jul
Det kan dröja nästan två månader innan SJ börjar sälja biljetter till jultrafiken. MTRX hoppas vara några veckor snabbare och Snälltåget kommer att sälja biljetter till tåg med preliminära tider. Alla skyller på Trafikverket.
Bättre tågtrafik om ett år
Alla lovade bot och bättring efter sommarens kaos på järnvägarna när företrädare för järnvägsbranschen var kallade till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men förbättringarna dröjer.
Transportstyrelsen hotar med viten
Transportstyrelsen har också reagerat mot Trafikverkets oförmåga att leverera tågplaner och revisioner av tågplanerna i föreskriven tid och utfärdade i somras ett föreläggande mot Trafikverket.
I februari i år beslöt Transportstyrelsen att Trafikverket kan tvingas betala 24 miljoner kronor i viten om det inte lyckas förbereda tågplanen för nästa år, T24, enligt de nationella och internationella bestämmelser som finns.
”Vi ser naturligtvis allvarligt på situationen och den kritik vi får och har därför beslutat samla all kompetens vi har inom Trafikverket i arbetet med tågplanerna”, säger Bengt Olsson.
”Personal som tidigare jobbat med tågplanerna men under åren fått andra arbetsuppgifter kommer nu tillsammans med ordinarie personal att jobba stenhårt med planeringen för kommande tågplan, med förändringar av gällande tågplan beroende på planerade banarbeten och med ansökningar från tågtrafikföretagen om att få köra nya tåg eller tåg vid andra tider under innevarande planperiod.”
Trafikverket fick i förra veckan klar planeringen kring påsktrafiken till och från Jämtland och för ett par dagar sedan huvuddelen av planeringen av trafiken mellan Stockholm och Göteborg.
Men så sent som på fredagen, 17 mars, hade fortfarande ett tågpar mellan Stockholm och Göteborg och flera tåg mellan Stockholm och Karlstad-Oslo inte fått sina slutgiltiga körplaner.
”Men i övrigt är vi klara med alla ändringar i gällande tågplan fram till sommaren”, säger Bengt Olsson.
Hård press på Trafikverket
Trafikverket kan få betala 24 miljoner kronor i viten om det inte lyckas förbereda tågplanen för nästa år, T24, i god tid. Det har Transportstyrelsen beslutat.
Föreläggande mot Trafikverket
Transportstyrelsen har tröttnat på Trafikverkets oförmåga att leverera körplaner till tågtrafikföretagen i tid och ger Trafikverket ett föreläggande.
SJ välkomnar beslutet
Tågtrafikföretagen välkomnar Trafikverkets beslut att initiera en Särskild händelse.
”Det är välkommet” säger Tobbe Lundell, presschef på SJ. ”Situationen har varit bedrövlig under en längre tid och resenärerna tvingas vänta alldeles för länge på besked om när och hur tågen går under storhelgerna”
”Vi har tryckt på allt vi kunnat för att Trafikverket skall sätta in alla tillgängliga resurser i arbetet med tågplanen och det verkar äntligen ha givit resultat.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Nytt kapital räddar Green Cargo
Ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor kan rädda det statliga godstågsbolaget Green Cargo. Men extremt billiga landsvägstransporter gör framtiden oviss för alla godstågsbolag.
Nytt lagförslag hotar tågresor till Köpenhamn
Det finns stor risk för att SJ måste ställa in trafiken på sträckan Köpenhamn–Malmö med alla snabbtåg om ett nytt lagförslag om tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige går igenom och tillämpas.
Hector Rail går till EU
Hector Rail kommer troligen att vända sig till EU för att stoppa svenska statens kapitaltillskott till Green Cargo. Kapitaltillskottet är på 1,4 miljarder kronor.
Säkrare tågresor utreds
Regeringen gav på måndagen Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur den svenska järnvägen och kollektivtrafiken kan göras säkrare.








