Annons:
Sista turen för CX i Stockholm
Allt fler av de nya C30-tågen börjar köra i tunnelbanan. Under 2024 kommer ytterligare 27 vagnar sättas i trafik och lika många till under 2025. Den äldre CX-flottan lämnar därför tunnelbaneperrongen för sista gången.
Förutom de 96 vagnarna av modell C30 som började levereras 2018 och sätts i trafik fram till och med 2025 har trafiknämnden beslutat att köpa in ytterligare 20 vagnar på option. De nya extratågen behövs i takt med att tunnelbanan byggs ut.
C30-vagnarna med sina långa tåg har plats för fler resenärer, är bättre tillgänglighetsanpassade och rustade med luftkonditionering. De ska köra på röd linje till att börja med och fylls sedan på längs blå linjen.
95 varv runt jorden
I takt med att de nya C30-vagnarna sätts in fasas de äldsta vagnarna ut, de som går under samlingsnamnet CX. Vissa av dem, C6-vagnarna, tillverkades så tidigt som på 1970-talet och har gått över 380 000 mil. Det motsvarar mer än 95 varv runt jorden.
En vagn bevaras på museet
Totalt kommer 17 stycken CX-vagnar sparas. Tolv bevaras för att byggas om så att de ska kunna köra på Saltsjöbanan, alternativt för att det ska gå att plocka reservdelar från dem till den befintliga fordonsflottan. Två vagnar blir arbetsfordon och två brandövningsvagnar, medan en vagn tas om hand av Spårvägsmuseet där den bevaras i befintliga samlingen.
Innan CX-vagnarna skickas till skrotningen plockas viktiga reservdelar bort för att magasineras för eventuella framtida behov. Delarna sparas för att de fortfarande är användbara men kostar mycket att köpa in eller för att de helt enkelt inte produceras längre och man vill kunna hålla Saltsjöbaneflottan mer enhetlig. Det är för att på ett ekonomiskt och miljövänligt sätt kunna säkra den fortsatta fordonstillgången på Saltsjöbanan tills nyare fordon är på plats.
Sista CX:an
Varje vecka hämtas två CX-vagnar i Hammarbydepån för att skrotas i Årstaberg. Sista turen är planerad att köra 10 februari 2024. Det kommer vara ett C14-tåg som kör sista turen, på röd linje.
“Det är ändå med lite vemod vi kör avskedsturen för våra CX:or. Jag tror många tunneltågförare som kört i SL-trafiken genom åren känner samma sak. Vi har också en hel del tågentusiaster som nog tycker det är stor dag på lördag”, säger Erik Norling, trafikdirektör på trafikförvaltningen.
FAKTA: Vagnarna i tunnelbanan
- CX: Samlingsnamn för vagnarna C6, C14 och C15. Ett fullängdståg består av 8 vagnar. Tågen har kört på alla linjer men nyligen på röd och nu senast endast på blå linje.
- C20: Ett fullängdståg består av 3 vagnar. De är ungefär 20 år gamla och hela flottan uppgraderas genom att byggas om. De ombyggda vagnarna känns bland annat igen på att de traditionella sittgrupperna med fyra platser blandas med sittplatser längs väggarna vilket gör dem luftigare och ger plats för fler resenärer. Reserverade platser för funktionshindrade, de så kallade prioplatserna, är markerade med gult tyg. Vagnarna körs på tunnelbanans alla linjer men kommer i takt med att C30 levereras försvinna från röda linjen.
- C30: Ett fullängdståg består av två vagnar, som vardera är 70 meter långa. De breda gångarna har utrymmen som är speciellt avsedda för barnvagnar och rullstolar. De har bland annat tillgänglighetsanpassats med punktskrift, tydligare varningssignal när dörrar öppnas och stängs och golvmatta som minskar halkrisken. Alla vagnar är rustade med luftkonditionering. På grund av att signalsystemet skiljer sig åt på de olika linjerna kan de enbart köra på röd och blå linje, samt på de nya linjerna som byggs ut i tunnelbanan. Tågen kör till att börja med på röd linje tills den är enhetlig innan de fylls på längs blå linje.
- Skrotning av CX. CX-vagnarna slutar köra i tunnelbanan i början av 2024. De flesta skrotas medan några vagnar byggs om. Innan de skrotas plockas viktiga reservdelar bort för återanvändning. Skrotningen har pågått sedan maj 2021 med ungefär två CX-vagnar i veckan och den allra sista skrotningen sker i februari.
- Specialvisning på Spårvägsmuseet. Spårvägsmuseet uppmärksamma tågen med en specialvisning på lördag och söndag 10 och 11 februari klockan 14.00 om de blå tunnelbanevagnarna, som trafikerat Stockholm tunnelbana i 40 år.

Allt fler C30-tåg kör i tunnelbanan. Just nu är 63 vagnar i trafik. ILLUSTRATION: SL

Gammal tunnelbanevagn i Hammarbydepån. FOTO: SL
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Krogen eldhärjad
En av Snälltågets fem restaurangvagnar fick omfattande skador under en brand på Malmö personbangård natten till onsdag 26 mars.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Fortsatta förseningar för SJ från Berlin
Förseningarna fortsätter för SJ:s nattåg till och från Berlin. Först i sommar blir det bättring, då ska samtliga sovvagnar ha utrustats med nya och effektivare fastbromsningsskydd.
DEBATT: Undermålig städning av nattågen
Jag har läst artiklarna och debattinläggen på Järnvägar.nu om städningen av och statusen på de vagnar som används i nattågen till och från Boden och jag har efter många års tågåkande min åsikt klar. Det skriver Anneli Strömbom i en debattartikel.
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Fortsatt oenighet om nattågen
Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.