Annons:

Publicerad: 2024-10-08

SJ kör egna tågen i Danmark

Sittvagnarna är äntligen i trafik men renoveringen av restaurangvagnarna drar ut på tiden. Avtalet med Hector Rail om tågdragningen genom Danmark förnyas inte. Från tidtabellsskiftet i december kommer SJ:s lokförare att köra nattågen Malmö–Padborg.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Birk Tandrup Pedersen

SJ kommer att hyra två Vectron-lok från Green Cargo för tågdragningen mellan Malmö och Padborg. 193.407 med ett av Green Cargos godståg från Fredericia till Malmö på Köpenhamn H 18 december 2023.

”Det är första gången SJ-förare kör persontåg genom hela Danmark”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

SJ-förare har i många är kört resandetåg till Narvik, Oslo och Köpenhamn och under en period gick X2000 i trafik till och från Odense med svenska förare.

Men om två månader kommer ett tiotal av SJ:s lokförare i Malmö få möjlighet att köra nattågen till och från Berlin till och från Padborg vid dansk-tyska gränsen.

Förarutbildning pågår

”Utbildningen av Malmö-förarna har just påbörjats”, säger Christer Litzell.

”Det blir roligt med körningen till Padborg och en annorlunda uppgift för förarna i Malmö.”

SJ har använt Hector Rail som tågdragare mellan Malmö och Padborg ända sedan trafiken inleddes. Men när avtalet med Hector Rail var på väg att löpa ut beslöt SJ att utreda andra alternativ.

SJ kommer att hyra två Vectron-lok från Green Cargo för tågdragningen mellan Malmö och Padborg där RDC tar över tågdragningen med 101-lok.

SJ inledde nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg 1 september 2022. De första månaderna fanns endast liggvagnar i tåget. 7 december blev det premiär för sovvagnar.

Premiär för kort nattåg

Klockan 17:34, i rätt tid, avgick tåg 497 från Stockholm C. Ett Rc6-lok och tre mörkblå liggvagnar. Destinationen är Hamburg och med avgången skrivs ett nytt kapitel i svensk järnvägshistoria.

Annons:

Sommaren 2023 förlängdes trafiken till och från Berlin.

I förra veckan, 3 oktober, kunde den första sittvagnen, kopplas in i tåget från Stockholm och kvällen därpå i nästa tåg så att båda tågsätten hade sittvagn.

Under de dryga två år som gått sedan trafikstarten har obäddade liggvagnar använts som sittvagnar i nattågen.

”När vi nu har fem sittvagnar till förfogande kan vi äntligen använda våra liggvagnar som liggvagnar och därmed blir det möjligt för fler resenärer att välja liggplats i våra tåg”, säger Christer Litzell.

Sittvagnarna fastnade i papperskvarnen

Sittvagnarna har varit ombyggda och klara för trafik i två år men den danska byråkratin har satt otaliga käppar i hjulen för SJ:s nattåg. Danska myndigheter har ansett har dokumentationen kring brandsäkerheten i sittvagnarna varit otillräcklig men efter två års skriftväxling har danska Trafikstyrelsen accepterat att vagnarna har fullgod brandsäkerhet.

”Det har varit en otrolig pappersexercis i över två år men nu får vi äntligen använda våra vagnar”, säger Christer Litzell.

Det har varit en otrolig pappersexercis i över två år men nu får vi äntligen använda våra vagnar.

 

Christer Litzell, affärschef på SJ

SJ köpte för ett år sedan tre bättre begagnade restaurangvagnar från Tyskland för användning i nattågen men renoveringen drar ut på tiden.

”Det är mer att göra på vagnarna än vi räknade med”, säger Christer Litzell.

”Arbetena kommer troligen inte att vara klara förrän i vår. Då hoppas vi ha alla tillstånd från danska myndigheter på plats så vagnarna kan kopplas in i tågen och användas hela sträckan Stockholm–Berlin.”

Bistrovagn i väntan på restaurangen

I väntan på restaurangvagnarna använder SJ bistrovagnar av typ RB7 i tågen på sträckan Stockholm–Malmö.

”Bistrovagnarna fungerar väl och är en samlingsplats i tågen men det blir ännu bättre när vi kommer att ha restaurang med oss hela vägen mellan Stockholm och Berlin”, säger Christer Litzell.

Resandet med SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin har under sommaren och hösten varit omfattande trots problem med rättidigheten.

”Vi har fullbokat nästan varje natt”, säger Christer Litzell.

”Det har funnits enstaka tomma platser enstaka nätter men annars har det varit fullt i tågen.”

”Bokningsläget inför kommande månader ser också bra ut så det är välkommet med den förstärkning av kapaciteten vi nu får med de godkända sittvagnarna.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Långsamt på väg mot normal tågtrafik

Ådalsbanan förbi Prästmon kan troligen inte öppnas förrän i vecka 40 och Stambanan genom övre Norrland förbi Skorped troligen inte förrän vecka 41. Till dess begränsas tågtrafiken på Botniabanan.

Foto: Åke Hedman Sedan Botniabanan och södra delen av Ådalsbanan blivit framkomliga rullar tågen i en strid ström genom Sundsvall. Norrgående ståltåg med Mb 4013 och Mb 4015 som dragkraft passerar Sundsvall V strax före klockan 18 den 16 september.
Notis

VR släpper 100 julavgångar Stockholm-Göteborg

Idag öppnar försäljningen av VR Snabbtågs julbiljetter. Under julveckan sätts 100 avgångar in mellan Stockholm och Göteborg. Samtidigt börjar snabbtågen åter stanna i Katrineholm efter ett års uppehåll på grund av banarbeten.

Nyhet

Samtliga 620-lok till Sverige

Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-Finance tar över samtliga 620-lok från SBB Cargo, enligt en preliminär uppgörelse. De första 15 loken levereras troligen till Sverige under 2026.

SBB använde ofta 620-loken i koppling med 420-lok på Gotthardsbanan innan nya Gotthard Basistunnel stod klar. 620 064 och 420 347 med kombitåg vid Gurtnellen i oktober 2016.
Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.