Annons:
SJ lånar till nya tåg
SJ AB tecknar ett låneavtal med Europeiska investeringsbanken, EIB. Finansieringen kommer att gå till inköp av 25 höghastighetståg med en maximal hastighet på 250 km/h som ska trafikera olika sträckor i Sverige, Norge och Danmark.
Tågen kommer till en början att trafikera sträckan Stockholm–Malmö, som är den mest efterfrågade i Sverige, och därefter vidare till Köpenhamn. De nya tågen kommer i ett senare skede att trafikera linjen Stockholm–Göteborg samt till Oslo. Enligt planen ska de nya tågen sättas i trafik mellan 2026 och 2028.
Persontrafiken på järnväg ökar dubbelt så mycket i Sverige jämfört med EU i genomsnitt, och järnvägstrafiken förväntas fortsätta att öka. Med denna finansiering kommer de äldsta fjärrtågen att bytas ut och en ökning ske av den totala kapaciteten i SJ:s fordonsflotta, vilket kommer att ge ökad pålitlighet och komfort för passagerarna.
“SJ har startat sitt största investeringsprogram någonsin och om några år kommer vi att ha en av Europas modernaste fordonsparker. Det är absolut nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta att bidra till såväl klimatmålen som tillväxten i Sverige”, säger SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman.

FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
SJ släpper 73 000 extra sommarbiljetter
Lagom till semestrarna släpper SJ nu cirka 73 000 extrabiljetter till flera populära linjer runt om i Sverige. Totalt rör det sig om sommarbiljetter till 300 avgångar.
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.
Sista tåget var försenat
Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.
Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK
Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen
Avgörande beslut för nya centralstationen i Linköping
Linköpings framtida centralstation som börjar byggas år 2030 kommer att byggas på marken istället för att ligga upphöjd på en bro.
Marknaden finns för nattåg – men inte lönsamheten
Det finns en marknad för fler nattåg i Sverige. Men en kommersiell aktör kan aldrig få nattågstrafik med nya vagnar lönsam. Staten måste stödja inköpen av sov- och liggvagnar, Till den slutsatsen kommer Dan Olofsson, ansvarig för strategi och verksamhetsutveckling på SJ.
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.