Annons:
SJ lånar till nya tåg
SJ AB tecknar ett låneavtal med Europeiska investeringsbanken, EIB. Finansieringen kommer att gå till inköp av 25 höghastighetståg med en maximal hastighet på 250 km/h som ska trafikera olika sträckor i Sverige, Norge och Danmark.
Tågen kommer till en början att trafikera sträckan Stockholm–Malmö, som är den mest efterfrågade i Sverige, och därefter vidare till Köpenhamn. De nya tågen kommer i ett senare skede att trafikera linjen Stockholm–Göteborg samt till Oslo. Enligt planen ska de nya tågen sättas i trafik mellan 2026 och 2028.
Persontrafiken på järnväg ökar dubbelt så mycket i Sverige jämfört med EU i genomsnitt, och järnvägstrafiken förväntas fortsätta att öka. Med denna finansiering kommer de äldsta fjärrtågen att bytas ut och en ökning ske av den totala kapaciteten i SJ:s fordonsflotta, vilket kommer att ge ökad pålitlighet och komfort för passagerarna.
“SJ har startat sitt största investeringsprogram någonsin och om några år kommer vi att ha en av Europas modernaste fordonsparker. Det är absolut nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta att bidra till såväl klimatmålen som tillväxten i Sverige”, säger SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman.

FOTO: Kasper Dudzik
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Trafikverket vill se lägre fart
Bromsande tåg kan ge upphov skogsbränder och Trafikverket uppmanar nu tågtrafikföretagen att dra ner på farten för att minska antalet inbromsningar.
Alla pilar pekar åt rätt håll för SJ
Resenärerna blev fler, omsättningen ökade och resultatet förbättrades. Andra kvartalet 2025 blev en av de bättre i SJ:s historia och leveranserna av nya snabbtåg och nya regionaltåg rycker allt närmare. Kanske kan det även bli fler upprustade X2000-tåg inom kort.
Premiär för Snälltåget via Göteborg
På onsdagen körde Snälltåget det första av tio nattåg från Malmö via Göteborg och Stockholm till Storlien. Tåget med tolv vagnar hade 485 påstigande passagerare.
Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.
Fler norska tåg till Malmö
Den utökade tågtrafiken mellan Oslo och Göteborg har enligt Vy blivit en succé. Nu förlängs två tåg om dagen till Malmö under fyra sommarveckor. Från december kommer Vy att köra Oslo-Malmö under veckosluten.
Stopp för eltåg i Borlänge
Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.
Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris
Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
Trafikverket tror på höjda banavgifter
Banavgifterna bör snarare höjas än sänkas. Det är beskedet från Trafikverket till regeringen. Avgifterna för persontåg behöver troligen höjas kraftigt medan avgifterna för godståg höjs marginellt.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.