Annons:
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
FOTO: VR
Trots det var VR även detta kvartal det mest punktliga snabbtåget på sträckan. 68 procents av SJ:s snabbtåg var, enligt VR, i tid.
Under första kvartalet i år var 81 procent av VR:s snabbtåg i rätt tid.
”Det har varit en stökig period med olika fel på infrastrukturen och mycket spårspring som påverkat vår trafik och våra resenärer”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg.
”Samtidigt är vi fortsatt det mest punktliga alternativet mellan Stockholm och Göteborg.”
Enligt VR Snabbtåg var det mycket omfattande störningar i maj. Bland annat orsakade en brand i en sugtransformator ett omfattande elfel mellan Hallsberg och Laxå 15 maj och en kontaktledning revs ned strax söder om Stockholm 19 maj.
Endast 0,8 procent av förseningarna för VR:s snabbtåg orsakades av VR:s fordon eller personal.
”Vi fokuserar på det vi kan påverka, och där ser vi att våra satsningar på fordonsunderhåll ger resultat. Vi har förmodligen Sveriges driftsäkraste tåg”, säger Erik Wennerholm.
”Men hela Järnvägssverige måste samarbeta för att minska spårspringet och effekterna av obehöriga i spårområdet, Förutom att det är livsfarligt att vistas i spårområdet och är obehagligt för tågpersonalen resulterar det i omfattande störningar i tågtrafiken.!
Andelen planerade avgångar som faktiskt genomfördes under andra kvartalet var 99 procent för VR:s snabbtåg. Det är samma nivå som under årets första kvartal.
VR Snabbtåg har liksom SJ kört färre tåg än normalt mellan Stockholm och Göteborg under 2025 på grund av bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås och enkelspårstrafik mellan Olskroken och Partille.
Under flera storhelger och veckoslut har VR Snabbtåg liksom SJ tvingats köra tågen via Nässjö respektive Alvesta eller att ersätta tågen med buss mellan Göteborg och Alingsås.
Det har medfört att antalet resenärer varit lägre än tidigare.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Intensivutbildning till signaltekniker
Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.
Utredning om effektivare organisering av statlig väg och järnväg klar
Regeringen har tagit emot en utredning som analyserat alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet med uppdraget var att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar.
Storsatsning på nya underhållståg
Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven i Järna
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Spårvägen till Lindholmen invigd
Med julsånger framförda av Brunnsbo musikklasser, tal av regionstyrelsens ordförande och kommunfullmäktige ordförande och överlämning av en förgylld räl invigdes 12 december den 2,8 kilometer långa spårvägen mellan Lindholmen och Frihamnen i Göteborg.
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Renoverade nattågsvagnarna nu i trafik
Nästan tre år för sent och utan pukor och trumpeter har SJ satt in de två först upprustade liggvagnarna i nattågen. Den första upprustade sovvagnen kommer troligen i trafik nästa vecka.
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.
Halverad nattågstrafik till Norrbotten
SJ tvingas krympa nattågstrafiken till Övre Norrland sedan Trafikverket beslutat att drastiskt dra ner på den ekonomiska ersättningen till SJ. Trafikverket skyller på regeringen och oväntat kostsam nattågstrafik.
Ökad veckoslutstrafik med tåg
Något utökad trafik, framförallt under veckosluten, och inställda tåg på grund av bananarbeten. Det är ont om stora nyheter i den upphandlade lokala och regionala tågtrafiken vid tidtabellskiftet 14 december.









