Annons:

Publicerad: 2025-07-10

Sju av tio VR-snabbtåg i tid

71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
FOTO: VR

Trots det var VR även detta kvartal det mest punktliga snabbtåget på sträckan. 68 procents av SJ:s snabbtåg var, enligt VR, i tid.

Under första kvartalet i år var 81 procent av VR:s snabbtåg i rätt tid.

”Det har varit en stökig period med olika fel på infrastrukturen och mycket spårspring som påverkat vår trafik och våra resenärer”, säger Erik Wennerholm, tillförordnad vd för VR Snabbtåg.

”Samtidigt är vi fortsatt det mest punktliga alternativet mellan Stockholm och Göteborg.”

Enligt VR Snabbtåg var det mycket omfattande störningar i maj. Bland annat orsakade en brand i en sugtransformator ett omfattande elfel mellan Hallsberg och Laxå 15 maj och en kontaktledning revs ned strax söder om Stockholm 19 maj.

Endast 0,8 procent av förseningarna för VR:s snabbtåg orsakades av VR:s fordon eller personal.

”Vi fokuserar på det vi kan påverka, och där ser vi att våra satsningar på fordonsunderhåll ger resultat. Vi har förmodligen Sveriges driftsäkraste tåg”, säger Erik Wennerholm.

”Men hela Järnvägssverige måste samarbeta för att minska spårspringet och effekterna av obehöriga i spårområdet, Förutom att det är livsfarligt att vistas i spårområdet och är obehagligt för tågpersonalen resulterar det i omfattande störningar i tågtrafiken.!

Andelen planerade avgångar som faktiskt genomfördes under andra kvartalet var 99 procent för VR:s snabbtåg. Det är samma nivå som under årets första kvartal. 

VR Snabbtåg har liksom SJ kört färre tåg än normalt mellan Stockholm och Göteborg under 2025 på grund av bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås och enkelspårstrafik mellan Olskroken och Partille.

Under flera storhelger och veckoslut har VR Snabbtåg liksom SJ tvingats köra tågen via Nässjö respektive Alvesta eller att ersätta tågen med buss mellan Göteborg och Alingsås.

Det har medfört att antalet resenärer varit lägre än tidigare.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Strulig tågsommar med ljusa stunder

Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.

Notis

Ny kommunikationschef hos SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.

Notis

Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Notis

Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS

För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.

Nyhet

Ingen klarade kraven på nya nattåg

Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.

Nyhet

Nära överenskommelse med SBB

Inom kort avgörs det om Nordic Re-Finance köper ytterligare 15 lok från SBB i Schweiz. Om affären går i lås påbörjas installation av ATC på 620-loket som redan finns i Sverige.

Nyhet

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.