Annons:
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.

FOTO: MTR
Konkreta exempel på de största tidstjuvarna inom järnvägens infrastruktur i regionerna Uppsala, Stockholm, Örebro, Västmanland, Östergötland och Södermanland presenteras i en nyligen framtagen rapport kallad Mälardalsregionen åtgärder för en bättre tågtrafik.
All trafik – både persontåg och godståg på de sträckor som Mälartåg trafikerar – ingår i analysen. Syftet är att bidra med inspel till prioriteringar av resurser som ger stor effekt för järnvägens resenärer och kunder.
“Mälardalsrapporten ger insikt i hur man kan förbättra punktligheten och effektiviteten i vårt järnvägssystem. Genom att titta på hur fel slår mot resenärerna och godstrafik kan vi bidra med ett prioriteringsunderlag utifrån vad som får mest trafikpåverkan för kunderna. Till exempel kan vi se att en enda i växel i Stjärnhov utanför Gnesta kan skapa nästan 3 000 förseningsminuter”, säger Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic, som körde Mälartåg till i somras.
Tidsperioden som studerats är från den 1 juni 2022 till den 29 februari 2024. Under denna tidsperiod har de stråk som Mälartåg trafikerar drabbats av 27 111 infrastrukturrelaterade fel på totalt 708 451 förseningsminuter, vilket ger 405 000 minuter per år.
“Att åtgärda specifika anläggningsdelar som ofta ger problem och att genomföra några av dessa förslag med effekt över ett bredare område, som ökad reservdelshållning, kan vara kostnadseffektiva sätt att snabbt åstadkomma en robustare järnväg. Det är ett bra komplement till de stora satsningar på att beta av underhållsskulden som regeringen gör och som får effekt på längre sikt”, säger Anders Hållberg, Rail Development Director på MTR Nordic.
Rapporten vänder sig till politiker i Mälardalsregionen, myndigheter och operatörer som alla har en viktig del och ansvar för att skapa en pålitlig tågtrafik.
Utöver åtgärder kopplade till specifika platser ger MTR baserat på analyserna också inspel till ägaren av anläggningen, Trafikverket, kring åtgärder som oberoende av plats kan minska störningarna på järnvägen med relativt små medel. Exempel på åtgärder är bland annat lokalt placerade reservdelslager och fordonsmonterad mätutrustning på fler tåg.
“Vi hoppas att Mälardalsrapporten blir ett av de underlag som vi gemensamt kan använda oss av för att bygga en mer robust tågtrafik. Metodiken kan mycket väl också användas för andra delar av järnvägssystemet framöver”, säger Caroline Åstrand.
Ladda ner hela Mälardalsrapporten
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Ny kommunikationschef hos SJ
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn
I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.
Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS
För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.
Cathrine Sandegren ny kommunikationsdirektör på Trafikverket
Den 25 augusti tillträder Cathrine Sandegren som ny kommunikationsdirektör på Trafikverket. Cathrine kommer närmast från en tjänst som kommunikationsdirektör på AFRY.
13 nya tåg till Mälardalstrafik
AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1.
Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris
Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.