Annons:
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.

FOTO: MTR
Konkreta exempel på de största tidstjuvarna inom järnvägens infrastruktur i regionerna Uppsala, Stockholm, Örebro, Västmanland, Östergötland och Södermanland presenteras i en nyligen framtagen rapport kallad Mälardalsregionen åtgärder för en bättre tågtrafik.
All trafik – både persontåg och godståg på de sträckor som Mälartåg trafikerar – ingår i analysen. Syftet är att bidra med inspel till prioriteringar av resurser som ger stor effekt för järnvägens resenärer och kunder.
“Mälardalsrapporten ger insikt i hur man kan förbättra punktligheten och effektiviteten i vårt järnvägssystem. Genom att titta på hur fel slår mot resenärerna och godstrafik kan vi bidra med ett prioriteringsunderlag utifrån vad som får mest trafikpåverkan för kunderna. Till exempel kan vi se att en enda i växel i Stjärnhov utanför Gnesta kan skapa nästan 3 000 förseningsminuter”, säger Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic, som körde Mälartåg till i somras.
Tidsperioden som studerats är från den 1 juni 2022 till den 29 februari 2024. Under denna tidsperiod har de stråk som Mälartåg trafikerar drabbats av 27 111 infrastrukturrelaterade fel på totalt 708 451 förseningsminuter, vilket ger 405 000 minuter per år.
“Att åtgärda specifika anläggningsdelar som ofta ger problem och att genomföra några av dessa förslag med effekt över ett bredare område, som ökad reservdelshållning, kan vara kostnadseffektiva sätt att snabbt åstadkomma en robustare järnväg. Det är ett bra komplement till de stora satsningar på att beta av underhållsskulden som regeringen gör och som får effekt på längre sikt”, säger Anders Hållberg, Rail Development Director på MTR Nordic.
Rapporten vänder sig till politiker i Mälardalsregionen, myndigheter och operatörer som alla har en viktig del och ansvar för att skapa en pålitlig tågtrafik.
Utöver åtgärder kopplade till specifika platser ger MTR baserat på analyserna också inspel till ägaren av anläggningen, Trafikverket, kring åtgärder som oberoende av plats kan minska störningarna på järnvägen med relativt små medel. Exempel på åtgärder är bland annat lokalt placerade reservdelslager och fordonsmonterad mätutrustning på fler tåg.
“Vi hoppas att Mälardalsrapporten blir ett av de underlag som vi gemensamt kan använda oss av för att bygga en mer robust tågtrafik. Metodiken kan mycket väl också användas för andra delar av järnvägssystemet framöver”, säger Caroline Åstrand.
Ladda ner hela Mälardalsrapporten
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Mobil kontroll av skador på järnvägsräls med hjälp av ultraljud
Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät.
Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg
Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.
Nu rullar de första nyrenoverade X61-tågen in i Göteborg
Västtrafiks 22 tåg av modell X61 får en upprustning i Oslo. I helgen återvänder det tredje tåget. I renoveringen blir tågen blå, får nytt tyg på sätena och tydligare hänvisningar till cykelplatserna.
Eleda förvärvar tre bolag inom järnvägsunderhåll och eldistribution
Eleda har förvärvat Hurtigs Track service, Sunaru och LinjePartner. De tre förvärven stärker Eledas position ytterligare inom järnvägsunderhåll och tjänster inom eldistribution.
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Nu provkörs nya Krösatågen
Provkörningarna av de nya Krösatågen har inletts på Södra stambanan. ER3 002 har körts i 200 km/h mellan Nässjö och Stockaryd under flera nätter.
Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund
För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.
Ny kommunikationschef hos SJ
SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.
Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn
I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.
Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS
För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.