Annons:
Normal fart på Ådalsbanan inom två veckor
De tillfälliga hastighetsnedsättningarna vid plankorsningarna på Ådalsbanan försvinner tidigare än beräknat. Enligt Trafikverket kommer felet att ha åtgärdats inom två veckor och tågen kan återgå till normal trafik 30 augusti.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Tågen kan få tillstånd att framföras med normal hastighet på Ådalsbanan om ett par dagar. Hector Rails tåg 41512 med 243.110 och 142.108 som dragkraft och 2 600 kubikmeter rundvirke från Laxå till Östrand passerar Timrå på Ådalsbanan i maj 2021.
29 juli beslöt Trafikverket att stoppa tågtrafiken på Ådalsbanan mellan Birsta strax norr om Sundsvall och Västeraspby norr om Kramfors sedan lokförare upptäckt av vägskyddsanläggningarna inte fungerade vid backning av tåg.
Ljud- och ljussignaler aktiverades inte och bommar fälldes inte när nästa tåg skulle passera.
Från 2 augusti tillåts tågen åter trafiken banan men med kraftigt reducerad hastighet, 30 km/h, vid de 25 plankorsningarna på sträckan.
Under de första dagarna leddes nattågen om på Mittbanan och Stambanan genom Övre Norrland via Sundsvall–Ånge–Långsele–Vännäs medan SJ:s snabbtåg ersattes med bussar på sträckan Sundsvall–Umeå och Norrtågs regionaltåg ersattes med bussar mellan Sundsvall och Örnsköldsvik.
Sedan tågen släppts fram på Ådalsbanan med reducerad hastighet över plankorsningarna har SJ och Vy Tåg kört nattågen och snabbtågen den ordinarie vägen via Sundsvall–Örnsköldsvik–Umeå medan Norrtåg valt att ersätta tågen med bussar mellan Sundsvall och Härnösand.

Tågstopp på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan är stoppad sedan måndagseftermiddagen sedan en uppdatering av tågsäkerhetssystemet ERTMS medförde att vägskyddsanläggningarna slutade fungera.
Annons:
”Våra tåg blir 20-60 minuter sena på grund av hastighetsnedsättningarna men nattågen kan oftast köra in den förlorade tiden medan snabbtågen drabbas av mindre förseningar”, säger Peter Kraméus, t f presschef på SJ.
”Resenärerna tycker det är skönt att slippa bytena till buss och de större förseningarna under de långa omledningarna men även mindre förseningar kan skapa irritation.”
”Fel testa nya system på Ådalsbanan”
Joakim Berg, vd på Norrtåg, har varit mycket kritisk till Trafikverkets experimenterande med signalsystemet ERTMS på Ådalsbanan och Botniabanan.
”Det har blivit ganska tydligt att man inte ska testa nya system på järnvägar med så omfattande tågtrafik som Ådalsbanan”, säger han.
”Jag inser att man behöver erfarenhetsdrift av nya eller uppgraderade system men man måste kanske inte få den erfarenheten där så många resenärer och så mycket gods drabbas av störningar och inställd trafik.”
Sedan totalstoppet för tågen mellan Birsta och Västeraspby upphävdes kör Norrtåg regionaltågen mellan Härnösand och Umeå och buss mellan Sundsvall och Härnösand.
Stor risk för inställda tåg
”Skulle vi kört tåg hela sträckan hade det blivit större förseningar och risk för inställda tåg”, säger Joakim Berg.
”Just på sträckan Sundsvall–Härnösand går bussen nästan lika snabbt som tågen och ingen ska behöva missa några anslutande tåg i Sundsvall.”
Christoffer Crafoord är avdelningschef på Trafikverket och programchef för ERTMS Förberedande.
Trafikverket kommer att ta bort hastighetsnedsättningarna på Ådalsbanan om två veckor i stället för i mitten av september som Trafikverket tidigare aviserade.
”Vi har verkligen gjort allt vi kan för att så snart som möjligt få normal trafik på Ådalsbanan”, säger han.
”Jobbat kvällar och helger”
”Trafikverket beklagar att resenärer och godskunder drabbats av förseningar och inställda tåg men vi och vår leverantör jobbar både kvällar och helger för att få tågtrafiken att fungera.”
Trafikverket beklagar att resenärer och godskunder drabbats av förseningar och inställda tåg men vi och vår leverantör jobbar både kvällar och helger för att få tågtrafiken att fungera.
Christoffer Crafoord, avdelningschef på Trafikverket och programchef för ERTMS Förberedande
Den senaste systemreleasen 8.4 driftsattes den 29–30 juni på Ådalsbanan.
När ett tåg 18 juli körde över en plankorsning strax norr om Kramfors och sedan backade tillbaka aktiverades inte bommar och ljud- och ljussignaler när ett efterföljande tåg kom från motsatt håll. ERTMS-systemet hann inte bromsa tåget i tid utan det passerade korsningen i låg hastighet.
”Vi gjorde då bedömningen att bristen i den senaste releasen var så allvarlig att vi stoppade trafiken för att kunna lägga in hastighetsnedsättningar till 30 km/h vid alla plankorsningar innan tågen släpptes fram igen”, säger Christoffer Crafoord.
”Säkrare med sänkt hastighet”
”Vi hade kunnat förbjuda backning av tåg över plankorsningar men ansåg att det var säkrare med en hastighetsnedsättning för alla tåg.”
Christoffer Crafoord betonar att Ådalsbanan är en pilotbana för tågsäkerhetssystemet ERTMS-systemet.
”Men Ådalsbanan är ingen testbana. Testerna genomförs alltid i laboratoriemiljö innan nya releaser implementeras på trafikerade banor.”
”Signalsystemet som används är delvis föråldrat och många ställverk måste bytas ut de närmaste åren”, säger Christoffer Crafoord.
”Alla banor kommer successivt att förses med ERTMS. Ådalsbanan var en av de första banorna som fick ERTMS och vi har vid flera tillfällen implementerat nya versioner, nya releaser.”
Förra versionen i drift i tre år
”Den version som vi driftsatte i slutet av juni ersatte en version som varit i drift i tre år och som hade vissa begränsningar som vi ville eliminera-”
Det dröjde nästan tre veckor innan det visade sig att vägskyddsanläggningarna inte fungerade efter backning av tåg över plankorsningarna.
”Sedan dess har vi jobbat intensivt med vår leverantör för att åtgärda felet så snart som möjligt och vi kommer att driftsätta den nya versionen vid midnatt mellan 29 och 30 augusti ”, säger Christoffer Crafoord.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Urspårningen på Malmbanan hade kunnat undvikas
Den svenska järnvägen är oumbärlig för svensk industri och export. Därför får avbrott och förseningar i tågtrafiken stora ekonomiska påföljder. Det blir inte minst tydligt när ett av LKAB:s malmtåg spårade ur på Malmbanan i början av november 2021.
Alla vill köra tyngre tåg
Tågen på Malmbanan väger 8 600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9 400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3 700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3 000 ton till SCA i Östrand.
Regeringen prioriterar vägunderhållet
Inga stora satsningar på nya eller utbyggda järnvägar. Marginellt ökat underhåll av befintliga järnvägar. Satsning av Malmbanan om någon annan betalar. Kraftigt ökat underhåll av vägar med fokus på längre och tyngre lastbilar.
Tre procent fler på Västtrafiks tåg 2019
Resandet med Västtrafiks tåg ökade med tre procent 2019 jämfört med året innan. Under året gjordes 20,2 miljoner resor med Västtågen. I pendeltågen ökade resandet med en procent medan resandet med regiontågen ökade med fem procent.