Annons:
Steg mot ny process för tilldelning av tågkapacitet inom EU
Som ett första steg i beslutskedjan har representanter för EU-ländernas respektive infrastrukturförvaltare, för svensk del Trafikverket, den 28 november i Wien enats och beslutat att införa ett nytt organ inom EU – European Network of Infrastructure Managers (ENIM).

Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket. FOTO: Elin Gårdestig
Syftet med plattformen är att skapa förutsättningar för ökad samordning och harmonisering av järnvägstrafiken den dagen då EU fattat beslut om att införa den nya förordningen, som just nu genomgår politisk behandling mellan EU-kommissionen, medlemsstaterna samt EU-parlamentet.
“Vi har över tid sett en utveckling inom EU där järnvägsnätet utvecklas såväl väl när det gäller investeringsprojekt och upprustning av en ålderstigen infrastrukturen samtidigt som resandet och transporter på järnväg ökar. Dessa ökade behov av att använda infrastrukturen måste hanteras på ett effektivt och smart sätt i kombination med behovet av upprustning och utveckling och då behöver en ny, effektiv planeringsprocess tas i bruk för att få ut så mycket trafik och banarbeten som möjligt”, konstaterar Trafikverkets generaldirektör, Roberto Maiorana.
Under flera års tid har olika infrastrukturförvaltare arbetat med att ta fram underlag till en process för kapacitetsplanering, trafikledning och kvalitetsarbete tillsammans med europeiska branschorganisationer som Forum Train Europe (FTE), samarbetsorgan för järnvägsföretag och operatörer och European Rail Freight Association (ERFA).
I samband med att företrädare för nuvarande Platform for Railway Infrastructures Managers in Europe (PRIME), samlades i Wien fattades det historiska beslutet om att etablera ENIM.
“Nu finns mycket goda förutsättningar för att vi som infrastrukturförvaltare tillsammans genom samordnade utvecklingsinsatser skapar bättre förutsättningar för mer trafik, mer banarbeten, mer militär mobilitet, enklare gränsöverskridande transporter mellan länderna, vilket jag hoppas resulterar i nöjda medborgare och näringsliv”, säger Roberto Maiorana.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hässleholm–Lund delas upp i två etapper
Järnvägsprojektet Hässleholm-Lund kommer att delas upp i två etapper för att korta projekteringstiden. Projektet delas i Stångby strax norr om Lund.
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Fortsatta förseningar för SJ från Berlin
Förseningarna fortsätter för SJ:s nattåg till och från Berlin. Först i sommar blir det bättring, då ska samtliga sovvagnar ha utrustats med nya och effektivare fastbromsningsskydd.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Snälltåget överväger trafik till Norge
Snälltåget kan komma att inleda trafik till och från Norge 2026. Men prioriteringen av upphandlad trafik i Norge och bristen på liggvagnar på begagnatmarknaden gör planerna osäkra.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Långa godståg på prov
DB Cargo Scandinavia kör sedan en tid upp till 835 meter långa godståg mellan Maschen och Malmö. Men än så länge körs tågen på prov.