Annons:
Stopp för eltåg i Borlänge
Under fyra veckor, från 14 juli till 10 augusti, är det stopp för alla eltåg genom Borlänge när kontaktledningsanläggningen på Borlänge C byts ut. Ett antal godståg dras genom Borlänge med diesellok.
Text: Ulf Nyström Foto: Green Cargo

Under fyra veckor från och med 14 juli byts kontaktledningsanläggningen i Borlänge. All persontågstrafik är stoppad under fyra veckor. Godståg som dras med diesellok släpps fram några timmar varje dygn.
All persontågstrafik ställs in under perioden medan godståg som dras av diesellok eller ellok med last mile-funktion kan trafikera den tre kilometer långa sträckan.
Kontaktledningsarbetena och banarbeten mellan Borlänge och Insjön medför att all tågtrafik som Tåg i Bergslagen ansvarar för på linje 50 Morastrand–Borlänge och på linje 53 på delsträckan Falun–Borlänge–Ludvika ställs in under dessa fyra veckor.
Bussbyten i Borlänge
Tågen mellan Mora och Borlänge ersätts med bussar medan tågen mellan Gävle och Örebro ersätts med ordinarie busstrafik på sträckan Falun–Borlänge och med ersättningsbussar mellan Borlänge och Ludvika.
Flera bussturer är dock genomgående i Borlänge C vilket innebär att resenärer mot Ludvika och Örebro eller Norrköping slipper byta buss i Borlänge.
Sträckan Ludvika–Örebro C–Norrköping C/Laxå påverkas inte av banarbetena och tågen går enligt ordinarie tidtabell.
Buss från Avesta Krylbo eller Säter för SJ:s resenärer
SJ kommer att köra tåg mellan Stockholm och Säter med byte mellan tåg och buss i Säter. I vissa fall sker byte mellan tåg och ersättningsbuss i Avesta Krylbo.
SJ-resenärer som ska resa från Stockholm till orter norr om Borlänge får byta buss i Borlänge till Tåg i Bergslagens ersättningstrafik.
Annons:
Tidtabellerna för ersättningstrafiken är samordnad mellan Tåg i Bergslagens och SJ:s ersättningstrafik för att möjliggöra resor Stockholm–Leksand–Rättvik–Mora med byte i Avesta Krylbo eller Säter och Borlänge under hela perioden.
Godståg dras av diesellok
Under de fyra veckorna när bytet av kontaktledningsanläggningen på Borlänge C pågår kommer en del godståg att dras förbi person- och godsbangårdarna med diesellok under ett begränsat antal timmar per dygn.
Det gäller bland annat stålämnestågen som Green Cargo kör för SSAB från Luleå respektive Oxelösund till Domnarvet i Borlänge.
”Under våren har en projektgrupp med representanter för alla intressenter haft regelbundna möten för att lösa alla utmaningar, ta fram informationsmaterial och genomföra olika åtgärder inför starten på kontaktledningsarbetena”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.
”Receptet för att lyckas är god samverkan mellan Green Cargos kundserviceteam i Domnarvet, bangårdspersonalen, Väte Trafik som utför entreprenadväxlingen samt SSAB.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
Tågab bygger ut för 80 miljoner
Om elva månader ska Tågabs nya kontor och nya verkstad stå klara i Kristinehamn. Det blir Tågabs största investering hittills. Banklånet beviljades i slutet av juni.
Planskildhet för 3,8 miljarder kronor
Nästan tre månader för tidigt och 200 miljoner kronor billigare än beräknat står Planskildhet Olskroken klar i höst. Natten till 30 juni avslutades den sista av många av avstängningar av tågtrafiken.
001 har återuppstått som ÖBB-lok
1043.001 har återuppstått i sin forna glans. Det orange-vita loket som levererades från Asea till Österrike 1971 återvände till Sverige 2001 och nu har Tågab målat loket i leveransfärgerna.