Annons:
Stora förseningar för nattågen
SJ:s nattåg till och från Berlin har den senaste veckan drabbats av stora förseningar. Det började med en nedriven kontaktledning i Skåne och sen hann tågen inte ikapp tidtabellen.
Text: Ulf Nyström Foto: Linus Hall
Rendsburger Hochbrücke är stängd under nätterna mellan lördag och söndag på grund av underhållsarbeten. SJ:s försenade nattåg stoppades för drygt en vecka sedan och blev ytterligare många timmar försenat. Här passerar Snälltågets nattåg till Berlin vid 04-tiden natten till 28 juni 2021
Annons:
”Vi kom i en ond cirkel”, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ. ”Det tog tyvärr tid innan vi kom ur och kom ikapp.”
Sedan 31 mars kör SJ i samarbete med RDC och Hector Rail nattåg mellan Stockholm och Berlin. Nattågen har under hösten och vintern rullat mellan Stockholm och Hamburg men trafiken förlängdes strax före påsk till Berlin.
Tidigt på morgonen 14 april rev ett av SJ:s snabbtåg ner kontaktledningen mellan Mosselund och Hästveda på Södra stambanan. Det medförde att nattåget från Berlin blev nästan sex timmar sent till Stockholm.
Det medförde i sin tur att tåget till Berlin nästa kväll avgick drygt tre timmar sent från Stockholm och att vändande tåg från Berlin inte hann över Rendsburger Hochbrücke som går över Kielkanalen (Nord-Ostsee-Kanal) i norra Tyskland innan bron stängdes för underhållsarbeten natten mellan lördagen och söndagen.
Nu körs sovvagn till Berlin
I kväll rullar de första sovvagnarnas till Berlin på tolv år. SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg förlängs till och från Berlin under sommarhalvåret.
Tog en vecka att hinna ikapp
Tåget blev många timmar sent till Stockholm och sedan dröjde det nästan en vecka innan tågen var ikapp tidtabellerna.
”När vi tvingades vända tillbaka mot Berlin respektive Stockholm så snabbt efter ankomst hann vi bara städa och bädda tågen och genomföra det nödvändiga underhållet”, säger Dan Olofsson.
Det medförde att de hjulsvarvningar och de andra arbeten som skulle genomförts i verkstaden i Hagalund fick skjutas upp och nattåget kördes under nästan två veckor med bromsarna avstängda i två av vagnarna.
Det innebar att hastigheten sattes ner från 160 till 110 km/h mellan Stockholm och Katrineholm och till 120 km/h mellan Katrineholm och Malmö.
Många tidsödande omkörningar
Det medförde i sin tur att tåget blev försenat och ställdes åt sidan för att passeras av snabbare tåg vilket ytterligare ökade förseningarna.
Under en vecka blev därför tågen en-två timmar sena varje natt.
”Det var naturligtvis väldigt olyckligt”, säger Dan Olofsson. ”Vi har ganska goda marginaler men när vi tvingades släppa förbi ett antal tåg blev de betydande förseningar.”
Den viktigaste lärdomen SJ dragit av de långvariga förseningarna är att vända tåget i Hamburg i stället för att köra ända till Berlin när trafiken hotar att braka samman.
”Vi har nu tecknat avtal med ett företag i Hamburg som kan städa och bädda tåget när vi tvingas vända i Hamburg”, säger Dan Olofsson.
”Dessutom har vi bytt underhållsentreprenör i Berlin och anlitar nu Talgo. Det fungerar väldigt bra.”
Underhållet sker nu i Berlin
Tågsätten står längre tid i Berlin än i Stockholm och därför utförs huvuddelen av vagnsunderhållet där.
Hjulsvarvning sker däremot i Hagalund och det är först nu som väntetiderna på svarvning blivit normala.
”Under vintern och våren har det varit enorma köer till hjulsvarven i Hagalund”, säger Dan Olofsson.
Sedan i slutet av förra veckan är hjulen svarvade och bromsarna åtgärdade vilket innebär att nattågen åter kan köras med 160 km/h.
Flera tåg fullbokade
Nattågen har sedan trafiken till Berlin inleddes 31 mars varit nästintill fullbokade varje natt.
”Det gör att vi inte kan ta ur en vagn ur tågen för akuta åtgärder utan att det drabbar många resenärer”, säger Dan Olofsson. ”Vi valde att låta vagnrena rulla med lägre hastighet och ta förseningarna i stället för att för att koppla ut en vagn och avvisa dussintals resenärer.”
Vid två tillfällen i april avgick SJ:s nattåg drygt en halvtimma tidigare än annonserat från Berlin. Många resenärer nåddes inte av informationen om den tidigarelagda avgången och blev akterseglade.
”Det var naturligtvis beklagligt”, säger Dan Olofsson. ”De flesta kunde ta ett ICE-tåg från Berlin och hinna ikapp nattåget i Hamburg men en del missade den möjligheten.”
De tidigarelagda avgångarna berodde på akuta barbeten i Tyskland.
Informationen nådde inte ut
”Första dagen fungerade informationen till våra resenärer men andra dagen nåddes inte alla av informationen, varför har vi inte lyckats reda ut”, säger Dan Olofsson.
Dan Olofsson tycker ändå att nattågstrafiken mellan Sverige och Tyskland i huvudsak har fungerat väl sedan premiären i september.
”Vi har inte kört nattåg till och från kontinenten på många år så det är mycket vi behöver lära oss”, säger han. ”Vi kämpar på och blir successivt bättre.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Satsning på järnväg i norr och underhåll
Stora satsningar på järnvägen för att möta industriutbyggnaden i norra Sverige. Höjd hastighet till 250 km/tim på Ostkust- och Västkustbanan. Ökat underhåll av högtrafikerade banor. Fortsatt utbyggnad av nya stambanor och ERTMS, med krav på ombordutrustning senast 2029.
Nytt tåg sätter fundamenten
Med start i augusti nästa år byts kontaktledningsanläggningen mellan Uddevalla och Strömstad. Med ett nytt fundamentsättningståg kan bytet ske snabbare än med den metod som används på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås.
Strid om Öresundstågen
SJ och Öresundståg har hamnat i strid om trafiken med Öresundstågen. SJ hävdar att tågen är i sämre skick än utlovat och Öresundståg tycker att SJ inte sköter trafiken tillräckligt väl och har tecknat ett nödavtal med Transdev.
VR tar över X-tågen
VR Sverige tar över tågkörningen för X-trafik i juni 2025. VR vann upphandlingen med ett bud som var betydligt lägre än budet från nuvarande operatör Vy Tåg.