Annons:
Storförlust för Hector Rail
Nettoomsättningen minskade marginellt men förlusterna ökade kraftigt. Hector Rail har ekonomiska problem i både i Sverige och i Tyskland.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av Hector Rails tåg mot Italien med 241.011 som dragkraft på väg mot Mariedammstunneln tre mil söder om Hallsberg på Godsstråket genom Bergslagen 12 juni 2025.
Vid årsskiftet höjdes banavgifterna för godståg i Sverige med i snitt 40 procent vilket försämrat konkurrensförhållandena och urholkat lönsamheten för tågbolagen som bedriver godstrafik i Sverige.
Men redan innan tågtransporterna blev dyrare hade flera godstågsbolag i Sverige ekonomiska problem.
Ständiga förluster för Green Cargo
De största bolaget, statliga Green Cargo, har visat röda siffror i boksluten år efter år. Förra året slutade med en förlust efter finansnetto på 192 miljoner kronor, en försämring med 98 Mkr jämfört med året innan.
BLS Rail genomgår för närvarande en företagsrekonstruktion efter ett par år med ökande förluster.
CFL cargo redovisade en förlust på 32,6 miljoner kronor 2023 och en förlust på 22,0 Mkr 2024. Verksamheten drivs nu vidare under namnet SHN cargo med svenska ägare.
Vinst för de flesta godstågsbolagen
Det fanns dock godstågsoperatörer som gick med vinst. Real Rail Sweden, Railcare T, TX Logistik Väte Rail, Protrain Trafik, Grenland Rail, Nordiska Tåg och Tågfrakt produktion redovisade alla positiva resultat.
Bäst gick det för Railcare T som med en nettoomsättning på 321 Mkr redovisade en vinst på 33,4 Mkr. Även Tågab, Inlandståget och Svensk Tågkraft, alla med blandad verksamhet, redovisade vinst.
Hector Rail gjorde storförlust
Nyligen blev årsredovisningen för Hector Rail offentlig. Nettoomsättningen minskade marginellt från 1 300 miljoner kronor till 1 292 Mkr.
Av nettoomsättningen härrörde 1 055 Mkr från Sverige och 224 Mkr från ”övriga EU-länder” vilket främst torde vara Danmark och Tyskland
Förlusten efter finansiella poster ökade från 38,9 Mkr till 104,4 Mkr. Det egna kapitalet krympte från 308 till 190 Mkr.
Lika illa i Tyskland
Det tyska dotterbolaget Hector Rail (Germany) GmbH redovisade en förlust på motsvarande 54,3 Mkr som inte ingår i ovanstående.

BLS Rail i rekonstruktion
BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.
Annons:

EQT säljer Hector Rail
Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.
Resultatet efter finansiella poster försämrades med 57 miljoner kronor. Det egna kapitalet var negativt och uppgick till -103,0 miljoner kronor jämfört med -46,7 Mkr året innan,
För att få en heltäckande bild av situationen för Hector Rail måste man titta på den ekonomiska utvecklingen i koncernmoderbolaget Magma Rail Holdings.
Komplicerad bolagsstruktur
Bolagsstrukturen är komplex: Magma Rail Holdings äger Magma Rail som äger Hector Rail Holding som äger svenska Hector Rail som äger tyska Hector Rail.
Svenska Hector Rail och tyska Hector Rail är de enda som bedriver operativ verksamhet.
Genom denna konstruktion har man lyckats åstadkomma att de enskilda bolagens egna kapital är så stora att några aktieägartillskott i nuläget inte krävs även om det egna kapitalet i koncernredovisningen är kraftigt negativt efter ansamlade förluster strax under en miljard kronor.
Storförlust i koncernredovisningen
Nettoomsättningen i koncernen minskade från 1 554 miljoner kronor till 1 536 Mkr.
Rörelseförlusten ökade från 1,5 till 129,1 Mkr.
Förlusten efter finansiella poster ökade från 63,4 Mkr till 182,5 Mkr.
Det egna kapitalet minskade från +50.5 till -129 Mkr och blev därmed negativt.
Dotterbolag värderas till anskaffningsvärdet
I koncernen tillämpas genomgående principen att dotterbolag bokförs som tillgångar värderade till anskaffningsvärdet. Någon nedskrivning görs inte även om nuvärdet kan antas vara lägre.
I Hector Rail Holdings bokföring var aktierna i dotterbolaget Hector Rail vid ingången av 2024 därför värderade till anskaffningsvärdet 978,85 miljoner kronor.
Hector Rail har en finansiell fordran på koncernföretag som uppgår till 104,4 miljoner kronor. Under 2024 gjordes en valutaomvärdering vilket tyder på att handlar om lån till det förlustbringande tyska dotterbolaget.
I Hector Rails bokföring är aktierna i det tyska dotterbolaget värderade till 27,3 Mkr.
Flixtrain spårlöst borta
För övrigt kan noteras att det inte sägs något om huruvida den inställda trafiken och uteblivna tågdragningen för Flixtrain i Sverige har påverkat resultatet 2024.
En långfristig finansiering i storleksordningen en halv miljard kronor förfaller under 2025 och måste omförhandlas.
Det brittiska investmentbolag Ancala köpte 2020 Hector Rail av det svenska investmentbolaget EQT för en icke-offentlig summa.
Helt klar att koncernen i sin helhet inte är någon kassako för investerarna i den brittiska fonden.
I årsredovisningarna finns en del skriverier om effektiviseringar och resultatförbättringar inför 2025. Det kan vara ett tecken på att företaget känner press från ägarna.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
BLS Rail i rekonstruktion
BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.
Hård kritik mot vd-bytet i SJ
Jonas Abrahamsson, vd i det statliga flygplatsbolaget Swedavia, blir ny vd i SJ AB Abrahamsson tillträder 1 mars. Fram till dess lovar avgående vd:n Monica Lingegård att ge järnet. Men vd-bytet har lett till omfattande kritik.
SJ-chefen får sparken
SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.
Strulig tågsommar med ljusa stunder
Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.