Annons:

Publicerad: 2025-12-18

Storsatsning på nya underhållståg

Trafikverket investerar i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Signering tre underhållståg med Peter Sonne, Managing Director, Plasser Scandinavia, Wolfgang Fally, Chief Executive Officer, Robel, Andreas Carlson, infrastrukturminister och Roberto Maiorana, generaldirektör, Trafikverket. FOTO: Irene Skogvold/Trafikverket

Efter flera års tester av hyrda underhållståg är resultaten tydliga: arbetet blir snabbare, mer precist och betydligt säkrare för medarbetarna ute i anläggningen.

Det är bakgrunden till dagens affär, som Trafikverket bedömer ger stor samhällsekonomisk nytta och stärker vår operativa förmåga att ta igen det eftersatta underhållet fram till 2050.

“Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att effektivisera underhållsarbetet och samtidigt skapa en trygg och attraktiv arbetsmiljö för alla som arbetar i våra spår. Satsningen är också en central del av moderniseringen av järnvägsunderhållet och vårt långsiktiga arbete för en mer robust och effektiv järnväg för framtiden”, säger Roberto Maiorana generaldirektör Trafikverket.

Satsningen omfattar tre underhållståg i grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, till en total kostnad på cirka 1 miljard kronor. Trafikverket har dessutom möjlighet att avropa ytterligare två tåg genom option.

I nationell plan för 2026–2037 föreslås investeringar och underhåll av järnvägen på cirka 500 miljarder kronor. Underhållsskulden ska minska i högre takt och kan vara avklarad till 2050, förutsatt fortsatt finansiering och samordning, samtidigt som tågtrafiken upprätthålls under arbetet.

Underhållstågen innebär en kraftig förbättring av arbetsmiljön. De minskar tunga lyft och reducerar riskerna vid arbete i spårmiljö. Det ger en tryggare arbetsplats och underlättar både kompetensförsörjning och långsiktig hållbarhet inom järnvägsunderhållet.

De nya tågen gör det möjligt att utföra underhåll mer effektivt, snabbt och förutsägbart. Det leder till färre störningar för både resenärer och godstrafik.

Erfarenheter från tidigare hyrt underhållståg visar på mycket goda resultat vad gäller kvalitet, kapacitet och punktlighet i åtgärderna.

Fakta

  • Upphandlingen omfattar 3 underhållståg, med option på ytterligare 2.
  • Första underhållståget planeras att levereras 2030.
  • Fordonen utrustas med ETCS för att kunna framföras på ERTMS-banor.
  • Tågen får strömavtagare för eldrift samt förbränningsmotor, vilket möjliggör ett mer klimatvänligt arbetssätt.
  • Satsningen är en del av Trafikverkets arbete för ökad robusthet, punktlighet och genomförandekraft i järnvägsunderhållet.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Intensivutbildning till signaltekniker

Bristen på signaltekniker riskerar att bromsa moderniseringen och utbyggnaden av de svenska järnvägarna. Professionals Nord startar i mars 2026 en intensivkurs om tolv veckor i signalteknik i samarbete NRC och Infrakraft.

Notis

En hund begraven i Järna

Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.