Annons:
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.

Fenniarail är ett privat finskt bolag som grundades 2009, två år efter att den finländska godstrafiken på järnväg öppnades upp för konkurrens 2007. Företaget erbjuder fraktlösningar på den finska järnvägsnätet och lokflottan inkluderar för närvarande sex diesellok av Dr18-serien och ett Vectron el-lok. Ytterligare två Vectron-lok levereras till företaget i slutet av 2025.
Växlingsarbete är en integrerad del av Fenniarails verksamhet. Svenska RMD:s backkamera eliminerar riskfyllda arbetsmoment, som exempelvis behovet av personal som åker på fotsteg vid backning. Kameran effektiviserar också växlingsarbetet eftersom en enda person ensam kan utföra arbetet. När loket körs med hjälp av radiokontroll, slipper lokföraren gå hela tågets längd fram och tillbaka, vilket sparar mycket tid.
Fenniarail kör godsvagnar över hela Finland, inte sällen genom ödslig terräng. Om en vagn skadas så att den måste sättas av, är kameran ett smidigt sätt att få uppsikt bakåt. Dessutom kan lokföraren få stöd i form av ett par extra ögon, eftersom man i realtid kan följa hur ett tågsätt backas – exempelvis från en ledningscentral.
– Sammanfattningsvis har testerna varit en stor framgång. Jag är mycket nöjd med resultaten, säger Juha Vuorinen, Safety Manager på Fenniarail.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Spårspring ger tågstopp
Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.
Vätgaslok till Train & Rail
Det första av 25 vätgaslok som polska Pesa bygger för Väte rail kommer till Sverige om drygt en månad. Loket kommer att visas i anslutning till Train & Rail i Stockholm 6–8 maj.
Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm
Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
Wabtec köper Dellner Couplers av EQT
Det amerikanska tågkomponentföretaget Wabtec köper det svenska tågkoppeltillverkaren Dellner Couplers för 890 miljoner euro, motsvarande cirka 9,6 miljarder kronor.
Trafikverket och Swedtrain startar utvecklingsprojekt
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik
Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.
Intensiv banarbetssäsong väntar
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.
Ny treskensväxel i Jenny
I höstas bytte Trafikverket en av Sveriges mest unika växlar, treskensväxeln i Jenny. Den gamla växeln var officiellt från 1964 men delar av den var troligen betydligt äldre.