Annons:
Terminal i Bastuträsk expanderar
Virkesterminalen i Bastuträsk byggs ut för att kunna hantera containrar och trailrar. I januari rullar det första kombitåget till Göteborg.
Text: Ulf Nyström Foto: Holmen

Holmen köpte virkesterminalen i Bastuträsk sommaren 2022.
Annons:
De senaste åren har 200 000–250 000 kubikmeter virke lastats på terminalen för tågtransport till Holmens massafabriker och pappersbruk.
Holmen köpte i juli förra året virkesterminalen i Bastuträsk.

Holmen köper virkesterminal
Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.

Nu byggs terminalen i Bastuträsk ut för att kunna hantera containrar och trailrar, i första hand från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön.
Nu byggs terminalen ut för att kunna hantera containrar och trailrar.
”I första hand är det trävaror från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön som kommer att lastas på tåg i Bastuträsk”, säger Per Rud-Petersen, terminalchef i Bastuträsk.
”Det ger ett bättre logistikflöde från sågverken och sänker fraktkostnaderna.”
”Men fler företag kan transportera produkter till och från Västerbotten med tåg i stället för lastbil vilket innebär minskade koldioxidutsläpp och mindre klimatpåverkan.”
Alternativ till hamnarna
”Dessutom får våra enheter runt Skellefteå och i inlandet ett alternativ till hamnarna på Ostkusten. Det blir en stor fördel för hela regionen när vi kan utnyttja terminalen till mer än rundvirkestransporter.”
Holmen och Träfraktkontoret (TFK) i Göteborg står bakom det nya transportupplägget där containrar stuvas på terminalen och fraktas med tåg till Göteborgs hamn två gånger i veckan.
”Vi räknar med att köra igång trafiken i mitten av januari”, säger Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret.
”Tågen kommer att rulla 46 veckor om året, vi börjar med två tågpar i veckan men vi hoppas kunna utöka trafiken i ett senare skede.”
Containrar för exporten
De sågade trävarorna som går på export från Göteborgs hamn fraktas i containrar och trävarorna till kunder i södra Sverige fraktas i lastbilstrailrar som lastas på tågen.
”Tågen kommer att utgöras till hälften av containervagnar och till hälften trailervagnar”, säger Ludwig Lövström. ”Containrarna lossas i Skandiahamnen och trailrarna på Arken-terminalen.”
Det finns fler sågverk och pappersbruk i Västerbotten som skulle kunna använda sig av terminalen i Bastuträsk.
”Regionens sågverk och pappersbruk får nu tillgång till stabila och miljömässigt hållbara lösningar till köpare i södra delarna av Sverige och i resten av världen”, säger Ludwig Lövström.
Utbyggnaden av terminalen i Bastuträsk sker med stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet och Europeiska unionen.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Än fungerar MPK
Tack vare ett mycket omfattande manuellt arbete fungerar tågtrafiken i Sverige även under måndagen utan några större störningar. Men frågan är hur länge det intensiva handarbetet kan fortsätta.
Bättre tider för SJ:s nattåg
Resandet med nattågen har påverkats allra minst när coronapandemin har slagit hårt mot all kollektivtrafik. I december utökas nattågstrafiken i Sverige för första gången på årtionden.
Järnväg genom Timrå utreds på nytt
Det finns stora utmaningar med den nuvarande korridoren för en framtida järnvägssträckning genom Timrå. Därför ska Trafikverket utreda sträckan på nytt.
Många sena tåg 2022
Förra året nådde endast 87,1 procent av alla persontåg sin slutdestination i tid eller högst fem minuter efter tidtabellen. Fjärrtågen var mest försenade, endast 71,7 procent var mindre än sex minuter sena.