Annons:
Terminal i Bastuträsk expanderar
Virkesterminalen i Bastuträsk byggs ut för att kunna hantera containrar och trailrar. I januari rullar det första kombitåget till Göteborg.
Text: Ulf Nyström Foto: Holmen

Holmen köpte virkesterminalen i Bastuträsk sommaren 2022.
Annons:
De senaste åren har 200 000–250 000 kubikmeter virke lastats på terminalen för tågtransport till Holmens massafabriker och pappersbruk.
Holmen köpte i juli förra året virkesterminalen i Bastuträsk.

Holmen köper virkesterminal
Skogs- och pappersföretaget Holmen köper virkesterminalen i Bastuträsk. Det blir Holmens första fristående terminal.

Nu byggs terminalen i Bastuträsk ut för att kunna hantera containrar och trailrar, i första hand från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön.
Nu byggs terminalen ut för att kunna hantera containrar och trailrar.
”I första hand är det trävaror från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön som kommer att lastas på tåg i Bastuträsk”, säger Per Rud-Petersen, terminalchef i Bastuträsk.
”Det ger ett bättre logistikflöde från sågverken och sänker fraktkostnaderna.”
”Men fler företag kan transportera produkter till och från Västerbotten med tåg i stället för lastbil vilket innebär minskade koldioxidutsläpp och mindre klimatpåverkan.”
Alternativ till hamnarna
”Dessutom får våra enheter runt Skellefteå och i inlandet ett alternativ till hamnarna på Ostkusten. Det blir en stor fördel för hela regionen när vi kan utnyttja terminalen till mer än rundvirkestransporter.”
Holmen och Träfraktkontoret (TFK) i Göteborg står bakom det nya transportupplägget där containrar stuvas på terminalen och fraktas med tåg till Göteborgs hamn två gånger i veckan.
”Vi räknar med att köra igång trafiken i mitten av januari”, säger Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret.
”Tågen kommer att rulla 46 veckor om året, vi börjar med två tågpar i veckan men vi hoppas kunna utöka trafiken i ett senare skede.”
Containrar för exporten
De sågade trävarorna som går på export från Göteborgs hamn fraktas i containrar och trävarorna till kunder i södra Sverige fraktas i lastbilstrailrar som lastas på tågen.
”Tågen kommer att utgöras till hälften av containervagnar och till hälften trailervagnar”, säger Ludwig Lövström. ”Containrarna lossas i Skandiahamnen och trailrarna på Arken-terminalen.”
Det finns fler sågverk och pappersbruk i Västerbotten som skulle kunna använda sig av terminalen i Bastuträsk.
”Regionens sågverk och pappersbruk får nu tillgång till stabila och miljömässigt hållbara lösningar till köpare i södra delarna av Sverige och i resten av världen”, säger Ludwig Lövström.
Utbyggnaden av terminalen i Bastuträsk sker med stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet och Europeiska unionen.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Långsam återhämtning av tågresandet
I bästa fall ökar resandet med kollektivtrafiken på ett års sikt till 90 procent av resandet före coronapandemin. I sämsta fall görs endast 70 procent av de tidigare resorna. Resandet över Öresund återhämtar sig ännu sämre.
Spåren är borta – finns järnvägen kvar då?
I Tyskland kan en nedlagd och uppriven järnväg återuppstå decennier senare. 50 linjer har åter tagits i bruk sedan 1994. Lägger du däremot ner en järnvägssträcka i Sverige, försvinner järnvägen för all framtid. I år inleds rivningen av Karlsborgsbanan.
Tio Traxx till Skandinavien
Railpool köper ytterligare 15 Traxx-lok av Alstom. Tio lok ska användas i Sverige och Norge men Railpool vill inte avslöja om det är klart vilka tågtrafikföretag som kommer att hyra loken.
Tyska lok från Schweiz till Kiruna
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance har köpt fem godstågslok från Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.