Annons:

Publicerad: 2024-03-26

Tolv Traxx-lok för Malmbanan

Europeiska unionens Järnvägsbyrå ERA har godkänt Nordic Re-Finances Traxx-lok med ETCS för användning även i Norge. Därmed kan loken användas på hela Malmbanan när banan utrustas med tågsäkerhetssystemet ERTMS.

De tolv Traxx-loken med ETCS som Nordic Re-Finance förfogar över är nu godkända för trafik även i Norge. FOTO: Patrik Söderholm

”Vi har arbetet med stor tidspress med tanke på Malmbanans övergång till ERTMS i sommar. Med en godkänd fordonstyp får vi nu möjlighet att godkänna samtliga Traxx AC2 enligt det förfarande som kallas “conformity to type””, säger Arvid Haag, projektledare för ETCS-projektet på Nordic Re-Finance.

”Under våren kommer vi att färdigställa våra fem återstående lok så att alla tolv loken i vår Traxx-flotta är framtidssäkrade.”

Traxx-loken har varit godkända för trafik i Sverige med signalsystemet ERTMS sedan 2023. 15 mars beslöt European Railway Agency One Stop Shop (ERA OSS) att de aktuella Traxx-loken får användas för trafik även i Norge.

Installationen och godkännandeprocessen har varit tidsödande.

”Vi skrev kontrakt på ETCS-utrustning på Traxx AC2 redan 2020”, säger Mikael Zagerholm, teknisk chef på Nordic Re-Finance. ”Med pandemi och kriget i Ukraina ser vi nu äntligen slutet på projektet.”

”Traxx är ett utmärkt lok och det har många årtionden kvar på den nordiska marknaden. Men det är viktigt att Alstom tar ett långsiktigt ansvar för reservdelar till ETCS-systemet och Traxx-loken.”

Nordic Re-Finance har över 150 godstågs- och växlingslok uthyrda i fem länder.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Digitala godståg testas i Sverige

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Notis

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för 2025 samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.

Notis

Ny vd för Väte Rail

Björn Sandberg, 45 år från Malmö, tar från första juli över som ny vd för tågbolaget Väte Rail AB. Björn har en gedigen snart tjugofemårig erfarenhet inom järnvägsbranschen och har sedan år 2010 avancerat inom företaget till att 2024 bli vice vd, men har i flera år varit avgående vd:s högra hand och närmaste medarbetare.

Notis

Ny tåglösning mellan Göteborg och Norrköping

Green Cargos startar en intermodal tåglösning som ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.

Notis

Mer järnvägsgods i Trelleborg

Godsmängderna som transporterades genom Trelleborgs Hamn minskade med drygt fem procent 2023 jämfört med föregående år. Men andelen gods som transporterats via järnväg har växt starkt.

Notis

Ny tågpendel mellan Piteå och Göteborg

Träfraktkontoret i Göteborg och dotterbolaget TFK Logistics har etablerat en järnvägspendel mellan Piteå och Göteborgs Hamn. Det innebär att företag i Norrbottenregionen säkrat en effektiv och klimatsmart transportlösning till och från marknader runt om i världen.