Annons:

Publicerad: 2024-12-27

Trafikverket tar över rangeringen

Trafikverket kommer att ta över verksamheten på Sveriges åtta rangerbangårdar. Men det finns många frågetecken och pilotverksamhet kommer troligen inte igång förrän tidigast om två år.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Trafikverket har beslutat ta över rangeringen av godsvagnar på de åtta rangerbangårdarna i Sverige. Green Cargos dåvarande rangeringslok Rc1 1010 på Hallsbergs rangerbangård i juli 2012.

Rangerbangårdarna ägs och förvaltas av Trafikverket som också svarar för utrustningen för rangering av vagnar inklusive balk- och spiralbromsar.

Men all rangering av godsvagnar sköts av det statliga godstågsbolaget Green Cargo och det är endast Green Cargos vagnar som rangeras på de åtta bangårdarna.

”Vi vill ge alla tågtrafikföretag tillgång till möjligheten att rangera godsvagnar”, säger Sven Ödeen som leder etableringen av den nya konkurrensneutrala rangeringstjänsten.på Trafikverket.

”Vi vill göra kapaciteten tillgänglig för alla och vi vill skapa samma förutsättningar för alla bolag att stärka sin konkurrenskraft genom att få tillgång till rangerbangårdarna.”

Har utretts under 20 år

Frågan om tillträdet till de åtta rangerbangårdarna har, enligt Sven Ödeen, utretts under 20 år med ringa eller inget bestående resultat.

Godstågsbolaget Hector Rail anmälde 2022 Green Cargo till Konkurrensverket sedan Hector Rail förlorat en stor kund till Green Cargo när det statliga företaget vägrade att befatta sig med Hector Rails vagnar på rangerbangården i Hallsberg.

Konkurrensverket klandrade dock inte Green Cargo men ansåg att tillgången till rangerbangårdarna borde utredas och att Trafikverkets dåvarande förslag borde implementeras.

”Vi har nu efter många övervägande beslutat att etablera en rangeringstjänst på de åtta rangerbangårdarna”, säger Sven Ödeen.

”I första hand gäller det planering och styrning av verksamheten på bangårdarna, det vill säga den verksamhet som bedrivs i rangertornen. Operatörerna kommer fortsatt att ha ansvaret för själva fordonsrörelserna på bangården.”

Krävs ”konstruktiv dialog”

Sven Ödeen är medveten om att förändringen kräver ”en konstruktiv dialog” med Green Cargo.

”Det är ju Green Cargo som har erfarenheten och kompetensen”, säger han. ”Det är en helt ny verksamhet för oss på Trafikverket.”

Annons:

Samtidigt är vagnslasttrafiken i stöpsleven. Green Cargo har skurit ner på trafiken och koncentrerar sig på systemtåg och direktförbindelser utan rangering så långt det är möjligt.

Övriga svenska godstågsbolag bedriver vagnslasttrafik i mycket begränsad omfattning och har hittills kunnat utföra trafik med in- och urkoppling av vagnar i tågen utan tillgång till rangerbangårdar.

Svårt bedöma framtida omfattningen

”Det är svårt att bedöma de framtida behovet av rangeringstjänster”, säger Sven Ödeen.

’’Prissättningen kommer att bli viktig. Grundregeln är att en sådan här tjänst ska vara avgiftsfinansierad men det finns möjlighet att delfinansiera med anslag. Det skulle eventuellt kräva ett godkännande av vår uppdragsgivare.”

Tidpunkten för övertagandet av rangeringen är också osäker.

”Det kommer med all sannolikhet att bli en successiv utrullning”, säger Sven Ödeen.

”Kanske kan vi inleda verksamheten på en bangård om ett par och sen tar vi över planering och styrning av verksamheten på övriga rangerbangård en efter en.”

Tågbolagen måste ha egna lok

Enligt Sven Ödeen finns inga planer inom Trafikverket på att ta över eller anskaffa egna lok för rangeringen.

Det innebär att godstågsbolag som vill rangera vagnar på rangerbangårdarna måste ha egna lok på dessa bangårdar.

Green Cargo är positivt till Trafikverkets beslut att ta över rangeringen på de åtta rangerbangårdarna.

Green Cargo positivt

”Vi ser positivt på förändringen och har haft en aktiv och konstruktiv dialog med Trafikverket”, skriver Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.

”För att skapa långsiktiga och hållbara förändringar är det avgörande att vara transparent, ha en gemensam målbild och tydliga förväntningar på varandra. Vi anser att detta arbete har gått bra och vi välkomnar detta beslut.”

Enligt Stephan Ray kommer Trafikverket att ta det ansvar det egentligen haft sedan många år, det vill säga att styra och kapacitetsfördela statens infrastruktur även på rangerbangårdarna.

Blir som inom persontrafiken

”Det ju i grunden samma som man gjort i alla år åt persontrafiken på till exempel Stockholm Central”, skriver han.

”Trafikverket styr och kapacitetsfördelar medan järnvägsföretagen kör sina lok och hanterar fordon med sin personal. Vi tror dessutom att Trafikverkets aktiva involvering på rangerbangårdarna bidrar till ökat fokus på behoven, såsom underhåll, effektivitet, kvalitet och snöröjning.”

Green Cargo ser för närvarande inga nackdelar med den nya ordningen.

”Inga nackdelar”

”Rent konceptuellt ser vi inga nackdelar med detta”, skriver Stephan Ray.

”Förändringen innebär i praktiken att vi inte längre behöver göra det som hela tiden har varit Trafikverkets uppdrag och ansvar. Hur det faller ut operativt är naturligtvis för tidigt att uttala sig om, likväl som produktionskostnaderna.”

”Nu ser vi fram emot den första piloten där vi tillsammans med Trafikverket får möjlighet att finslipa processer för hög effektivitet och kvalitet i rangeringen.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Åter tågtrafik på hela Bohusbanan

På nyårsdagen återupptas tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla efter 21 månaders trafikavbrott. Det tog nästan ett år längre tid än beräknat att renovera de tio tunnlarna. Snart stoppas tågen på övriga delar av Bohusbanan.

De 40 kilometerna mellan Stenungsund och Uddevalla har fått ny kontaktledningsanläggning med nya fundament, nya stolpar, nya utliggare, ny kontaktledning och ny bärlina samtidigt som sugtransformatorerna ersatts av autotransformatorer som ger mindre spänningsfall och högre överföringskapacitet.
Notis

133 miljoner investeras i järnväg i Luleå Hamn

År 2030 förväntas den årliga godsvolymen i Luleå hamn ha ökat från 8 till 30 miljoner ton och från 600 till 2 500 inkommande fartyg. Nu beviljar Tillväxtverket och EU:s regionalfond 53,2 miljoner kronor som ska rusta hamnens järnvägsanläggning så att industrin kan nyttja den för transporter.

Notis

Lövholmen kombiterminal fyller ett år

Lövholmen kombiterminal i Piteå firade nyligen ett år i drift. Terminalen, som ägs av Stenvalls Trä, startade inledningsvis för att hantera den egna verksamhetens transportbehov. Majoriteten av volymerna består fortfarande av sågade och hyvlade trävaror från Stenvalls fyra sågverk i regionen.