Annons:
Trailer på tåg ökar igen
Kombitrafiken på järnväg mellan södra och norra Sverige minskade när Schenker slutade köra trailrar på tåg i höstas. Men efter idogt arbete av Sandahls Goods & Parcel och Real Rail är tågfrakterna nästan uppe på de gamla nivåerna..
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Martin Oscarsson
Green Cargo Rc 4 1172 med ett Real Rail tåg har precis passerat Göta Älv på Marieholmsbron och närmar sig Skandiahamnen i oktober 2018.
Annons:
Det har gått betydligt bättre än vi befarade.
David Sandahl, vd för Real Rail.
”Det har gått betydligt bättre än vi befarade”, säger David Sandahl, vd för Real Rail.
I våras meddelade DB Schenker Sverige, dotterbolag till tyska statligt ägda Deutsche Bahn som är ett av världens största logistikföretag, att man skulle avbryta samarbetet med Sandahls Goods & Parcel, ett samarbete som pågått i 60 år.
Sandahl Goods & Parcel skulle sluta köra lastbilstrafik åt Schenker och Schenker Åkeri meddelade Real Rail att man skulle upphöra som kund vid årsskiftet.
2019 körde Real Rail motsvarande 35 000 lastbilstransporter på järnväg och drygt hälften av transportvolymerna på Real Rails tåg mellan södra och norra Sverige utgjordes då att trailrar och flak som Sandahls Goods & Parcel lastade på tågen, transporter som ingick i Schenkers transportnät.
Sandahl Goods & Parcel och Real Rail är dotterbolag till Sandahls.
Men Sandahl gav inte upp. Företaget tecknade avtal med många av Schenkers kunder, utökade lastbilsflottan, beslöt fortsätta med kombitågen och avbröt samarbetet redan i september.
”Uppståndelsen kring den påtvingade skilsmässan från Schenker gjorde att vi fick mycket uppmärksamhet”, säger David Sandahl ”Det har faktiskt gynnat oss väldigt märkbart.”
Och hårdsatsningen har givit resultat.
”Sandahls Goods & Parcel har nu 95 procent av sina tidigare godsvolymer i våra kombitåg”, säger David Sandahl.
Lastbilstrailrar kvar på spåren
När logistikjätten DB Schenker avbröt allt samarbete med Sandahls i Småland riskerade 40 000 lastbilstransporter att hamna på E4 varje år. Men Sandahl ger giganten en match och fortsätter köra trailrar på tåg.
Tolv kombitåg varje vardagsdygn
Real Rail organiserar körningen av tolv kombitåg varje vardag mellan södra och norra Sverige och förfogar över 500 järnvägsvagnar för transporter av lastbilstrailrar, containrar och växelflak.
Från Göteborg drar Green Cargo två tåg, ett till Umeå och ett till Luleå. CFL Cargo drar ett ”halvt” tåg från Göteborg och ett ”halvt” från Jönköping som i Falköping bildar ett heltåg till Sundsvall.
Green Cargo drar också ett tåg Helsingborg-Nässjö-Umeå-Luleå och ett tåg från Rosersberg till Umeå-Luleå.
”Tågen mellan Skåne och Norrland via Nässjö går riktigt bra”, säger David Sandahl. Vi har 95 procents beläggning och enligt våra prognoser kommer tåget att vara fullt nästa år.”
Tågen mellan Göteborg och Norrland är välfyllda på sydgång men på nordgång är beläggningen mindre.
”Men vi har fått en hel del ad hoc-laster från Göteborg i år, laster som inte går regelbundet utan bokas med kort varsel”, säger David Sandahl.
Lastbilshytter från Umeå till Göteborg
I tåget från Umeå till Göteborg lastas även lastbilshytter från Umeå till Volvos lastbilsfabrik i Tuve.
Real Rail har planerat och skapat möjlighet att lasta och lossa vagnar i Falköping för tåget mellan Göteborg och Luleå. Sandahls Goods & Parcel har haft samtal med Jula om transporter av deras volymer från Falköping till Norrland men parterna har ännu inte nått en uppgörelse.
Tågen mellan Rosersberg, strax norr om Stockholm, och Umeå-Luleå går också bra, fyllnadsgraden har ökat markant det sista halvåret.
De avbrutna affärerna med Schenker har inneburit ett ekonomiskt avbräck för Sandahlbolagen.
”Sandahls Goods & Parcel har etablerat en omfattande säljorganisation men å andra sidan slipper man ju att betala provision till Schenker”, säger Davis Sandahl.
”Det är lite för tidigt att se hur ekvationen faller ut i vårt bokslut. Vi gör vårt yttersta för att tillse kundernas behov och vi är övertygade om att många ser fördelen att handla upp transporter direkt med transportören utan mellanhänder.”
Ett Real Rail tåg med Rc 4 1173 och 1145 som dragkraft passerar Hällnäs i juli 2020.
I dagsläget finns inget direkt kombitåg mellan Sveriges största städer vilket kan vara lite förvånande. Men avståndet är egentligen lite för kort för en järnvägstransport med tanke på kostnaderna för lyften av trailrarna, det är svårare att räkna hem en sådan affär.
David Sandahl vd för Real Rail.
Kan bli kombitåg Göteborg-Stockholm 2021
Real Rail hoppas kunna starta en förbindelse med kombitåg mellan Göteborg och Stockholm-Årsta under nästa år.
”I dagsläget finns inget direkt kombitåg mellan Sveriges största städer vilket kan vara lite förvånande”, säger David Sandahl. ”Men avståndet är egentligen lite för kort för en järnvägstransport med tanke på kostnaderna för lyften av trailrarna, det är svårare att räkna hem en sådan affär.”
Men Real Rail har sökt och fått tågläge och för en dialog med Green Cargo om tågdragningen.
”Allt är riggat och klart”, säger David Sandahl. ”Det gäller bara att vi, varuägarna och speditörerna lyckas samordna oss och att vi vågar ta steget.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Få klarar test för att bli lokförare
Rekordmånga vill bli lokförare i Sverige men få är behöriga. Av de 5 000 personer som sökte till yrkeshögskoleprogrammet till lokförare som startade 2023 var enbart 750 behöriga.
Personal flyr MTR, tåg ställs in
Regionaltågstrafiken på sträckan Uppsala-Gävle har dragits ner med 30 procent. Personalen lämnar MTR Mälartåg i snabb takt och många tåg ställs in med kort varsel.
Roberto Maiorana tar över Trafikverket
Bättre kostnadskontroll, effektivare underhåll, ökad punktlighet och nya stambanor. Det är målen för Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket från 1 mars.
Lång väntan på gammal bro
Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.